Gravid sykepleier/vernepleier/helsefag.arb i jobb

Jobber som sykepleier i akuttmottaket, så kan til tider vere rimelig hektisk.. Først når eg fortalte eg var gravid fjernet sjefen alle nattevakter fra turnusen og nå i det siste har eg sagt i fra meg løft av pasienter og trilling av senger, men kjenner eg må ha et nytt møte med sjefen, fordi det er begynt å tærer litt på energinivået, så er en del svimmel for tiden.. Sliter virkelig med sein/tidlig vakter da vi bare har 8 timer fri fra vi går fra jobb til vi begynner igjen :p

Kan sikkert være hektisk i akuttmottaket ja :p, ja turnus blir tyngste jo lenger man kommer i graviditeten :happy: håper de finner gode tilretteleggingsmuligheter :happy: her har vi seinvakt ferdig 22.00 og neste vakt starter 07.45 men tar fortsatt litt tid å komme seg hjem fra jobb, få i seg litt mat, og få til å sove :p

Jobber som vernepleier i hjemmesykepleien. En så lenge går jeg lister men vet de gjør grep som å flytte vekk en dusj om jeg har 2. Jeg har også bedt om å slippe de tyngste stellene da jeg ofte svimler pga blodtrykksfall. Sjefen min har sagt i fra at hun har tenkt å ha meg i jobb så lenge som mulig så jeg må bare si i fra så blir jeg satt på kontor/rekvisasjons møter/ tverfaglig møter/ dosering og den type arbeid. Vi får se. Det første som ryker er nok helgevaktene som er tyngre en hverdagene, men satser på det funker litt til

Høres veldig bra ut med en sjef med den innstillingen :D:D. Her er jeg spent på hvor mye de er villige til å betale for tilrettelegging.. Trangt budsjett. Men de får vel refundert noe fra nav tror jeg. :happy:

Er det noen som har link til info om tilretteleggingstilskudd for arbeidsplassen? Alt jeg finner er info om svangerskapspenger og info om at arbeidsgiver kan søke om refusjon for arbeidsgiverperioden (16 første dagene) hvis sykemelding hos gravid arbeidstaker gjelder svangerskapsrelatert sykdom. Finner ingen ting om tilskudd ved tilrettelegging - annet enn at arbeidsgiver skal gjøre det en kan for å tilrettelegge.

Sykepleier, jobber 60% natt.Har så langt jobbet som vanlig ,og så lenge kroppen klarer det er planen å jobbe til jeg kan ta permisjon i midten av desember.Eneste jeg har merket så langt er halsbrann på natten,hvis det blir mye gåing/stress.men sjefen har sagt at det er bare å si fra hvis jeg trenger tilrettelegging.Så det er positivt:).

Er det noen som har link til info om tilretteleggingstilskudd for arbeidsplassen? Alt jeg finner er info om svangerskapspenger og info om at arbeidsgiver kan søke om refusjon for arbeidsgiverperioden (16 første dagene) hvis sykemelding hos gravid arbeidstaker gjelder svangerskapsrelatert sykdom. Finner ingen ting om tilskudd ved tilrettelegging - annet enn at arbeidsgiver skal gjøre det en kan for å tilrettelegge.

Det er jo ikke slik at alle har rett på svangerskapspenger. Må være fare for fosteret eller skadelig miljø/ veldig belastende arbeid. Jeg har bekkenløsning som går under svangerskapsrelatert sykdom men innfrir ikke kravene for svangerskapspenger/ tilrettelegging og må derfor ha sykemelding i følge nav. Utenom svangerskapspenger og sykemelding tror jeg ikke det er noe annet form for tilskudd ved tilrettelegging.

Det er jo ikke slik at alle har rett på svangerskapspenger. Må være fare for fosteret eller skadelig miljø/ veldig belastende arbeid. Jeg har bekkenløsning som går under svangerskapsrelatert sykdom men innfrir ikke kravene for svangerskapspenger/ tilrettelegging og må derfor ha sykemelding i følge nav. Utenom svangerskapspenger og sykemelding tror jeg ikke det er noe annet form for tilskudd ved tilrettelegging.

Er sånn jeg også har forstått det, men ble i tvil om jeg hadde misset noe da det ble nevnt tilskudd for tilrettelegging.
I min jobb -kunne- jeg ha blitt satt til å gjøre papirarbeid, men da må det ansettes en vikar til å gjøre mitt fysiske arbeid og få inn penger til bedriften. Bedriften har ikke råd til å lønne både meg og vikar, og har heller ikke råd til at jeg ikke tar inn penger. Vanskelig situasjon. Enn så lenge så går det jo greit med dagens ordning (gradert sykemeldt). Men hadde hjulpet veldig på om noen andre kunne ta den fysiske biten, og jeg kunne ha sittet med papirer og rutiner ;)

Da har jeg hatt møte med sjefen. Vi ble enige om å foreløbig gjøre om kveldsvakter til dagvakter og at jeg skal gjøre "lettere oppgaver" som dosettlegging, blanding av iv, papirarbeid osv. Positivt overrasket over møtet, håper det blir like greit å gjennomføre.

Da jeg spurte om hun kom til å leie inn en person for meg i avdeling sa hun det kom an på hvor mange vi var i avd og at jeg avlaster med mye spl oppgaver slik at det ikke vil bli gjort hele tiden. Spent på hvordan det blir, og om det da blir tungt for mine kollegaer.

Noen som vet om jeg har krav på å beholde kveldstilegget ? Jeg glemte å ta opp arbeid på helg med henne.

