Gravid...?

Bkno6250662

Andre møte med forumet
Hei, jeg lurer på om jeg kan være gravid. Jeg har hatt ubeskyttet sex flere ganger det siste året, så muligheten er der, ihvertfall.

I mai slet jeg mye med kvalme og dårlig matlyst, og mensenaktige smerter. Jeg følte meg også gravid. Jeg unngikk røyklukt, for lukta gjorde at jeg følte meg dårlig, så grilling var helt utelukket. Nå tåler jeg røyklukt igjen. Matlysten min har kommet tilbake, og jeg spiser ganske mye for tiden, er konstant sulten... Jeg tok flere gravidtetstester i mai, flere av de hadde en veeeeldig svak strek nr. 2. Men nå er testene negative...?!

Brystene mine forandret seg allerede i mai, blodårene ble veldig tydelige, brystvortene "struttet" mer (hele tiden, nesten), brystvortene ble mørkere og areolaene ble større og mørkere. Den siste uken har jeg faktisk hatt noen dråper væske i brystene, melkehvitt i det ene brystet, og klar væske i det andre. Idag trengte jeg ikke å "pumpe" noe særlig med hendene for å få ut væsken engang! (dette var den klare væsken, ikke den melkehvite). Brystene har ikke vokst noe særlig, kanskje litt. Men de var ganske store fra før, bruker F- og G-cup. Jeg håper egentlig at brystene mine ikke vil vokse mer nå, det er allerede ganske tungt for ryggen med de puppene jeg har, og jeg sliter med å finne BH-er som passer, som ikke koster skjorta... Hvor vanlig er det egentlig egentlig å produsere melk/melkelignende væske, før man føder?

Jeg kan være alt fra nesten 4 måneder på vei til noen få uker på vei... Siste vanlige mens hadde jeg i mars. Jeg hadde en blødning i begynnelsen av juni, den var ganske ulik en vanlig mens. En vanlig mens for meg starter med smerter, og så kommer det friskt blod. Jeg blør også ganske mye etterhvert. Men nå startet det med mørkt, stivnet blod. Etterhvert kom det endel friskt blod. Jeg fossblødde ikke på noen måte, men jeg var veldig redd for at jeg skulle begynne å gjøre det. Jeg trodde det var en spontanabort på gang, og var livredd! Jeg mistet litt av følelsen av å være gravid/dårlig etter dette. Jeg fikk ingen kramper, noe jeg også pleier å ha når jeg har mensen. En venninne av meg som hadde en SA begynte plutselig å fossblø, fikk kramper og sterke smerter. Hun blødde også veldig mye, i flere uker etterpå... Jeg sluttet å blø i løpet av noen dager, og jeg blødde ganske lite i forhold til henne, for å si det mildt...! Så jeg mistet ikke alt håp etter dette. Jeg har hørt at det er noe som kalles tvillingabort eller noe lignende, der to egg var befruktet, og kroppen valgte å beholde det mest levedyktige fosteret, kan jeg ha opplevd noe lignende, kanskje?

Jeg var hos legen i mai, men jeg følte at legen ikke hørte på meg. Hun tok en blodprøve og en urinprøve, og begge var negative, så da var hun sikker på at jeg ikke kunne være gravid, og nektet å undersøke meg. Urinprøven var ikke tatt på morgenurin, og jeg hadde vært på do mange ganger før den ble tatt, siste gang 1 time tidligere... Jeg ble såpass opprørt at jeg nektet å dra tilbake etterpå, så jeg har ikke vært hos legen siden mai en gang... Jeg har byttet fastlege nå, og fikk endelig denne legen offisielt 1. juli, så nå har jeg bedt om legetime. Men det er lang ventetid... :/

Jeg slet mye med feberfølelse/varmefølelse i mai/juni, men nå er temperaturen mer normal. Jeg blir kanskje litt varmere nå enn jeg blir til vanlig, men jeg føler meg ikke kjempeplaget av varme. Er dette normalt, eller kan det være et tegn på at jeg ikke er gravid?


