Gravid uke 19- ikke lagt på meg

Hjertehåp89

Blir kjent med forumet
Hei. Jeg er gravid i uke 19 og har ikke lagt på meg. Jeg har slitt veldig med ekstrem svangerskapskvalme og gikk ned 12 jg i starten. Jeg føler at jeg spiser fortsatt lute men vekten står stille. Magen den vokser og jeg ser lengere på vei ut enn jeg er men vekten rikker ikke på seg. Bør jeg være bekymret? Noen andre med samme erfaring.

Eg var slik i forrige svangerskap. Gjekk opp 1,5 kilo heile svangerskapet. Babyen var 3450, ho hadde teke det ho skulle. Kjem vel kanskje an på di startvekt og kor vidt du tek til deg litt næring og ikkje blir dehydrert?

Huff stakkars deg! Utrolig kjedelig å være så dårlig og i tillegg få de bekymringene. Jeg ville nok bestilt en time hos legen (eller jordmor om du har tilgang på det) for å være på den sikre siden. Kan jo være greit at det blir fulgt opp når det er såpass ille. Er vel ikke noe fasitsvar på hvor mye man «må» gå opp, kommer an på (som det blir sagt over) din startvekt osv. Men alle timer angående svangerskapet er jo gratis, så skader ikke å høre med noen profesjonelle :)

Jeg er 18+4, gikk ned 5kg uten å ha noe kvalme, og har gått opp såvidt 500-600gr. Magen syns såvidt, når en vet jeg er gravid. Resten av meg er/blir smalere og smalere hevder mamma. Jeg er ikke bekymra (ennå), men tar det opp på legetime 17.aug.

Sniker fra desember.

Jeg er 23+1 nå i dag og har snart gått opp 2 kilo. Jeg har ikke vært kvalm en eneste dag. Spiser sunnere enn før med mer frukt, grønnsaker og fisk. Men spiser ett måltid ekstra per dag. Har gått litt ned i egenvekt, merker det på overarmer og lår. Bmi på 22,2 før svangerskapet.
Magen har blitt skikkelig gravidmage og vokst raskt fra uke 19.

Foreløpig er jeg ikke bekymret. Alt var normalt på OUL, og jordmora som utførte undersøkelsen sa det ikke gjorde noe. Har 24 ukers kontroll om ca en uke. Så får høre hva jordmor tenker da.

Jeg hadde ikke lagt på meg noe frem til 18 uker, nå den siste uka har jeg gått opp 1,5kg. (Uke 19 nå)Nå har jeg vært uggen men fått i meg mat. Tror ikke du trenger være bekymret. Barnet tar nok det den har behovet for, men du trenger også næring :) men hvis du fortsetter å spise så lite gjennom hele svangerskapet kan det være greit å ta det opp med jordmor. Vi skal ikke spise for to, men vi må få i oss de riktige næringsstoffene og maten til både deg selv og babyen :)

Jeg gikk også ned på grunn av kvalme første trimester, men ikke like mye! Men, har heller ikke begynt vekstkurven oppover og er vel 19+0 i dag tror jeg :happy: magen er mer enn tydelig nok, og OUL visste at allting var bra! Normalvektig i utgangspunktet :) det er nok ikke noe problem, men klart det kommer jo ann på individuelle ting også (slik som startnekt o.l som nevnt over her) :) er du bekymret, ta en prat med lege/helsesøster tenker jeg ;)

Startvekta di har nok mye å si og. Fastlegen min sa at det bare er fint om jeg ikke går noe særlig opp fra startvekt før i slutten av andre trimester. «Godt» at jeg gikk ned 5kg i første, for da har jeg en liten buffer, føler jeg selv i hvertfall. Jeg er muskuløs og litt overvektig (Veier mer enn det ser ut som) fra før, så for meg er det bare topp om egenvekta blir til babyvekt/gravidvekt.

Jeg prøver også å ikke sammenlikne meg for mye med «magetråden» her inne. Mange tynne/slanke damer her inne, og det sier seg selv at mage/vektøkning synes fortere på dem. Jeg har litt mer å skjule det i, haha! Søstra mi bar førstemann veldig flatt, hadde bare en utbulning fra like under puppene og helt ned, så hun så ut som hun var maks 6mnd på vei rett før fødsel. Blir spennende å se hvordan mitt lille bøllefrø legger seg! Begynner å se litt mage nå, men «uinnvidde» ser det ikke/vil nok bare tenke at jeg er sommerferiefeit.

Så lenge du ikke var undervektig før du ble gravid, så går det nok helt fint! Jeg gikk ned rundt 8 kg i forrige graviditet, og begynte ikke å legge på meg igjen før i uke 23-24 (hadde HG hele graviditeten). Babyen tar det hen trenger og vokser som hen skal uansett, det er du selv som går på underskudd! Er du veldig bekymret tar du selvfølgelig kontakt med jordmor, men dette går nok bra:Heartred spis gjerne mat med mye kalorier når du først har lyst på noe var beskjeden jeg fikk:)

I uke 19 nå, ikke gått opp, normalvektig men fått stor mage og babyen vokser helt fint ☺️ Tipper kiloene kommer nå, førstemann la jeg på meg 8kg, så tipper dette blir likt ☺️

Back
Topp