Flere som har fått tilrettelagt arbeid? :)

Her finner vi skjemaene for tilretteleggingstilskudd som vi bruker til både sykemeldte og de som står i fare for å bli sykemeldt: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...gstilskudd-for-ia-virksomheter-og-bht-honorar
Husk det er opp til arbeidsgiver å søke om dette:-) kan også være en fordel for arbeidsgiver å snakke om saken til de på nav arbeidslivssenter, ofte enklere å få igjennom søknaden da..

Her finner vi skjemaene for tilretteleggingstilskudd som vi bruker til både sykemeldte og de som står i fare for å bli sykemeldt: https://www.nav.no/no/Person/Arbeid...gstilskudd-for-ia-virksomheter-og-bht-honorar
Husk det er opp til arbeidsgiver å søke om dette:-) kan også være en fordel for arbeidsgiver å snakke om saken til de på nav arbeidslivssenter, ofte enklere å få igjennom søknaden da..

Takk!
Men vi er nok screwed. Dette gjelder visst bare for IA-bedrifter.. :/

Da har jeg hatt møte med sjefen. Vi ble enige om å foreløbig gjøre om kveldsvakter til dagvakter og at jeg skal gjøre "lettere oppgaver" som dosettlegging, blanding av iv, papirarbeid osv. Positivt overrasket over møtet, håper det blir like greit å gjennomføre.

Da jeg spurte om hun kom til å leie inn en person for meg i avdeling sa hun det kom an på hvor mange vi var i avd og at jeg avlaster med mye spl oppgaver slik at det ikke vil bli gjort hele tiden. Spent på hvordan det blir, og om det da blir tungt for mine kollegaer.

Noen som vet om jeg har krav på å beholde kveldstilegget ? Jeg glemte å ta opp arbeid på helg med henne.

Flere som har fått tilrettelagt arbeid? :)
Er også spent på dette med om vi får beholde kveldstillegget. Bør jo det, men vet jo aldri. Her har sjefen ikke spurt en eneste gang hvordan det går! Er nok opp til meg selv og si ifra når det blir for mye! Jobber i hjemmesykepleien. Forrige arbeidsplass hadde møte med jordmor i kommunen, og da var alt så greit. Alltid tilrettelegging i forkant.. Sjefen nå er ikke så ivrig for å si det sånn. Er spent på om jeg kan slippe unna helger, eller om det må sykemelding til!!

Er sykepleier selv, har 100% todelt turnus i ambulerende hj.tj. Jobber for tiden bare 40%, da jeg plages med bekken og blødninger pga placenta previa. Fått fritak fra kveld og helg. Synes allikevel det er vanskelig, for man er hele tiden alene i hjemmesykepleien. Forrige gang jeg gikk gravid fikk jeg en kjempeblødning etter å ha måtte holde oppe en pasient som fikk et massivt hjerneslag da jeg var der. Det er ikke noe trivelig å gå og være redd for at sånne ting skal skje.
Sjefen er flink til å tilrettelegge med innelister, papirarbeid og medisindosering, men nå om dagen som vi plages med mye sykdom er ikke dette gjennomførbart og jeg må jobbe på lik linje som alle andre..

Jeg fikk avklart med sjefen at jeg beholder kveldstilegget selv om jeg flyttes over på dag. Jeg skal fortsatt jobbe helger, men kun dagtid.

Kjenner smerter igjen i høyre hofte. Fri idag skal prøve å ta det litt rolig. Håper jeg klarer å være i jobb noen uker til. :)

Er sykepleier selv, har 100% todelt turnus i ambulerende hj.tj. Jobber for tiden bare 40%, da jeg plages med bekken og blødninger pga placenta previa. Fått fritak fra kveld og helg. Synes allikevel det er vanskelig, for man er hele tiden alene i hjemmesykepleien. Forrige gang jeg gikk gravid fikk jeg en kjempeblødning etter å ha måtte holde oppe en pasient som fikk et massivt hjerneslag da jeg var der. Det er ikke noe trivelig å gå og være redd for at sånne ting skal skje.
Sjefen er flink til å tilrettelegge med innelister, papirarbeid og medisindosering, men nå om dagen som vi plages med mye sykdom er ikke dette gjennomførbart og jeg må jobbe på lik linje som alle andre..

Sikkert vanskelig når akutte og uforutsette hendelser oppstår. Det kan jo skje igjen i yrket vårt... Sykdom på avdeling gjør tilrettelegging vanskelig hos oss også, alle "springer/ må ta i et tak ekstra".. Vanskelig å lytte helt til kroppen da.
Lykke til fremover, håper du får det greit på jobb de dagene du er der :happy:

Sikkert vanskelig når akutte og uforutsette hendelser oppstår. Det kan jo skje igjen i yrket vårt... Sykdom på avdeling gjør tilrettelegging vanskelig hos oss også, alle "springer/ må ta i et tak ekstra".. Vanskelig å lytte helt til kroppen da.
Lykke til fremover, håper du får det greit på jobb de dagene du er der :happy:

Ja, er nok bare sånn det er :) Har heldigvis en sjef som er fantastisk å snakke med! og virkelig gjør alt hun kan for at vi skal være i jobb. Men synes det er dumt at sykdom skal gå utover tilretteleggingen vår.. Men så er det vel enten sånn at det går ut over oss eller pasientene, og heller meg enn dem ;) Lykke til med jobben videre du også, både den på jobb og den andre ;)

Back
Topp