Nå i det siste har jeg hatt mye vondt i ryggen, særlig i korsryggenog bekkenet. Smerten stråler litt oppover i ryggen nå, og det er ganske ubehagelig. Jeg pleier normalt ikke å få vondt i korsryggen ved anstrengelser, bare litt når jeg legger meg hardt ned i senga. Om jeg faktisk er gravid er jeg redd for å få bekkenløsning nå, siden jeg allerede har ganske vondt, og ikke klarer så mye anstrengelser og bevegelser som vanlig... :/

Jeg har også følt små stikk og ubehag i livmor- og eggstokkområdet, og noen krampelignede tak. Unehagelig! Noen av stikkene ved eggstokkene har vært såpass vonde at jeg har måttet tvinge meg selv til å ikke si "au!" veldig høyt. Jeg har tidligere slitt med cyster og cystereptur på eggstokkene, særlig den høyre. Det er også ved den høyre eggstokken at smerten og ubehaget har vært verst. Men nå merker jeg ubehag og litt smerter ved venstre eggstokk, også. Generelt har jeg mer vondt på høyre side av magen, hele magen, ikke bare ved underlivet.

Jeg håper at jeg får en legetime så fort som mulig, for nå begynner jeg å bli ganske utålmodig. Jeg vil vite om jeg er gravid, og helst så fort som mulig! Magen min begynner også å se rundere ut, og jeg har fått noen strekkmerker, også på korsryggen og litt på rumpa (liker ikke!). Magen har en jevnere form enn vanlig, så det ser litt ut som en gravidmage, ikke bare "flesk" ;P Klærne sitter strammere ved magen, så jeg bruker større klær nå enn vanlig, mye for å forhindre mistanke hos venner og familie. Jeg vet jo ennå ikke om jeg er gravid, derfor er det bare de nærmeste venninne mine som vet noe om hvordan jeg har det nå. Samboeren vet ingenting, for jeg kjenner han, og vet at han ikke føler at vi er klare for å få barn ennå, p.g.a. økonomien. Leilighet har vi nå, og vi er modne nok, men vi har ikke så mye penger, og ingen av oss har fast jobb for øyeblikket. Når jeg har vært hos legen skal jeg snakke med samboeren min, men fram til da velger jeg å holde dette hemmelig. Jeg tar folsyre nå, bare sånn for sikkerhets skyld. Jeg blir fortere sliten enn vanlig, også, og trenger mer hvile.

Hva tror du/dere, hva er sannsynligheten for at jeg kan være (eventuelt kan ha vært) gravid?
 
Hvorfor ikke bare kjøpe en test?


Termin 16. februar 2014 <3
Taster fra mobilen
 
Om du har mistanker og du tenker mye på det kan det fort bli et innbilt svangerskap. Du får kjøpe deg en test til da vettu så får du se.
 
Hvis du ikke stoler på testene, så er det mulig å ta privat ultralyd - så får du sett selv om det er noe der eller ikke.
 
Hei på deg!

Jeg kan godt forstå at du føler deg usikker på om du er gravid! Testene som er på markedet er jo veldig sensitive og siden de er negative skulle man jo tro at du ikke er gravid. Samtidig har du mange symptomer på at du kan være gravid.
Allerviktigst er å finne ut hvorfor du ikke får menstruasjon regelmessig lenger. Oftest er det jo pga graviditet, men hvis det ikke er det, er det viktig å finne ut om det kan være noe annet.

Som èn av de andre her også skriver, så er det allersikreste å ta en ultralyd og se om det skulle være liv i magen din. Kanskje fastlegen din kan henvise deg - da er det jo gratis. Ellers kan du velge å betale for å gå privat. Det koster ofte rundt 500,- kroner.

Lykke til videre da :)

Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Jeg hadde det veldig som deg en gang, men fikk alle symptomene fordi jeg tenkte på det så mye.. Mista mensen fordi jeg var redd jeg var gravid osv.. Så jeg signerer forslaget om UL, da blir du helt sikker i det minste :)


<3 18.05.11 <3 16.04.13 <3
 
Back
Topp