Gravidbelte til bil

Leste en ny artikkel her en dag om at senere tester har vist at gravidbelter i noen tilfeller kan dra beltet for langt ned og dermed endre beltets funksjon til det verre - og at det derfor kan være farligere med gravidbelte i en kollisjon. Det viktigste er å passe på at bilbeltet er stramt over hoftene. Få av tjukke jakker osv. Har selv to besafe gravidbelter fra forrige gang, men kommer ikke til å bruke de denne gangen etter at jeg leste artikkelen og så bildene.

Husker du hvor du leste artikkelen?
Da jeg hadde glattkjøring (eller heter det sikkerhetskurs på bane eller’no nå?) var jeg gravid og hans som hadde sikkerhetsgjennomgangen var klokkeklar på at jeg burde bruke gravidbelte (noe jeg ikke gjorde). Han sa at det ikke var noe å vente med til man hadde en synlig kul på magen, men noen en bør bruke omtrent med en gang en har en positiv test foran seg. Han skremte meg såpass at jeg sendte mannen ut for å kjøpe gravidbelte samme dag. Skulle virkelig ha lest artikkelen. Det høres jo virkelig ut som motsatt informasjon av det jeg fikk. Er det ikke Trygg Trafikk som er overordnet ansvarlig for kjøreopplæringen i Norge? Nei, Statens Vegvesen? Samma det! Uansett urovekkende at jeg fikk såpass motstridende informasjon
 
Husker du hvor du leste artikkelen?
Da jeg hadde glattkjøring (eller heter det sikkerhetskurs på bane eller’no nå?) var jeg gravid og hans som hadde sikkerhetsgjennomgangen var klokkeklar på at jeg burde bruke gravidbelte (noe jeg ikke gjorde). Han sa at det ikke var noe å vente med til man hadde en synlig kul på magen, men noen en bør bruke omtrent med en gang en har en positiv test foran seg. Han skremte meg såpass at jeg sendte mannen ut for å kjøpe gravidbelte samme dag. Skulle virkelig ha lest artikkelen. Det høres jo virkelig ut som motsatt informasjon av det jeg fikk. Er det ikke Trygg Trafikk som er overordnet ansvarlig for kjøreopplæringen i Norge? Nei, Statens Vegvesen? Samma det! Uansett urovekkende at jeg fikk såpass motstridende informasjon
Jeg skal lete å se om jeg finner den igjen - hovedpoenget i artikkelen er hvertfall at dersom gravidbeltet sitter «feil» på deg, så kan det dra i selve bilbeltet, for eksempel dra bilbeltet ned mellom beina dine, og at beltet da mister funksjonen for å holde deg stramt fast ved hoftene i en kollisjon. Altså kan et gravidbelte gjøre at beltet sitter slakkere på kroppen din, noe som vil være farligere for deg i en kræsj.
 
Last edited:
Veldig skremmende! Gjelder dette kun om beltet sitter "feil"? Isåfall: Hvordan kan en vite at beltet sitter "riktig"? Uff! Ble redd nå. Tror ikke jeg tør bruke beltet i morgen selv om han mannen på sikkerhetsgjennomgangen skremte meg
 
Veldig skremmende! Gjelder dette kun om beltet sitter "feil"? Isåfall: Hvordan kan en vite at beltet sitter "riktig"? Uff! Ble redd nå. Tror ikke jeg tør bruke beltet i morgen selv om han mannen på sikkerhetsgjennomgangen skremte meg
Et gravidbelte skal ikke dra i selve bilbeltet i det hele tatt. Hvis det drar i bilbeltet blir sikkerheten dårligere. Et gravidbelte sin eneste funksjon er en falsk trygghet om at bilbeltet ikke kan skli opp på selve magen. I en kollisjon vil hele deg flytte deg, inkludert gravidbeltet du eventuelt bruker, da det ikke sitter ordentlig fast i setet, og hvis bilbeltet da ikke ligger stramt nok rundt hoftene så er det potensielt veldig farlig, og enda større sjanse for at bilbeltet havner oppå magen fordi det ikke var stramt nok. Anbefaler heller å ta av ytterjakka, eventuelt ta av en tykk cardigan, plasser bilbeltet godt i overgangen mellom hofte og lår, og stram til alt du kan.
 
