Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig

Ikke i bruk

Forumet er livet
Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet.

Dette er konklusjonen i en studie fra Den norske mor og barn-undersøkelsen (MoBa). Studien, som er den hittil største på sammenheng mellom koffein, fødselsvekt og lengde på svangerskap, ble publisert i tidsskriftet BMC Medicine. Over 59.000 kvinner deltok i undersøkelsen.

Les hele artikkelen her

Kommer det til å bli vanskelig å holde seg unna disse drikkene?

Jeg er ekstra forsiktig denne gangen og kutter helt ut kaffe med koffein :)

Jeg drikker nok en liten kopp om dagen så lenge jeg har lyst på. Husker jeg fikk raskt avsmak på det sist.

Det var en gang jeg elsket kaffe :) nå elsker jeg alt annet enn smaken av den.. lukten er helt himmelsk!

Drikker ikke kaffe. Men drikker litt Cola iblandt når jeg er småkvalm..

Forøvrig var første mann 4,8kg. Nr. 2 var heldigvis bare 3,5. Så jeg trukke jeg gidder bekymre meg nevneverdig.

Drikker vanligvis to kopper kaffe ila dagen. Gikk helt fint å kutte ned til en :p drikker aldri cola brus eller energi drikker :wtf:

Drikker ikke kaffe, så det blir ikke noe problem.
Cola går det helt fint å redusere - brus har faktisk ikke fristet siste par ukene (håper det fortsetter).

Men te, den er verre. Har dog stocket opp med London fruktte :)

Den ene koppen jeg koste meg med har det forresten blitt slutt på nå, for de siste ukene har kaffe blitt kjipere og kjipere og nå må jeg nesten snu når det traktes kaffe på kjøkkenet. Jeg får glede meg til å drikke kaffe om x antall måneder ;)

Jeg personlig holder meg på ca 1 kopp kaffe eller to glass cola... Evt en kopp te.

Jeg kutter det ikke helt ut. Det er kaffe som er verste synderen så jeg prøver egentlig å bli kvitt den kaffen... Jeg drakk 4-5 kopper tidligere, og nå drikker jeg en kopp annenhver dag ca. :)

Drikker ikke cola, har kutta ut kaffe og prøver å velge te med minst mulig koffein. Blir nok noen kopper koffeinfri kaffe i løpey av svangerskapet, men å kutta vanlig kaffe er et lite offer for å gi den lille i magen en best mulig start.

Jeg elsker både kaffe og cola :sorry:
Men har kuttet ut all kaffe og har redusert cola drikkingen til et glass i helgen.

Mitt første svangerskap så hadde jeg vel kanskje litt høty koffein inntak. Verken lege eller jordmor sa noe på det.
Det er 6 år siden og gutten min veide rett under 4 kg når han ble født og har ikke vært noe mere "syk" en vanlig forkjølelse hos barn.
Skjer det noe senere i livet hans og det tyder på mitt kofein inntak så skal jeg legge meg langflat for det og gjøre så godt jeg kan for at han har det bra.

Så om jeg tar meg en ekstra kopp kaffe på jobb bekymrer jeg meg overde ikke over :)

Back
Topp