Gravide bør drikke så lite cola, kaffe og te som mulig

• Trådstarter Trådstarter Moderator Grete
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Grete

Guest
Høyt inntak av koffein øker risikoen for å få barn med for lav fødselsvekt – uten at svangerskapet varer kortere. Det kan ha negative følger for barnets helse både på kort sikt og senere i livet.

Les mer her

Hva med Pepsi max?
Gjelder Pepsi Max også, og Urge, Pepsi, energidrikker osv. Men 0,5 l med Pepsi Max inneholder 62 mg med koffein, Anbefalingen er å holde seg under 200 mg. Så man kan drikke en liter, uten at det skal være skadelig, men man bør ikke drikke mer enn det.
Sjokolade og kakao inneholder også koffein forresten, så har man i seg andre koffeinkilder, så må man begrense andre ting :)

Mener jeg leste noe om å unngå kunstig søtning ved graviditet.. Noen som vet? Husker ikke hvor og hvorfor.

Jeg synes det blir litt hysterisk å drikke "så lite som mulig". Så fremt man holder seg under 200 mg i døgnet, bør man få lov til å ha god samvittighet! Man må jo kunne regne med at helsemyndighetene har basert anbefalingene sine på sikre kilder!

Jeg begrenser det til så lite som mulig :-) heldigvis er ikke kaffe noe særlig fristende for tida. Heller ikke brus annet enn Olden eple. Like gret :-)

Om dere leser studien så sier den noe annet enn artikkelen. Det eneste statisisk beviste er at inntak OVER 300mg har effekt, så norske myndigheters råd om 200mg er godt innenfor det som er trygt. Denne setningen er spesielt artig: "I studien var også mindre mengder koffein assosiert med lavere vekt hos den nyfødte" mens fagartikkelen klarer ikke å bevise det med pålitelig statistikk.

Med bakgrunn innenfor næringmiddelkjemi så velger jeg å stole på myndighetenes råd. De er laget av fagfolk og uansett hvor mye populærvitenskap (aka hysteria med tynt grunnlag) man leser på internett så er nå slik at det store overblikket, beviste effekter, sammenhenger og statisikken er det som ligger til grunn for faglige vurderinger. De lese og forstår språket i studiene bedre en journalister, og bruker informasjonen på en mer pålitelig måte. Når myndighetene sier 200 mg så er det nok langt innenfor det som er trygt, bevist og forsket på, og å tvinge seg ned under det er ikke nødvendig, men heller å påføre seg selv mer stress og styr (og det skal vi visst også unngå...).

Jag dricker vanligt te på morgonen och ibland en kopp kaffe på jobbet..annars så tar jag mig ett glas brus om jag vill..

Noen som har tips til varm drikke som ikke inneholder koffein?

Kakao for the win! Vanlig norsk kakao (og pulverkakao), også har jeg en samling kakako med smak fra whittard, det gir varm sjokolade en ny dimensjon :)

https://www.whittard.co.uk/hot-chocolate/hot-chocolate-flavours Noen norske butikker har noen få smaker, tror jeg har sett dem på Kremmerhuset og glassmagasinet av alle ting. Selv har jeg britisk venn som tar med til meg nå og da, billigere enn å få dem sent.

Mint, tiramisu, Rocky road og chili står i skapet, også fikk jeg en smaksprøve med appelsin som var helt super, og hvit kakao med sitronsmak var overaskende frisk.

Ikke si det engang....

Kakao, marshmellow og krem...

Herregud

Mener jeg leste noe om å unngå kunstig søtning ved graviditet.. Noen som vet? Husker ikke hvor og hvorfor.

Sist gang ble jeg anbefalt å ikke drikke mer enn 1 liter drikke med kunstig søtning om dag.

Kakao for the win! Vanlig norsk kakao (og pulverkakao), også har jeg en samling kakako med smak fra whittard, det gir varm sjokolade en ny dimensjon :)

https://www.whittard.co.uk/hot-chocolate/hot-chocolate-flavours Noen norske butikker har noen få smaker, tror jeg har sett dem på Kremmerhuset og glassmagasinet av alle ting. Selv har jeg britisk venn som tar med til meg nå og da, billigere enn å få dem sent.

Mint, tiramisu, Rocky road og chili står i skapet, også fikk jeg en smaksprøve med appelsin som var helt super, og hvit kakao med sitronsmak var overaskende frisk.
Mmmm. Disse må jeg teste! Hørtes nydelig ut:)

Kun sort te som har koffein, tror jeg :) så alle andre te-typer skal visstnok være innafor :) Jeg må selv innrømme at det har blitt en del cola så langt, rett og slett fordi det er det eneste som hjelper på kvalmen. Passer selvsagt på at jeg er under 200mg i døgnet, og satser på at det går bra! Drikker ikke kaffe, men har kakao (og litt te) på jobb :)

Back
Topp