Last edited:
Husker du hvor du leste artikkelen?
Da jeg hadde glattkjøring (eller heter det sikkerhetskurs på bane eller’no nå?) var jeg gravid og hans som hadde sikkerhetsgjennomgangen var klokkeklar på at jeg burde bruke gravidbelte (noe jeg ikke gjorde). Han sa at det ikke var noe å vente med til man hadde en synlig kul på magen, men noen en bør bruke omtrent med en gang en har en positiv test foran seg. Han skremte meg såpass at jeg sendte mannen ut for å kjøpe gravidbelte samme dag. Skulle virkelig ha lest artikkelen. Det høres jo virkelig ut som motsatt informasjon av det jeg fikk. Er det ikke Trygg Trafikk som er overordnet ansvarlig for kjøreopplæringen i Norge? Nei, Statens Vegvesen? Samma det! Uansett urovekkende at jeg fikk såpass motstridende informasjon

Høres mer ut som din kjørelærer er ekstremt feilinformert spør du meg. Dette er faktisk ALDRI blitt bevist, egentlig tvert i mot. Det beltet har ingen som helst effekt, annet enn komfort (for noen).
 
Ja, det høres sannelig sånn ut!
Tar alltid av meg ytterklær og evt. tykke klær før jeg tar på sikkerhetsbelte, så noe lærte han meg da i det minste riktig
 
For min del er det mye mer behagelig å Bruke enn å ikke bruke :) men ja pass på at det er ordentlig festet i setet som anvist og at det er strammet over hoftene etter å ha blitt tatt på ;-) så vidt jeg hat forstått det blir baby uansett forløst etter en bilulykke og da tenker jeg det er bedre å ikke å ha fått trykk over magen, men over hoftene. Har vært i bilulykke tidligere og fått store trykksmerter pga setebeltet uten å ha vært gravid. Så jeg tenker for min del som sagt at et rett festet gravidbelte er bedre enn ikke gravidbelte, igjen, for meg :)
 
Om disse beltene skaper en falsk trygghet og er direkte farlige, så burde de vel ikke vært i salg?
Eneste jeg fant på et kjapt googlesøk, var en artikkel fra TV2 hjelper deg der hvorvidt jeg kan forstå, talspersonen fra Statens Vegvesen var meget skeptisk til en type pute en kan sitte på, som var testet i Australia. Samme artikkel omtaler også Besafe sitt gravidbelte og de konkluderte med at beltene ikke utgjorde noen forskjell for sikkerheten.

Sitat svensk ingeniør som har testet noen gravidbelter:
"– Vi tok med ulike slike gravidbelter i en vanlig krasjtest av ren nysgjerrighet. Dette var en test på eget initiativ, så det ble ikke avlevert noen rapport. Det vi fant ut var at beltene ikke påvirket originalutstyret i bilen. Rent sikkerhetsmessig fungerer det vanlige bilbeltet i bilen akkurat like bra, sier Jan Venell, forskningsingeniør ved det svenske transportforskningsinstituttet VTI.

Han mener likevel at slikt ekstrautstyr for gravide kan være bra hvis det får flere gravide til å bruke bilbelte.

