Graviddebatten

Jeg mener der blir for dumt og nesten diskriminerende denne debatten. Den fokuserer jo kun på at alle gravide er late/syter og går til legen for å få sykemelding...Kom med skikkelige tall på hvorfor vi blir sykemeldt og angrip heller de legene som gir ut sykemeldingene som ikke burde ha blitt gitt. Er jo like mye legens ansvar å skille ut de som har behov og ikke..Jeg for min del jobbet hele mitt første svskap, men sykemeldt helt eller delvis nå i mitt andre svskap fordi jeg har hatt flere store blødninger..Har aldri bedt om sykemelding...Var mer eller mindre pålagt av legen min..

Sent from my iPhone using BV Forum

Hm, har lest flere artikler hvor det er flere leger som ikke tror på bekkenløsning og vil dermed ikke gi noen form for sykemelding til dem som lider av dette...da har jeg bare tenkt stakkars de kvinnene...

Føler ikke jeg har nok grunnlag til å uttale meg om det er for lett å få sykemelding...

Det er nok mange som blir unødvendig sykemeldte, vet om flere gravide som gikk til legen i det dem tisset på pinnen. Legen kan ikke vite om dem spyr 24/7 eller har bekkenløsning.
Men det er mange som ikke er gravide og som blir sykemeldt for fort også.

Jeg blir skikkelig sinna!!! Jeg har IKKE tenkt å stå/sitte i mange timer å undervise, gå rundt og bøye meg ned til elever med bekkenløsning og smerter mens jeg omtrent sovner der jeg er! Når både jordmor og lege sier at jeg skalcta d med ro da gjør jeg det! Har ingen planer om å overanstrenge meg bare fordi jeg aldri klarer å si nei og alltid stille opp for så å miste ungen... Ikke verdt det!
Jeg skulle ønske jeg kunne jobbe og ha mine timer på sats til to uka før termin! Hvem faen synes d er gøy å sitt hjem ig kave i seng/sofa og tvinne tommeltotter i flere måneder?!?!?!
Æ ønske alle de med de latterlige uttalelsene å bli gravide med bekkenløsning i uke 8 og spy seg forderva 24/7 og så kan de få følge sine egne 'råd' til almennheten.... F U !!!!
Sorry men dette er et følsomt tema

Hehe, ingen fare for at jeg blir sykemeldt med min bekkenløsning hvertfall, hos fastlegen min må man være nærmest død for å bli sykemeldt... (Eller smittsom, som omgangssyke)
Heller bare beskjed om å ikke prøve å få til alt ("hvis du ikke gjør husarbeid klarer du nok gå på jobb"-type innstilling). Jeg tror det hadde vært håpløst uten kiropraktortimene jeg betaler for selv, den offentlig dekkede manuellterapeuten gjør fint lite annet enn å smile sympatisk og litt overbærende når han spør hvordan jeg har det, jeg svarer sliten og vondt... Men jeg hadde slitt alvorlig med å holde meg unna jobb også, så så lenge det ikke blir mye værre enn nå, så kommer jeg ikke til å fortelle om vondt til jordmor/lege.

Heldigvis har alle de jeg har møtt i helsepersonellet hatt kjennskap til bekkenløsning og at man kan godt få det før første halvdel er ferdig!

