Gravid til Vietnam uke 15-19. Erfaringer?

Kerstin78

Andre møte med forumet
Hei!
Før jeg ble gravid, bestile min mann og jeg en tur til Thailand og Vietnam, da vi tenkte dette var siste sjanse til en langreise. Gravid ble jeg og jeg ser det ikke er det mest gunstige å reise til et land med større fare for malariabitt og sykdommer som Hepatitt A og B. Det er med ulike følelser jeg tenker på reisen. Graviditeten til nå har gått fint og skal snart på tidlig UV. Hepatittvaksiner tar jeg i morgen. Heldigvis er det i den beste graviditetsperioden jeg reiser (2. trimester), men jeg er nok ute å høre om noen andre av dere har foretatt noe liknende. Hva gjorde dere? Hvordan det gikk på reisen?

Håper på litt svar :)

Jeg reiste endel i første og andre trimester, men kun i Europa. Men en venninne var i Myanmar mens hun var gravid, både storby og landsby, og hun syns det gikk helt fint. Ble ikke syk, og beskyttet seg mot mygg som man gjør ellers.

Vi var i USA på slutten av første trimester, gikk veldig fint.
Om du er i god form hadde jeg reist uten å nøle.

Jeg var i Thailand i uke 19/20. Hadde en fantastisk tur! Ble jo behandlet som en prinsesse av thaiene siden jeg var gravid. Passerte køer og det hele på lik linje med munkene :P

Ikke spis salat eller majones selv på 5 stjerners hotel.

Så lenge formen er bra , hadde jeg reist :)

Hjertelig takk for tips. Reiser om 10 dager. Har da fått to doser med twinrix. Får sjekke hvilke midler mot malaria jeg kan bruke, men holder oss unna de mest utsatte stedene.

Ble gravid og var hele første trimester i Asia gikk fint men tok på langarmet mot mygg, passet på hvor lenge jeg solte meg og tenkte litt på hva jeg spiste;)

Malaria er en annen bekymring, men skal meg mest på kysten hvoe det er lite forekomst. Best å sikre seg uansett

Vi tok ikke malariamedisin da vi var i Vietnam! De mente d holder å smøre og kle seg. Da vi dro til Colombia tok vi malariamedisin en periode. De kan ha ganske brutale bivirkninger, så ikke ta de om du ikke absolutt må...

Hjertelig takk for tips. Reiser om 10 dager. Har da fått to doser med twinrix. Får sjekke hvilke midler mot malaria jeg kan bruke, men holder oss unna de mest utsatte stedene.
I tillegg til salat og majones, så hold deg unna isbiter med mindre du lager de selv av flaskevann :-) Ellers sier jeg god tur! PS. Mygga sine produkter fungerer også på malariamyggen :-) Ble anbefalt det da jeg dro til Filippinene.

Du har sikkert fikset det, men sier det bare for sikkerhets skyld: du har oppdatert de andre vaksinene dine også, og ikke bare tatt twinrix? Mange som glemmer at de ikke har fått booster av vaksiner de fikk som små. Og i Asia bør du ha difteri, stivkrampe og polio.

Jeg har reist mye i malariaområder, og har ofte valgt å ikke ta malariamedisin fordi det har vært lengre reiser. Når det er for en kort periode er det sikkert lurt å ta det, men husk at det er veldig mye du kan gjøre for å beskytte deg på annet vis. Bruk myggmiddel, sov under myggnett og ha langermet på kveldene.

Følg også med på at du ikke reiser inn i dengueområder, da dette er vanskeligere å forebygge siden den opptrer på dagtid. Tror du kan laste ned sånn app som viser deg og varsler hvis det kommer nye utbrudd.

Vær også obs på mat, og dropp smoothie selv om det ser fristende ut. :p Samboer fikk matforgiftning av det, og det var en ting vi virkelig ikke tenkte på at man kunne bli syk av :p

Back
Topp