Gravidbelte til bil

Annkrigr

Andre møte med forumet
Når er det vanlig å begynne med eget bilbelte for gravide? Er 14 uker nå og har fått anbefalt av mamma å begynne å bruke det nå.

Jeg begynte å bruke gravidbelte når jeg var i uke 18 sist gang.☺️men gjør ingenting å begynne å bruke det tidligere.

Kjørelæreren min sa fra når du er redd for å miste ungen. Anbefalt fra 2 måned. Jeg har brukt det en stund nå, er 13 uker :)

Jeg har ærlig talt aldri brukt det, selv om jeg har et liggende, for for min del endrer det ikke plasseringen av setebeltet. Beltet ligger uansett over hofta på meg. Men her er det kanskje forskjell både på biler og fasong på folk osv.

Tror forresten jeg ble fortalt da jeg gikk med minstemann at de i tester heller ikke har funnet noen effekt av dem? Nå skal jeg ikke påstå noen ting her altså, mfor dette er bare noe jeg mener å huske fra sist gang. Men var inne på trygg trafikk angående en bilstoldiskusjon vi hadde en dag tidligere og titta innom råd for gravide da jeg først var der. Der står det heller ikke at dette er anbefalt, men at det kan gjøre det mer behagelig å bruke beltet.

Skader vel uansett ikke å bruke det om man ønsker... :-)

Jeg brukte ikke mitt sist gang, for jeg synes det lå ganske likt som det vanlige som er i bilen. Men tenker man kan bruke det når man føler for det. ♡

Jeg bruker ikke, passer på å feste beltet riktig og det går greit. Som nevnt over har det ingen dokumentert effekt, dersom det faktisk hadde endret funksjonen til setebeltet ville det blitt forbudt. Men funker sikkert bra som påminner om hvor beltet skal sitte for mange. Merker forskjell på hvor beltet automatisk havner i ulike seter (forskjell på hvor langt fram/bak setet står, biltype o.l.). Men det er uansett helt trygt å bare bruke bilens belte så lenge man fester det riktig :)

Jeg har ikke brukt det i det hele tatt før og kommer ikke til å bruke det igjen, som andre nevner her så er det ikke dokumentert at det hjelper noe som helst og jeg er mer skeptisk til at det kan endre funksjonaliteten til setebeltet.

Brukte ikke forrige svangerskap og hadde ikke tenkt å bruke det nå heller, men skal på flere lengre bilturer denne gangen, så lurer på om jeg kanskje skal kjøpe et. Har egentlig tenkt at det ikke er nødvendig, iom. det ikke har noen bevist effekt og ikke står under offentlige anbefalinger for gravide, men om det kan gjøre bilturen mer behagelig er jo det flott:)

Ikke brukt det på de to forrige og tror nok ikke jeg kommer til å bruke det nå heller.

Er vanlig å begynne å bruke etter uke 12, når babyen løfter seg opp i magen. Selv begynte jeg ikke å bruke det før jeg var rundt 16 uker sist.

Er opp til hver enkelt hva man ønsker. Sålenge man har beltet plassert godt under magen så skal det være greit. Har man problemet med å holde beltet i riktig posisjon så kan gravidbeltet være en grei løsning :)

Brukte det ikke med de to forrige og tror ikke jeg blir å bruke det denne gangen heller. Trygg trafikk har jo selv gått ut og sagt at dem ikke kan anbefale bruk av gravidbelte da setebeltet er sikkert nok som det er :-)

Tror ikke jeg kommer til å bruke gravidbelte. Har ikke hatt behov før og setebeltet har sittet greit på meg.

jeg har sterkt vurdert det, men jeg fikk lånt et av en bekjent for å prøve og fant ut at beltet lå bra nok uten gravidbeltet. Jeg har begynt å få en liten kulemage men beltet sklir ikke opp på meg iallefall så jeg dropper det nok. Beltet ligger akkurat der det skal og nå blir bare mage større og jeg tror ikke at det blir noen større problemer i fremtiden heller :)

Back
Topp