Gravid uke 4 - tidløs bekymring

Marime94

Betatt av forumet
Hei!
Jeg fikk positiv graviditetstest på mandag 4 dager før IKM, og i dag (8 sept) er dagen for forhåpentligvis IKM!
Dette gjør meg supernervøs, våknet nå med en følelse av skikkelig mensensmerter, er så redd for at mensen kommer. Klarer virkelig ikke slappe av. :(
Er vel ikke så mye å gjøre med det, men er en fryktelig kjip, nervepirrende følelse som mange sikkert kjenner seg i gjen i...
I tillegg tenker jeg mye på jobben i disse dager, jobber med en pasientgruppe med mye fysisk vold. Så allerede har jeg sagt i fra til sjefen om graviditen, for å slippe å være med de verste pasientene, og jeg kommer til å bli omplassert pga risikoen ved å jobbe der jeg jobber, men det tar jo litt tid å omrokkere.
Vet jo at spira ligger godt beskytta, men samtidig så føler jeg at jobben kun er et stressmoment akkurat nå, siden jeg allerede bekymrer meg så mye over graviditeten. Er det flere her som har sykemeldt seg i så tidlig fase? Eller er det bare dumt? Tenker først og fremst på en uke eller to bare for å klare å slå meg mer til ro med at ting forhåpentligvis skal gå bra. Noen som har noen tanker rundt dette?

Hei!
Jeg fikk positiv graviditetstest på mandag 4 dager før IKM, og i dag (8 sept) er dagen for forhåpentligvis IKM!
Dette gjør meg supernervøs, våknet nå med en følelse av skikkelig mensensmerter, er så redd for at mensen kommer. Klarer virkelig ikke slappe av. :(
Er vel ikke så mye å gjøre med det, men er en fryktelig kjip, nervepirrende følelse som mange sikkert kjenner seg i gjen i...
I tillegg tenker jeg mye på jobben i disse dager, jobber med en pasientgruppe med mye fysisk vold. Så allerede har jeg sagt i fra til sjefen om graviditen, for å slippe å være med de verste pasientene, og jeg kommer til å bli omplassert pga risikoen ved å jobbe der jeg jobber, men det tar jo litt tid å omrokkere.
Vet jo at spira ligger godt beskytta, men samtidig så føler jeg at jobben kun er et stressmoment akkurat nå, siden jeg allerede bekymrer meg så mye over graviditeten. Er det flere her som har sykemeldt seg i så tidlig fase? Eller er det bare dumt? Tenker først og fremst på en uke eller to bare for å klare å slå meg mer til ro med at ting forhåpentligvis skal gå bra. Noen som har noen tanker rundt dette?
Jeg har ikke erfaring med det du etterspør, men vil bare si at en kan ha mensensmerter når en er gravid. Hvertfall i starten

Håper du klarer å finne roen, eventuelt snakk med noen om det. Er ikke bra å gå rundt å stresse å bekymre seg :Heartbigred

Jeg tror det er mulig å bli sykemeldt så tidlig men har ingen erfaring med det. Beste er å ringe jordmor eller fastlege og høre. Det er ikke lett å bli bekymret hele tiden, håper det ordner seg :Heartred

Forstår godt at du bekymrer deg, de første ukene er nervepirrende ❤️ For meg hjalp det veldig å tenke at de aller fleste svangerskap går bra. Jeg hadde mye «menssmerter» i svangerskapet mitt, og legen min sa at det er et av de mest vanlige symptomene tidlig i graviditet! Det er litt ekkelt å kjenne på selvsagt, men det er fordi livmoren og ligamentene strekker seg og vokser osv :) det kan sikkert være mulig med sykemelding, men kanskje en samtale med lege eller jordmor kan avhjelpe litt, og at du kan klare å være i jobb? Som du sier er frøet godt beskyttet nå. Hvis det er risiko eller manglende tilrettelegging på jobben som er årsaken til at du må være vekke kan du også få svangerskapspenger. Det kan jordmor hjelpe med. Da slipper du å bruke av sykepengene.

Back
Topp