Gravide over 35?

Bkno1721280

Flørter med forumet
Hei! Er det flere gravide her som er 35 eller eldre? Jeg er strengt tatt 34 nå, men blir 35 i påsken, og er fremdeles tidlig i svangerskapet.

Jeg syns det er litt vanskelig å finne egne råd tilpassa «voksne» mødre. Er det slik at vi må være ekstra forsiktig med ditt eller datt? Risikoen for SA osv er jo større, men ser at flere skriver at det er lite mor kan gjøre for å påvirke det. Det skjer hvis det skjer, liksom.

Jeg driver med en kontakidrett men har nå landa på at jeg stopper med kontakt helt fra starten av svangerskapet. Jeg er også redd for at det er økt risiko for alt mulig, men syns det er vanskelig å finne informasjon.

Dette er mitt første svangerskap, til info. Min samboer røyker (dessverre) fast, men jeg bruker hverken røyk eller snus. Er svært tidlig i svangerskapet, 4+2 nå, så har jo da heldigvis slutta med alkohol og slikt tidlig.

Er det noen andre i samme båt her? Gravide over 35, og særlig kanskje førstegangsfødende?

Hei! Er det flere gravide her som er 35 eller eldre? Jeg er strengt tatt 34 nå, men blir 35 i påsken, og er fremdeles tidlig i svangerskapet.

Jeg syns det er litt vanskelig å finne egne råd tilpassa «voksne» mødre. Er det slik at vi må være ekstra forsiktig med ditt eller datt? Risikoen for SA osv er jo større, men ser at flere skriver at det er lite mor kan gjøre for å påvirke det. Det skjer hvis det skjer, liksom.

Jeg driver med en kontakidrett men har nå landa på at jeg stopper med kontakt helt fra starten av svangerskapet. Jeg er også redd for at det er økt risiko for alt mulig, men syns det er vanskelig å finne informasjon.

Dette er mitt første svangerskap, til info. Min samboer røyker (dessverre) fast, men jeg bruker hverken røyk eller snus. Er svært tidlig i svangerskapet, 4+2 nå, så har jo da heldigvis slutta med alkohol og slikt tidlig.

Er det noen andre i samme båt her? Gravide over 35, og særlig kanskje førstegangsfødende?
Jeg er 36, men tredjegangs. Jeg føder snart og har vært ganske forsiktig. Jeg synes at det er fornuftig å slutte med kontaktsport, selv om andre vil være uenig. Mannen min lot meg ikke bære noe mer enn egen veske hehe :hilarious: Ikke strengt nødvendig men hyggelig. Jeg bærte ikke ungene, sluttet med tennis (pga bekkenet etter råd fra fysio), gikk heller ikke på ski eller skøyter denne sesongen av frykt for fall (stor mage redd for at placenta kunne løsne). Men alt det pga svangerskapet ikke fordi jeg er over 35 år gammel :) Så jeg har oppført meg likt i dette svangerskapet som da jeg var 25 år og gravid. Jeg tror ikke oss i 30 årene må ta noe mer hensyn enn de yngre.

Lykke til! :)

Last edited:

Er ingen andre hensyn å ta når du er gravid i 20 årene kontra 35+. Har opplevd begge deler og det var akkurat de samme begrensninger og anbefalinger å forholde seg til

Back
Topp