Gravid sykepleier..

Thile

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg er gravid i uke 7 og lurer litt på om andre har tips i forhold til jobb. Jeg jobber i full stilling som sykepleier ved en travel sykehusavdeling. Jeg fortalte tidlig til sjefen at jeg var gravid, siden jeg var så stuptrøtt om kvelden og ikke hadde sjangs til å jobbe nattevakter lenger. Jeg slipper nå nattevakter med legeerklæring, men det er også all tilretteleggingen jobben har gjort. Hva er vanlig her, og hva kan man kreve?

Jeg er tidvis ganske kvalm, ingen oppkast så langt, og veldig trøtt på kvelden. Legger meg rundt 21.30 når jeg har mulighet. Jeg merker at jeg sliter veldig med kveldsvakter, jeg er da ferdig på jobb 22.30, men klarer nesten ikke å holde med våken den siste timen, allerminst være konsentrert å gjøre en god jobb. Også dagen etter blir veldig slitsom da jeg ofte har dagvakt og må opp klokken 06, det blir altfor lite søvn, slike overganger er det gjerne 1-2 ganger i uka. Jeg er ofte svimmel, og da jeg får i meg lite mat på morgenen er jeg avhengig av å kunne ta en matpause etter 1-2 timer på jobb, dette er ofte vanskelig å få til på grunn av høyt arbeidspress.. Det er heller ikke lett å gå fra jobb når man først er der, da kollegaenene mine må overta mine oppgaver og det blir masse på dem.

Det har vært mye smittepasienter innlagt på min avdeling siste tiden og jeg har fått ansvar for flere av disse. Jeg har bedt sjefen min om å bli satt på andre rom, både fordi jeg er redd for å bli smitta av f.eks. influensa eller omgangsyke, og fordi det er fryktelig ubehagelig å ha på smittefrakk og munnbind når man er kvalm og svimmel, også ubehagelig å tørke oppkast/diare. Sjefen har sagt at hun skal prøve, men neste gang jeg har kommet på jobb står jeg likefullt på smitterommene... Uff, dette blir et klagete innlegg ser jeg selv, men jeg blir så oppgitt. Når jeg har bedt om å få slippe smitterom har jeg fått høre at "det har ingen andre gravide her bedt om". Når jeg spør om det er skriftlige rutiner for hva man bør unngå som gravid sykepleier får jeg til svar at det er ikke det på vårt sykehus, og at det ikke er noen ting som er farlig. Jeg vil gjerne jobbe, og vet at jeg med litt godvilje fra ledelsen sannsynligvis kunne jobbet lenge ennå, men jeg blir så sliten og engstelig av det her. Vil jo ikke utsette meg for noe som kan være farlig for fosteret, men føler at jeg kommer opp i slike vanskelige situasjoner hele tiden.

Noen med erfaring, som har vært i samme situasjon osv??

Jeg har vært i samme situasjon!

Da jeg gikk gravid sist (mistet dessverre i uke 16) så jobbet jeg på en travel sykehus avdeling som sykepleier. Jeg fikk tilrettelagt det slik at jeg slapp å være inne på smitterom. Og fikk beskjed om å si i fra så andre kunne hjelpe til ved tunge løft/forflytninger osv. Jeg fikk en samtale med jordmor i bedriftshelsetjenesten ved sykehuset, da var også arbeidsgiver med. Er dette en mulighet?

