Gravid uten fast jobb... hjelp!

Hulu

Andre møte med forumet
Finner sikkert tidligere tråd med samme emne, men kunne ikke finne.

Jeg har termin i Januar men har ikke fast jobb. Jeg er yrkesaktiv og jobber som tilkallingsvikar som helsefagarbeider, men det er vanskelig å få seg fast jobb. Jeg jobber regelmessig og har ikke problemer med å få vakter. Men spørsmålet er hvordan det blir med barselpengene? Har lest at om man er yrkesaktiv har man rett på barselpenger. Stemmer dette ? Noen som er/har vært i samme situasjon som vet hvordan det fungerer ?

Tusen takk på forhånd ❤️
 
Du får penger under permisjon basert på gjennomsnittet av inntekten din de siste 3/6/9mnd alt etter hvor variabelt det er. Hovedregel er 3mnd men man kan søke om gjennomsnitt av 6 eller 9. Blir du sykemeldt eller må på svangerskapspenger gjør de det samme, og da er perm basert på sykepenger.
 
Har du veldig ustabil inntekt så regner de gjennomsnitt over en lengre periode, og de vil alltid regne på det så du får mest mulig under permisjonen. Ingenting å bekymre seg for så lenge du har hatt inntekt
 
De regner gjennomsnittet av de 3/6 siste mndene fikk jeg oppgitt. Har det helt likt med deg, både jobb og termin :) så jobber som en helt så lenge jeg kan :)
 
Har vært igjennom dette to ganger, så null stress:) Det beste er selvfølgelig å jobbe mest mulig, så du får opparbeidet deg bra med foreldrepenger.
 
Tusen takk for svar alle sammen ❤️ Da er det en bekymring mindre å tenke på! Håper på å kunne jobbe hele svangerskapet
 
Gratulerer med baby på vei!
Ja, du får penger ut fra gjennomsnittslønna du har hatt. Håper formen din er god og at går bra med svangerskapet dit :) lykke til!
 
Ved uregelmessige arbeidstider så teller de såpass langt tilbake som 12 mnd. De gjorde det med meg og det hadde en stor forskjell på hva utbetalingene ble siden jeg ble syk i svangerskapet.
 
Nå har det vel blitt litt mer strikt i det siste og de går som regel ut i fra det du har tjent de siste tre måneder, med mindre det er et avvik på større enn en viss prosent.

Jeg har fast stilling+jobber ekstra og de gikk ut ifra de tre siste månedene før permisjon, så jeg jobba på som søren for å få mest mulig permisjonspenger.
 
Back
Topp