Gravid under utdanning

T-40431783

Første møte med forumet
Hei jeg har funnet ut at jeg er gravid ( termin september) og jeg studerer deltid. Usikker på hvordan jeg skal gjøre det med lånekassen , noen som har gjort dette tidligere ? Som kan fortelle litt gangen i det ?

Takk for svar

Hei! Studerte deltid selv da jeg fikk barn og måtte krangle meg til foreldrestipend fra Lånekassen.
Jeg hadde termin i oktober '23 og avla siste eksamen i juni '23. Jeg tenkte at det ikke var vits å melde meg opp og starte nytt semester fra august til oktober da jeg uansett ikke ville ha klart å fullføre det grunnet fødsel midt i semesteret. Lånekassen er klar på at man ikke skal ta permisjon fra studiet før tre uker før termin. Det finnes allikevel untak; hvis du venter barn to måneder etter semesterstart har du krav på det, men du må ikke være forsinket i utdanningen din og du må ha legeerklæring fra legen din hvis du blir syk under graviditeten (sykemelding skrives til både arbeidsgiver og universitetet du har studierett hos). Viktig at du søker permisjon fra rett dato hos studieveileder på universitetet ditt.
Dette er sure penger å plutselig ikke ha rett på hvis man ikke har fulgt med i timen. Foreldrestipend fra Lånekassen er tross alt stipend du har krav på som ikke må betales tilbake. Jeg fikk heldigvis, etter å ha satt meg godt inn i lovverket, stipendet basert på at termin med barnet mitt var akkurat to måneder etter semesterstart. Hvis du har termin i september er du nok godt innenfor. Tips fra meg til deg: ring Lånekassen og legg en plan så slipper du å sitte i ettertid å knote :)

Back
Topp