Kunne gjærne vært mer på jobb selv, men tror faktisk at det var selve jobben som utløste bekkenløsningen springe, gå og stå på harde gulv hele dagen opp mot over 35 timer i uken. Ble tilsymfyseløsning. I begynnelsen når jeg kjente smerter kunne jeg bare ta det roligere så gav smertene seg. Kjente smerter siste dag før 1 friuke, tok det roligere å kom meg gjennom dagen. Var borte og gikk 2 turer på opptil 3 timer den uken uten å kjenne noe. Tilbake på jobb, så kommer smertene fra symfysen som bare blir verre og verre utover kvelden. Har ansvarsvakt og mine andre kollegaer har mer en nok å gjøre. Så presser meg i roligere tempo enn vanlig for å komme gjennom dagen. Resultat låg i 2 dager etterpå med sterke smerter i bekken og smerter vedvarer også 3 dagen. Etterpå får jeg smerter kjapt om jeg går på harde gulv som butikker osv. Har nå kommet til et punkt hvor jeg er tilrettelagt på kontor 1 dag i uken, å fungerer til å gjøre noe hjemme. Har faktisk ikke så mye smerter på det jevne, men er jeg en vakt på jobb igjen er jeg tilbake i en vind sirkel. Ikke går det Ann å tilrettelegge at jeg kan jobbe noen timer i slengen heller, de trenger folk som kan jobbe hele vakter å det går ikke å sette seg ned i tid og utide når en ikke orker mer å trenger en pause.. Kunne virkelig tenkt å jobbe, er hærlig den dagen jeg er innom, men ærlig talt BABYEN OG HELSA FØRST!

Er enig i at de setter de gravide i en bås her. Men må si at jeg ble litt sjokket over at 75% av alle gravide er sykemeldte en gang i løpet av svangerskapet. Det er høye tall det. Er det legene som setter for små krav, eller er det noen kvinner der ute som vet å "utnytte" det at de er gravide?

Jeg jobber i hjemmesykepleien og var i 100 % stilling helt til siste liten! Brukte ikke så mye som en egenmelding i løpet av svangerskapet! Likevel var jeg nødt for å sove med en gang jeg kom hjem fra jobb, for å klare å stå opp neste morgen. Slet med både oppkast, kvalme og hodepine på jobb. Er det noen som takker en for å være så "flink" på jobben? Nei! Denne gangen har jeg derfor IKKE tenkt til å slite meg helt ut! Og det skal jeg ikke ha dårlig samvittighet for! Nå har jeg jo nemlig en liten gutt hjemme som jeg må ta vare på i tillegg! :)

Som jeg har forstått det så går debatten om graviditet er en SYKDOM.... Altså, hørt noe sånt tull da!? Krangle om det er det korrekte ordet å bruke?

NEI, man er ikke syk når man spyr som følge av en graviditet. Men man er da pokker meg like dårlig form som en som faktisk har virus/sykdomsbakterier i kroppen sin og trenger like mye hvile og ro som dem!! Greit at man ikke er syk, men man er fortsatt ikke 100 % oppegående!

Så selv om vi som gravide ikke er syke på grunn av bakterier eller virus, så kan vi bli dårlige og midlertidig ufør på grunn av gravidteten... Og er ikke det like god grunn til å være hjemme som "vanlige" syke så vet ikke jeg!!!

Aldri hørt om noen som får sykemelding der "gravid" er diagnosen. Så hva i h* er det som utløser den forslitte men dog så hjernedøde klisjésetningen om at graviditet ikke er sykdom?! Ingen har påstått det, for f.

Mulig det skrives ut sykemeldinger på feil grunnlag til gravide, men det gjør det for pokker til ikke-gravide og, og inntil noen har fremlagt konkret statistikk på at gravide har flere falske sykemeldinger enn andre så syns jeg folk rett og slett kan holde kjeft.

At 75% får en eller annen form for sykemelding! av ulik grad! i løpet av svangerskapet! er for meg kun overraskende på den måten at jeg hadde trodd tallet var høyere.

Guess what, uvitende idioter med for stor tro på egen fortreffelighet og dermed hetser en sårbar gruppe i riksdekkende medier: folk som er gravide kan ha et utall antall plager dere aldri har følt på, og må av hensyn til egen og babyene helse lytte til kroppen sin. Så et stort FUCK YOU rettes til alle bedrevitere som er høye på seg selv i denne diskusjonen.

Takk, det føltes bra.

Sent from my iPad using Tapatalk

Aldri hørt om noen som får sykemelding der "gravid" er diagnosen. Så hva i h* er det som utløser den forslitte men dog så hjernedøde klisjésetningen om at graviditet ikke er sykdom?! Ingen har påstått det, for f.

