Gravid vegetarianer

Turkistliv

Forumet er livet
VIP
Himmelbarn
Marslykke 2016
Julegavene 2019
Juliknøttene 2022
Hei :)
Jeg er gravid igjen og i min 6 uke nå.
Siden jeg ikke spiser kjøtt og fisk lurer jeg på om det er noe spesielt jeg må være obs på?
Jeg spiser sunt og variert med mye grønt og fullkornsprodukter. I tillegg bruker jeg mye linser/kikerter/bønner i maten for å gjøre maten proteinrik. Sist jeg tok blodprøve var i desember og da så alt toppers ut og jeg hadde ingen mangler, men man trenger jo gjerne mer av ting når man er gravid. Derfor tar jeg multivitamin, algebasert omega3 og selvsagt folat selv om folatnivået mitt alltid har vært veldig bra. (Mer folat i grønnsaker kanskje?)
Det har jo vært mye snakk om jod i det siste. Siden jeg ikke spiser hvit fisk og i tillegg bruker lite melkeprodukter bekymrer jeg meg jo litt for det. Multivitaminene jeg tar har 150µg jod, er dette tilstrekkelig? Eller burde jeg ta ekstra tilskudd med jod?
Multivitaminene inneholder 2,5µg med b12 også. Og 14mg med jern og 20µg med vitamin D (D3)
Jeg drikker ikke melk i ren form fordi jeg ikke liker smaken, men kan innimellom bruke det til matlaging. Drikker derfor soyamelk for å få i meg kalsium.
Dette er hvis jeg har forstått det riktig nok til å dekke behovet til vanlig,
men er det tilstrekkelig også når man er gravid? :)
Har første svangerskapskontroll om en mnd, men tenkte å benytte meg av å høre her om det er noe mer jeg burde være obs på

Hei!

Det virker som du har veldig god kontroll over kostholdet ditt, og det skal du virkelig ha skryt for. Det er klare anbefalinger rundt dette med jod som det står på helsedirektoratet sine nettsider:

Jod
Gravide bør anbefales et daglig kosttilskudd med 150 μg jod/dag dersom de:

• har et lavere daglig inntak enn 6 dl melk/yoghurt, eller
  • spiser lite/ingen hvit saltvannsfisk og samtidig får i seg mindre enn 8 dl melk/yoghurt per dag
(jf. rapport om jod fra Nasjonalt råd for ernæring).

Tilskuddet bør anbefales så tidlig som mulig i svangerskapet, og aller helst før kvinnen blir gravid.

Lik du beskriver det nå høres det ut som du gjør en god jobb. Fortsett med det kostholdet du har nå, og ta opp temaet igjenn når du kommer til jordmoren din første time, da dette skal være et tema på første kontroll:)

Masse lykke til!

Back
Topp