Gravid?

Prøverbareåkommemeggjennomdagen

Andre møte med forumet
Beklager på forhånd, men dette kan bli et litt lengre innlegg. Jeg har 4 barn, og virker å være veldig fruktbar. Jeg går ikke på prevensjon (medisinske/personlige grunner), men vi bruker kondom/hopper av i svingen. Jeg virker å være veldig fruktbar... misforstå meg rett, jeg anser meg selv som veldig velsignet og elsker å være mamma. 3 av mine barn er ikke planlagt. På grunn av at jeg og mannen min har blitt revet med "in the moment" én gang, én annen gang falt kondomen av inni meg, og en tredje gang fordi vi hoppet av i svingen. Er kun et barn vi faktisk planla, og det var barn nummer 3. Vi skulle egentlig si oss ferdige med barn der, men 3 mnd etter fødsel hadde vi ubeskyttet sex, hvor han i hetens moment fikk gjøre seg ferdig (jeg fullammet og hadde ikke fått vanlig mensen tilbake enda, så tenkte at sjansene for å bli gravid nå var kjempe liten).. jeg tok feil. For nå sitter jeg med fjerdemann på 3 mnd. Vi har snakket om at mannen sikkert burde få noe gjort (det er en enkel prosedyre, med mulighet til å reversere det.) Jeg vil at det skal være hans valg, og ikke noe han føler jeg presser han til, så han har brukt god tid på å få det gjort. I mellomtiden har vi jo regelmessig samleie og hopper av I svingen, som vi alltid har gjort de 9 siste årene. Jeg fullammer, hadde forrige måned "menstruasjon" (den var veldig liten, men blødde litt hver dag i ca 5-6 dager. Blødningen startet også da jeg egentlig skulle hatt mensen, så tenker dette er mensen). 10 dager etter endt blødning, så fikk jeg ny blødning. Veldig lite i 3 dager. Når jeg googler virker det å være én av tre ting. Livmorhalskreft, eggløsning eller festeblødning. Kan være eggløsning.. Men jeg har ikke fått mensen igjen, eller noen form for blødning siden. Jeg fullammer jo fortsatt så kan jo være derfor. Men rart jeg blødde til vanlig tid forrige måned. Jeg føler meg oppblåst med mye luft i magen, som jeg pleier å ha ved menstruasjon eller tidlig i svangerskap. Jeg har nyoppstått vondt i bekkenet men jeg har født 2 barn på 14mnd og begge svangerskapene hadde jeg skikkelig bekkenplager. Jeg er supertrøtt hele dagen, noen ganger på en måte som ikke virker normal. Men jeg har 4 barn og nattevåk. Jeg tok to graviditetstester, begge viste negativ svar. Riktignok tok jeg de 10-7 dager før forventet mens. Har noen erfaring på denne fronten? Noen trøstende ord. Alle barn er virkelig en velsignelse, men min fysiske og psykiske helse skal også takle et barn til. Alle barna er ganske tette i alder. Og jeg synes jo det er litt ubehagelig med tanke på jobben også, at jeg konstant er i mammapermisjon. Jeg har også skikkelig fødselsangst :( jeg vet jeg burde ta en test til, men med forrige baby tok jeg to negative tester og slo fra meg tanken at jeg i det heletatt gravid. Da jeg var 8 uker på vei tok jeg tilfeldigvis en ny test da jeg følte meg litt rar og først da slo den ut positiv. Skulle hatt mensen nå ut ifra min syklus, har alltid vært regelmessig. Men finnes ikke en eneste blodflekk. Kun økt utflod. Er det virkelig mulig å bli gravid når man fullammer og sørger for å hoppe av i svingen?

For å svare; Ja, det er mulig.
Fullamming er ingen prevensjon; for plutselig kommer eggløsning. Og hoppe av i svingen er heller ikke 100%. Det kan, hos enkelte, lure seg litt sædceller ut før ejakulering. (Det er rimelig sikkert for de fleste, men kondom er enda sikrere).
Sjansene er nok lave, men.. om du er meget fertil av natur, så er risikoen litt høyere tipper jeg. Og muligheten er der.

Hvis du fikk en blødning forrige måned, så kan det godt være det var menstruasjonen som kom tilbake.
Forøvrig; du ammer OG har nylig født. Begge deler gir store hormonendringer i kroppen, som både kan gi diverse symptomer og uregelmessig menstruasjon. Du kan også få annerledes blødninger enn du er vant til pga dette.
Så.. det KAN være bare hormoner på "avveie".
Ta ny test, og lev som om du er fruktbar; dvs, beskyttelse under sex/fortsette med å hoppe av i svingen (sies forresten at hoppe av i svingen er sikrere om mannen urinerer før samleie - for å få skylt systemet først.)

Også får du bare ta det deretter.

Back
Topp