– Utstyret er en ren komfort-detalj. Det er jo pedagogisk veldig bra hvis det får flere gravide til å ta på seg bilbelte, sier Venell til TV 2 hjelper deg. "


På Trygg Trafikk dine sider står det nå at en gjerne må bruke gravidbelte, men de presiserer viktigheten av at setebeltet sitter riktig. https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/gravid-i-bil/

Såvidt jeg kan forstå, handler det altså om at det er viktig å feste setebeltet riktig, men at det er ikke farlig å bruke gravidbelte. Hadde det vært det, ville de vel ikke ha vært lovlig å selge? Så... Nei, du og barnet ditt er ikke tryggere av et gravidbelte, men det er ikke utrygt å bruke heller. Men for all del: Ta av deg den tjukke vinterjakka di før du fester setebeltet og pass på at det sitter korrekt.
 
Sniker. Når jeg var gravid og kvalm/oppblåst, så brukte jeg gravidbelte i bil. Da slapp jeg trykket på magen helt. Selv om jeg er lang i overkroppen og overhodet ikke trenger å sitte på pute, så klemmer bilbeltet over nedre del av magen når jeg sitter i bil. Og da holdt jeg på å spy altså. Så gravidebeltet var redningen for å orke å kjøre bil. Da ble setebeltet holdt litt lenger ned, og det la seg da faktisk rett på hofta og holdt seg der, kontra å skli opp på magen. Etterhvert som magen ble større, trengte jeg ikke gravidebeltet, for da holdt beltet seg under kulen av seg selv. Men de første månedene hjalp det meg masse. Har også inntrykk av at det er mest for komfort og ikke påvirker sikkerheten. Gravidebeltet holder jo beltet nede kun med et par knapper. Ser for meg at disse lett ryker om det skulle bli en kollisjon.
 
Om disse beltene skaper en falsk trygghet og er direkte farlige, så burde de vel ikke vært i salg?
Eneste jeg fant på et kjapt googlesøk, var en artikkel fra TV2 hjelper deg der hvorvidt jeg kan forstå, talspersonen fra Statens Vegvesen var meget skeptisk til en type pute en kan sitte på, som var testet i Australia. Samme artikkel omtaler også Besafe sitt gravidbelte og de konkluderte med at beltene ikke utgjorde noen forskjell for sikkerheten.

Sitat svensk ingeniør som har testet noen gravidbelter:
"– Vi tok med ulike slike gravidbelter i en vanlig krasjtest av ren nysgjerrighet. Dette var en test på eget initiativ, så det ble ikke avlevert noen rapport. Det vi fant ut var at beltene ikke påvirket originalutstyret i bilen. Rent sikkerhetsmessig fungerer det vanlige bilbeltet i bilen akkurat like bra, sier Jan Venell, forskningsingeniør ved det svenske transportforskningsinstituttet VTI.

Han mener likevel at slikt ekstrautstyr for gravide kan være bra hvis det får flere gravide til å bruke bilbelte.

– Utstyret er en ren komfort-detalj. Det er jo pedagogisk veldig bra hvis det får flere gravide til å ta på seg bilbelte, sier Venell til TV 2 hjelper deg. "


På Trygg Trafikk dine sider står det nå at en gjerne må bruke gravidbelte, men de presiserer viktigheten av at setebeltet sitter riktig. https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/gravid-i-bil/

Såvidt jeg kan forstå, handler det altså om at det er viktig å feste setebeltet riktig, men at det er ikke farlig å bruke gravidbelte. Hadde det vært det, ville de vel ikke ha vært lovlig å selge? Så... Nei, du og barnet ditt er ikke tryggere av et gravidbelte, men det er ikke utrygt å bruke heller. Men for all del: Ta av deg den tjukke vinterjakka di før du fester setebeltet og pass på at det sitter korrekt.
Det er utrygt å bruke dersom det drar bilbeltet nedover mellom beina dine. For da sitter ikke bilbeltet korrekt og stramt over hoftene, og avstanden du vil flytte deg i en kollisjon blir mye mye større og påvirkningen kollisjonen vil ha på kroppen din blir mye større. Men som jeg har skrevet; dersom gravidbeltet ikke drar i bilbeltet eller vrir det - bruk i vei!
 
Back
Topp