Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Jeg går første året på en bachelor og tenker litt rundt å få barn under studietiden. Jeg har en datter fra før som jeg fikk når jeg gikk siste året på vgs. hun er nå 3 1/2. vi tenker å flytte når jeg er ferdig med studiene da vi vil at min datter(fra et tidligere forhold) skal begynne på skole et annet sted en der vi bor nå. og planen er derfor da å bli ferdig med studie, flytte, skole på vesla også begynne i jobb. Saken er at enten må vi få et barn nå, i studietiden eller om 4-5 år. for da er jeg ferdig med studie og forhåpentligvis har hatt jobb i minst 10 måneder så jeg har rett på foreldrepenger. ( har nå sambo med 100% fast jobb og god lønn). men jeg er klar nå. å 4-5 år er lenge å vente å da blir det veldig mange år mellom nr1 og nr2.
Trenger sårt noen råd. noen som har født under studietid eller lignende eller har noen gode innspill å komme med?
Jeg har en del venninner som har vært i din situasjon. Noen valgte å la veldig kort permisjon og fortsette studiene og noen har tatt 1 år permisjon. Begge deler har gått bra i hvertfall hun som forsatte, fikk ta igjen praksisen sin når det ble sommerferie, slik at hun fikk forsette i samme klasse
Jeg er 18 uker på vei nå og er i sykehjempraksis, studerer deltid, så er ferdig med første studieenhet når praksisen er ferdig (3uker)
skal egentlig ut i praksis januar-mars igjen, men denne tar jeg helt til slutt, når bacheloroppgaven er levert Siden jeg går deltid er planen min og fortsette på skolen etter fødsel, pappa'n blir da hjemme de 2 dagene i uka jeg er på skole.
Du kan jo snakke med skolen om hvordan de gjør det med barseltid og skole? Vi får da en individuell plan.
Jeg er bå 6uker på vei, og studerer andre året på Høgskole (av en bachelor). Hvis alt går bra så får jeg en julibaby ♡ Jeg har fullt lån hos Lånekassen, så mndt'lig utbetaling der vil bli ca 11 000,- i mmd som stipend i noe mellom 45 og 50 uker etter fødsel. I tillegg jobber jeg ca 100t i mnd som resepsjonist som jeg vil motta permisjonspenger ifra. Jeg fant ut at for min del passet deg meget bra å få barn nå, og økonomisk sett vil det ikke passe like bra på en god stund. Det du skal være OBS på!: Det kreves fra Lånekassen at du er i aktive studier eller har sækt permisjon fra studieplassen din for å kunne mott støtte. Du må da studere frem til fødsel, for man får kun ta permisjon et år. Bakdelen med dette er at hvis mannen din skal ha permisjon (er ikke sikker på hv grensen er her, men iaf få utbetalt permisjonspenger fra Nav), så går det utover din stønad fra Lånekassen. Og hvor stor studiebelastning du har i svangerskapet avgjør hvor mye du får i stipend. Dvs.: studerer du deltid får du ikke 11 000 i mnd.. Håper du ble litt klokere