Er så forbanna på hele denne saken her at jeg klarer ikke formulere meg engang..
Mannfolk kommer aldri til å oppleve noe svangerskap i hele sitt liv, så det at de uttaler seg om at det å være gravid er helt naturlig og noe alle skal klare uten å bli sykmeldt er helt forkastelig. Er du mann med forståelse for andre lik null? Hold kjeft.
Damer som har hatt bare fine svangerskap og som ikke har fått det inn i huet at alle svangerskap er forskjellig , kan også holde kjeft. Jeg er så misunnelig på de som orker å jobbe og har masse energi og bare GLØDER, og all ære til dere som står på til tross for plager, men forstå de som ikke orker! Det er helt sikkert noen gravide som utnytter situasjonen, men det er og helt ikke-gravide damer som drar til legen å sier "har vondt i ryggen og det stikker i beina" som og blir sykmeldt, og ikke nødvendigvis har så vondt som de påstår.
Jeg hadde ikke lyst til å sykemelde meg! Da jeg satt hos min helt nye fastlege og forklarte situasjonen, så visste jeg ikke helt hvordan dette skulle gå. Jeg visste jeg trengte fri, men jeg følte meg så utrolig mislykka som kvinne! Fordi jeg ikke klarte å jobbe som alle andre. Jeg måtte gi opp jeg og bare bli hjemme.
Sleit med den tanken ganske lenge, helt til jeg merket hvor mye det hjalp meg å få den tiden hjemme, uten styr og mas. Hjemme gikk det bra å stå opp klokka ni og p måtte vente minst to timer før jeg spiste noe for å KANSKJE slippe å kaste opp. Hjemme maste ingen på alt jeg måtte gjøre. Derfor klarte jeg å tenke (etter å ha pratet med sambo og om hvordan jeg følte meg) at det ikke var noe feil med meg allikevel. At jeg er like fullt bra dame som alle andre selv om jeg ikke orket å jobbe!
Helt til idag. Da jeg igjen måtte til legen og få utvidet sykemeld 50%. Pga denne debatten skammer jeg meg igjen. Og enda mer skammer jeg meg fordi jeg må tilbake og be om 100% sykemelding, pga bedriften og ikke meg selv. Jeg har ikke penger nok til å komme meg på jobb pga de ikke har gjort jobben sin, og når jeg da er 50% sykemeldt skal jeg jo jobbe et visst antall timer i mnd, men da må jeg jobbe 8t hver dag de siste ukene, så da var poenget med de 50% borte, da. Så jeg må skamme meg enda mer og forklare situasjonen til legen, som overhodet ikke er min feil, men allikevel er det JEG som havner i statistikken og JEG som gravid som får høre det. Huff nei, å mistenkeliggjør folk slik er uhyggelig. En lege skal ut ifra hva pasienten forteller gjøre en undersøkelse og en vurdering. Og prøve å unngå sykemeld om mulig, hvis ikke så foreslår de jo ikke akkurat 100% med en gang.. Min gjorde i alle fall ikke det.