Gravide og hamstere trygt??

Marime94

Forelsket i forumet
Augustmagi 2025
Hei!
Jeg er gravid, og i sta sto jeg å koset og matet hamsteren min, og da slo deg meg plutselig.. toxoplasmose! Kan hamstere ha det på lik linje med katter?
Stappa hamsteret ned i buret og vasket hendene i en evighet etterpå :facepalm::hilarious:
Noen som vet noe om dette? Finner lite om det på Google

Etter hva jeg har skjønt, kan Toxoplasma forekomme hos mange arter. Men for at mennesker skal bli smittet, må oocystene fra Toxoplasma komme inn i kroppen vår og i praksis er det ikke så mange måter dét kan skje på. Én måte er når vi spiser rått kjøtt som fra før av er smittet med Toxoplasma, og en annen måte er når vi håndterer katteavføring som har Toxoplasma-oocyster. Hvis jeg har skjønt "livssyklusen" til Toxoplasma riktig, vil ikke et hamster (eller en annen smågnager) skille ut smittefarlig Toxoplasma i sin avføring. Hvis et hamster er smittet, vil det kunne smitte en katt, men altså ikke mennesker. Prøver å legge inn en figur som viser smitteveiene, og som er lånt herfra. toxoplasmosis lifecycle.jpeg

Det går nok veldig fint, selv om god håndhygiene sikkert er lurt med hamster også. Selv (norske) katter går fint an å kose med i graviditeten, bare man passer på god håndhygiene og unngår kontakt med katteavføring. Det skal også litt uflaks til for å bli smittet i Norge. Jeg har hatt katt absolutt hele livet og håndtert mye katteavføring, men hadde ikke antistoffer mot toksoplasmose da jeg testa i starten av svangerskapet. Det vil si at jeg aldri har hatt det. :)

Hvis du er usikker går det også an å be om å teste for toksoplasmose hos fastlegen din.

Alle dyr kan toxoplasmose, men mest dyr som er ute. Vær nøye med håndvask etter du har håndtert hamsteren så går det bra. Og så er toxoplasmose veldig lite utbredt i Norge, så sannsynligheten for å bli smittet med det er veldig liten i utgangspunktet

Tror oddsen er større for å få toxo fra salami, diverse kjøtt og ost, enn fra en hamster. Den må jo først bli smittet av noe(n) og de færreste hamstre i Norge har utetilgang.

Skader ikke å være nøye med håndvask, og bruke evt hansker ved direkte kontakt med avføring, uansett dyr, men er nok ingen fare med et hamster som bare går inne. :)

Back
Topp