Nå har jeg en annen jobb, som sykepleier, men jobber i kommunen. Er 11+2 i dag. Nå jobber jeg 50 % fordi jeg har kastet opp så mye og vært vanvittig sliten og trøtt. Anbefaler deg å snakke med legen, kanskje det kan være mulig med en gradert sykmelding en periode? Og en legeerklæring på at du ikke bør settes på smitterom? Dette er egentlig noe arbeidsplassen skal tilrettelegge uten legeerklæring, men hvis de ikke gjør det er det bare å dra inn legen. Ikke utsett deg for noe som gir deg økt ubehag og stress ;) Har mammaen det bra, har babyen det bra :)

Ta vare på deg seg, det er ingen andre som gjør det for deg ;)

Min erfaring er at om man krever tilrettelegging så blir det ekstaarbeid på kollegaene. Det er ulikt hvordan disse takler det og ofte føles det som en belastning for den som krever tilretteleggingen. Det er vanskelig å være den som ikke kan ta en spesiell type oppgave eller en spesiell type pasienter. På kveldsvakt f.eks, når det fra før er lite bemanning, og om man da ikke kan gjøre alt som forventes så blir man en belastning. Jeg vi,le sykmeldt meg en periode. Det er ikke forsvarlig å være på jobb om man er veldig trøtt over lengre tid. Du er bare i uke 7. Det kan hende at du om en mnd f.eks har kommet pver det verste og kan jobbe mer igjen. Lykke til!

Har du sjekket om dere har bedriftsjordmor på ditt sykehus? Ikke en jordmor fra fødeavdelingen, men en som skal jobbe med gravide ansatte og tilrettelegging på jobb? Flere og flere sykehus har fått det de siste årene. Her har helseforetaket en, som alle 4 sykehusene deler på. Hvis dere har det, er det nemlig veldig enkelt, da kan hun ha samtale med deg og avdelingsleder, og fikse de fleste problemene der. Spør bedriftshelsetjenesten.

Hvis dere ikke har bedriftsjordmor, ville jeg snarest bestilt time hos en annen jordmor (kommunen eller privat), og fått fylt ut skjema med krav om tilrettelegging formelt. Legen din kan også gjøre det hvis du ikke finner jordmor, men generelt har jordmødre mer erfaring. Privat gynekolog er også et alternativ.

Alt etter hva du trenger, kan du kreve å få tilrettelagt vaktene så du får sove nok. Slippe nattevakter er en selvfølge, men mange trenger å slippe kveld-tidlig etter hverandre også. Kvalme og munnbind går ikke sammen, like lite som smittefrakk og munnbind fungerer ved svimmelhet. Ofte blir man låst på rommet ganske lenge når man først har tatt på smittevernutstyret, og det er heller ikke greit ved kvalme. Dette er standard tilrettelegging som vår bedriftsjordmor spør alle sykepleiere om på første møte.

Når det gjelder smitte skal du ikke inn på rom med pasienter som har fosterskadelige sykdommer. Røde hunder kommer du ikke borti, men jobber du med barn spesielt må du i alle fall være obs så de ikke har parvo-virus eller vannkopper. Influensa bør du vel være vaksinert mot, arbeidsgiver skulle ha gitt deg gratis vaksine i høst? Ellers skal du holde deg unna det også. Influensa går oftest bra, men kan i verste fall føre til fosterdød. (Gravide bør vaksineres.)

Det er et eget skjema for tilrettelegging, du finner det her, og fyller ut alle krav sammen med jordmor. Hvis arbeidsgiver ikke kan oppfylle kravene, skal det bare settes et kryss, og du skal ha svangerskapspenger: http://www.arbeidstilsynet.no/skjema.html?tid=78135

Her er arbeidstilsynets veileder, som gir eksempel på hva som må tilrettelegges for gravide på jobb: http://www.arbeidstilsynet.no/artikkel.html?tid=78939

Det er mye klaging på mange arbeidsplasser om tilrettelegging, og mange gravide ender opp med å bli feilaktig sykemeldt på grunn av manglende tilrettelegging. Det har faktisk vært vist at på sykehus med bedriftsjordmor (som tvinger gjennom lovpålagt tilrettelegging), så greier i gjennomsnitt sykepleierne å jobbe fulltid 10 uker lengre i svangerskapet. Arbeidsgiver har alt å vinne på å ta bedre vare på deg mens du er gravid. :)

Back
Topp