Gravide i risikosonen?

Putti2020

Betatt av forumet
Novemberbarna 2021
Hei!

Jeg vet at all informasjon hittil tilsier at gravide ikke er i risikosonen for akkurat coronaviruset, men at man som gravid kan ha nedsatt immunforsvar, og dermed bli syk når man vanligvis ikke ville blitt det. Det er heller ingenting som viser at gravide blir sykere enn andre uten nedsatt immunforsvar.
Men er det noen av dere som har diskutert dette med legen sin? Jeg tenker på oss i denne gruppen hvor mange enda ikke er over i 2.trimester. Det er lite forskning på så tidlig graviditet, naturlig nok, da det kun er litt over 2 mnd siden viruset ble oppdaget.

Jeg sitter med litt ekkel følelse på jobb, da vi diskuterer hvem som bør jobbe mest. Jobber i barnehage, og vi holder oppe for en bitteliten gruppe barn, av foreldre med samfunnskritiske jobber. Flere kollegaer av meg er i risikogruppe, og slipper oppmøte på jobb. Jeg har virkelig ikke lyst til å måtte fortelle om graviditeten enda.

Forstår det som at flere her jobber som sykepleier o.l.. Hvordan forholder dere dere til dette? Anser man gravide som i risikosone, eller får man bare være ekstra nøye med hygienen og holde seg unna så mye man greier
 
Hei!

Jeg vet at all informasjon hittil tilsier at gravide ikke er i risikosonen for akkurat coronaviruset, men at man som gravid kan ha nedsatt immunforsvar, og dermed bli syk når man vanligvis ikke ville blitt det. Det er heller ingenting som viser at gravide blir sykere enn andre uten nedsatt immunforsvar.
Men er det noen av dere som har diskutert dette med legen sin? Jeg tenker på oss i denne gruppen hvor mange enda ikke er over i 2.trimester. Det er lite forskning på så tidlig graviditet, naturlig nok, da det kun er litt over 2 mnd siden viruset ble oppdaget.

Jeg sitter med litt ekkel følelse på jobb, da vi diskuterer hvem som bør jobbe mest. Jobber i barnehage, og vi holder oppe for en bitteliten gruppe barn, av foreldre med samfunnskritiske jobber. Flere kollegaer av meg er i risikogruppe, og slipper oppmøte på jobb. Jeg har virkelig ikke lyst til å måtte fortelle om graviditeten enda.

Forstår det som at flere her jobber som sykepleier o.l.. Hvordan forholder dere dere til dette? Anser man gravide som i risikosone, eller får man bare være ekstra nøye med hygienen og holde seg unna så mye man greier
Sniker
De som er gravide og sykepleiere må jobbe som vanlig.
 
Jeg snakket med legen min igår og han anbefalte meg å gjøre det jeg kan for å unngå å bli smittet, høre med sjefen min om å bli overført til annen type arbeid eller søke svangerskapspenger. Jeg har lupus og er gravid og vi vet lite om viruset enda og han mente jeg ikke skulle ta risken. Jeg jobber i hjemmesykepleien som helsefagarbeider, så jeg har ingen mulighet for hjemmekontor så jeg skal ringe sjefen neste uke når jeg nærmer meg slutten av karantenen tenker jeg og snakke om dette.
 
Jeg jobber på sykehus, og vi må møte på jobb som normalt. Sjefen vet jeg er gravid og har sagt at dette er som en kraftig influensa. Men idag skjedde da det jeg har ventet på, fikk utdelt rom med pasienter på isolat. Noe som da gjorde at jeg måtte fortelle mine kollegaer at jev var gravid og nektet å gå inn der folk er isolert/ satt i karantene. Vi er alt for lite folk på, så jeg hadde ingen annen mulighet. Vi har alltid gjort det slik at gravide slipper isolat og de tyngre pasientene nettopp for å skåne hverandre. Det betyr bare for meg nå at de fleste nå vet det før jeg er i uke 12+,men pga jeg var hos lege og tul igår så tar jeg sjansen på å si det. Men må usanett være på jobb som normalt, selv om vi har pasienter med mistanke på min avdeling.

Men jeg var inne på isolat for knapt 1uke siden, måtte bare være ekstra nøye med utstyr og håndhygiene.
 
Back
Topp