På min sykemelding står det faktisk: "Årsak: Svangerskapssymptomer".

Klarte å rote meg bort i en debatt på Facebook med en fyr som mente Suzanne Kaluza burde la være å bli gravid pga plagene sine, og det tok en del tid før jeg fikk ham til å skjønne at: nei, det er faktisk ikke sykdom, sykdom er noe unormalt og galt i kroppen, bekkenløsning og kvalme er to VELDIG normale symptomer på svangerskap.

Men når det er sagt da, så er jeg jo helt enig i poenget, konsekvensene er de samme, man er like dårlig, og har like stort behov for å ta hensyn til tilstanden. Jeg fatter ikke at folk forventer at man skal klare å fortsette livet 100% som før, det er ikke som om det er noe mer behagelig å spy fordi det er svangerskapskvalme. VI bærer på et fremmedlegeme. Kroppen reagerer, og når den blir mer vant til det, blir det tungt. Altså, all ære (og et snev misunnelse) til de som klarer det, men det gjør ikke jeg.

Er så forbanna på hele denne saken her at jeg klarer ikke formulere meg engang..
Mannfolk kommer aldri til å oppleve noe svangerskap i hele sitt liv, så det at de uttaler seg om at det å være gravid er helt naturlig og noe alle skal klare uten å bli sykmeldt er helt forkastelig. Er du mann med forståelse for andre lik null? Hold kjeft.
Damer som har hatt bare fine svangerskap og som ikke har fått det inn i huet at alle svangerskap er forskjellig , kan også holde kjeft. Jeg er så misunnelig på de som orker å jobbe og har masse energi og bare GLØDER, og all ære til dere som står på til tross for plager, men forstå de som ikke orker! Det er helt sikkert noen gravide som utnytter situasjonen, men det er og helt ikke-gravide damer som drar til legen å sier "har vondt i ryggen og det stikker i beina" som og blir sykmeldt, og ikke nødvendigvis har så vondt som de påstår.
Jeg hadde ikke lyst til å sykemelde meg! Da jeg satt hos min helt nye fastlege og forklarte situasjonen, så visste jeg ikke helt hvordan dette skulle gå. Jeg visste jeg trengte fri, men jeg følte meg så utrolig mislykka som kvinne! Fordi jeg ikke klarte å jobbe som alle andre. Jeg måtte gi opp jeg og bare bli hjemme.
Sleit med den tanken ganske lenge, helt til jeg merket hvor mye det hjalp meg å få den tiden hjemme, uten styr og mas. Hjemme gikk det bra å stå opp klokka ni og p måtte vente minst to timer før jeg spiste noe for å KANSKJE slippe å kaste opp. Hjemme maste ingen på alt jeg måtte gjøre. Derfor klarte jeg å tenke (etter å ha pratet med sambo og om hvordan jeg følte meg) at det ikke var noe feil med meg allikevel. At jeg er like fullt bra dame som alle andre selv om jeg ikke orket å jobbe!
Helt til idag. Da jeg igjen måtte til legen og få utvidet sykemeld 50%. Pga denne debatten skammer jeg meg igjen. Og enda mer skammer jeg meg fordi jeg må tilbake og be om 100% sykemelding, pga bedriften og ikke meg selv. Jeg har ikke penger nok til å komme meg på jobb pga de ikke har gjort jobben sin, og når jeg da er 50% sykemeldt skal jeg jo jobbe et visst antall timer i mnd, men da må jeg jobbe 8t hver dag de siste ukene, så da var poenget med de 50% borte, da. Så jeg må skamme meg enda mer og forklare situasjonen til legen, som overhodet ikke er min feil, men allikevel er det JEG som havner i statistikken og JEG som gravid som får høre det. Huff nei, å mistenkeliggjør folk slik er uhyggelig. En lege skal ut ifra hva pasienten forteller gjøre en undersøkelse og en vurdering. Og prøve å unngå sykemeld om mulig, hvis ikke så foreslår de jo ikke akkurat 100% med en gang.. Min gjorde i alle fall ikke det.

Back
Topp