Gravid under utdanning

Lillian96

Treningsmamma
Hei!

Jeg går nå siste året på videregående (VG3) og har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Det at jeg har en russetid i vente om noen måneder er ikke problemet fordi jeg er ikke noe festejente uansett.

Men det som uroer meg litt er at jeg egentlig skulle søke meg inn på universitetet nå til høsten. Jeg har en far som er svært opptatt av at jeg skal kjøre på med utdanningen, og jeg skal få bo hjemme og få alt jeg trenger så lenge jeg studerer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal si at jeg er gravid og må ta et friår fra all skole. Tipper han snart får det på følelsen og klarer gjette seg til det før jeg sier noe, og da kan jeg forvente en skuffet far i tillegg til en stor krangel.

Og det verste av alt.. får jeg fortsatt bo hjemme? Jeg vet ingenting. Er det uansvarlig av meg å bli gravid før jeg har rukket å flytte ut? Eller ville det vært normalt for foreldre å akseptere en 3.genrasjon i huset?

Jeg er uendelig glad for at jeg skal bli mamma men jeg håper dere forstår uroligheten. Hele situasjonen er veldig vanskelig å forklare.

... :Heartred

Det lureste er nok bare å fortelle det til din far og ta det derfra. Utdanningen tåler å vente et år.

Gratulerer så mye! Jeg forstår at du er urolig for situasjonen, men vettu hva, jeg tror til syvende og sist at din far vil bli glad og støtte deg. Stort sett bekymrer man seg mye for ting som ikke egentlig skjer eller blir et problem. Sett deg ned, fortell han situasjonen, hva du tenker og føler. I verstefall kan man ta opp noen fag forde om man er gravid og har en nyfødt. Jeg studerte sykepleien når jeg ble gravid, var halvveis og fortsatte bare studiet med en liten baby, gikk deltid, men det gikk så fint (forbeholdt at man får en rolig fornøyd baby da ;)) skjekk ut litt tilbud og muligheter, og en annen ting er jo at hvis man tar opp fag som gravid/med barn så får man mye støtte av lånekassen. Skjekk om mulighetene og hva du evt ønsker :) jeg tipper uansett at dette vil gå veldig bra :)

• Liker
Reactions: L
L: det er INGEN problem å studere og være mor.
jeg tok påbygg 2013-2014 (23 år) og går nå på høgskolen (radiografutdannelsen).
og har en sønn på snart 4.
JA det er tøft innimellom. og JA det er absolutt verdt det!
snakk med din far og husk det er IKKE verdensundergang!

• Liker
Hei!

Jeg går nå siste året på videregående (VG3) og har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Det at jeg har en russetid i vente om noen måneder er ikke problemet fordi jeg er ikke noe festejente uansett.

Men det som uroer meg litt er at jeg egentlig skulle søke meg inn på universitetet nå til høsten. Jeg har en far som er svært opptatt av at jeg skal kjøre på med utdanningen, og jeg skal få bo hjemme og få alt jeg trenger så lenge jeg studerer. Jeg vet ikke hvordan jeg skal si at jeg er gravid og må ta et friår fra all skole. Tipper han snart får det på følelsen og klarer gjette seg til det før jeg sier noe, og da kan jeg forvente en skuffet far i tillegg til en stor krangel.

Og det verste av alt.. får jeg fortsatt bo hjemme? Jeg vet ingenting. Er det uansvarlig av meg å bli gravid før jeg har rukket å flytte ut? Eller ville det vært normalt for foreldre å akseptere en 3.genrasjon i huset?

Jeg er uendelig glad for at jeg skal bli mamma men jeg håper dere forstår uroligheten. Hele situasjonen er veldig vanskelig å forklare.

... :Heartred
Det vil jo komme for en dag at du er gravid og jo før jo bedre, tenker jeg da :) Jeg tror at han vil bli glad for å bli bestefar uansett, men trenger kanskje tid til å fordøye nyheten.

Selv ble jeg gravid mens jeg gikk skole. Jeg var midt i sykepleierutdanningen min og tok bare ett år med permisjon. Hoppa bare inn der jeg slutta :) Hittil har det gått veldig bra. Snart ferdig med andre året, med en liten på 13 mnd. Alle er forskjellig, men for meg har skole og barn funket fint :) Stå på, så klarer du nok det du vil tenker jeg ;)

Håper det går greit mellom deg og faren din:)
Jeg vil råde deg til å enten begynne på utdannelsen din, og ta permisjon etter første halvår, eller å begynne året etter:) Kanskje kan du begynne som enkeltemnestudent nå til høsten og ta 10 eller 20 poeng, hvis du syntes det blir for mye med fulltid (det forutsetter selvfølgelig at du har noen til å passe babyen mens du er på de obligatoriske timene). Jeg studerer nå, jeg har fire barn, og får forhåpentligvis en til til høsten:)

Jeg håper familien din er støttende, jeg hadde ikke hatt noe imot å ha en 3. generasjon boende i huset hvertfall<3

Vet du, foreldre vil alltid presse slik, de vil bare ditt beste. Men sannheten er at det er ALDRI for sent med å utdanne seg! Du er vel 18-19 år? Du har med andre ord gooood tid! For å si det slik, dette er en god tid å få barn på!! Noe jeg angret på da jeg begynte på universitetet var at jeg ikke tok meg et tenke år for å virkelig finne ut hva jeg ville bli, det får du ;) jeg sløste bort 2 år, og fullførte 3 nyttige.

Lykke til, faren din tar det nok bra :)

• Liker
Først og fremst, gratulerer med graviditeten :D
Anbefaler deg og sjekke innom Lånekassens nettsider, der du kan se hva du kan ha krav på om du er student og gravid. Jeg er 3-års student på Bachelorutdanning, og får barn i august. Du bør søke deg inn på en utdanning, og evt ta permisjon fra denne i et års tid :) Slik at du har en inntekt fra stipend og lån (som ikke tilbakebetales det året du får barn), og fremdeles har mulighet for å ha studieplass når du evt. fortsetter å studere :)
Det er ingen krav om å måtte ta noen eksamener for å få beholde den inntekten i permisjonsåret, men du kan fremdeles ta så mange eksamener du bare vil om du klarer det :)

Først og fremst, gratulerer med graviditeten :D
Anbefaler deg og sjekke innom Lånekassens nettsider, der du kan se hva du kan ha krav på om du er student og gravid. Jeg er 3-års student på Bachelorutdanning, og får barn i august. Du bør søke deg inn på en utdanning, og evt ta permisjon fra denne i et års tid :) Slik at du har en inntekt fra stipend og lån (som ikke tilbakebetales det året du får barn), og fremdeles har mulighet for å ha studieplass når du evt. fortsetter å studere :)
Det er ingen krav om å måtte ta noen eksamener for å få beholde den inntekten i permisjonsåret, men du kan fremdeles ta så mange eksamener du bare vil om du klarer det :)
Regner med at siden ho skal bo hjemme og få alt hun trenger der, så skal ho sikkert ikke søke lån?

Hvordan går det med deg?? Fortalt det??

Det går bra med meg :) Har ikke fortalt det til min far enda, men tror det kommer til å gå bra når jeg gjør det. Venter på det rette tidspunkt, hehe

Back
Topp