Gravid, sykemeldt og arbeidsledig

lise6260

Andre møte med forumet
Heisann, kort til mine situasjon...jeg har fått oppsigelse fra arbeidgiver min i august, men fortstatt 100%sykemeldt og nå har jeg testet positiv :happy119 og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre....Skal jeg søke ny jobb? Skal jeg slappe av og gleder meg på barn i magen....Får jeg foreldrepenger...eller,eller

Jeg har en dialogmøte med nav i okt. Skal jeg sier til den at jeg gravid eller skal jeg vente litt.

Hvem kan hjelpe med? Føler meg :happy093

Synes du bare skal slappe av nå. :) Jeg jobbet i et engasjement sist jeg var gravid. Ble sykemeldt og engasjementet tok slutt, som planlagt. Da fikk jeg fortsatt sykepenger og det ble også grunnlaget for permisjonspenger. Søkte meg ny jobb da jeg var i permisjon, hadde god tid til å se etter noe nytt da. :) Kos deg du!

Grunnlaget for foreldrepengene blir sykepengene og sykepengene er jo da fra du hadde fast jobb. Du kan jo søke jobber og sånn men det velger du jo egentlig litt selv. Kan jo bli kjedelig å gå hjemme frem til babyen er født men om du er dårlig så kan det være godt å slappe av.

Last edited:
Heisann, kort til mine situasjon...jeg har fått oppsigelse fra arbeidgiver min i august, men fortstatt 100%sykemeldt og nå har jeg testet positiv :happy119 og nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre....Skal jeg søke ny jobb? Skal jeg slappe av og gleder meg på barn i magen....Får jeg foreldrepenger...eller,eller

Jeg har en dialogmøte med nav i okt. Skal jeg sier til den at jeg gravid eller skal jeg vente litt.

Hvem kan hjelpe med? Føler meg :happy093

Vet ikke hvordan det fungerer praktisk eller teoretisk. Ei kollega av meg som nettopp begynnte i jobben er nå gravid. Hun visste om graviditeten før hun søkte men måtte søke ny jobb pga flytting. Like etterpå ble hun sykemeldt så hun har bare vært på jobb 2 dager. Selv om en er gravid og må ha ny jobb så må man ha mulighet for å få jobb for å få permisjonspenger :)

Som flere her sier er sykepenger grunnlag for permisjonspenger, så så lenge du er syk vil du ikke miste noe grunnet en sykmelding.
Det kan selvfølgelig være lurt å fortsette å søke jobber om du er i form til det, da det er greit å ha noe å komme tilbake til etter permisjon.
Du sier du nettopp har testet positivt, så da tolker jeg at du har termin en gang mellom tidlig april og sen mai sånn bare for å ta et tidsrom, det er jo en god stund til, så kanskje du ikke til være sykmeldt hele tiden?
Du sier ikke hva du er sykmeldt for, så det er ikke sikkert det er aktuelt, men om du blir frisk og er uten arbeid blir du friskmeldt til arbeidsformidling. Det betyr i korte trekk at du beholder sykepengene i tre mnd mens du søker jobber og etter disse tre mnd vil du gå over på dagpenger frem til permisjonsstart.
Får du dagpenger under graviditeten regnes permisjonspengene av de 6 beste av de 10 siste mnd, så avhengig av hvor lenge du evt er på dagpenger er det ikke sikkert det har innvirkning på grunnlaget.

Takk for svare....

@grete jeg er sykemeldt pga av Ryggsmerter/tennisalbue og videre... jeg kan sikker ikker mer forstette jobben som renholder. Jeg leter etter ny jobb,(fordi jeg vet med permisjonspenger) men må orientierer med nytt...jeg vil egentlig ikke sitte hjemmer. Men jeg hadde de siste årene såååå masse stress på jobben, at jeg trenger litt ro og vil meg ikke mer stresse på nyt. Har jo ei dialogmøte med nav i okt. håper de kunne meg hjelpe. Hva sier dere skal jeg sier at jeg er gravid, eller skal jeg vente litt?

Last edited:
jeg vet ikke om det er så enkelt å finne en arbeidgiver...de tar en svangere eller?

Back
Topp