Gravid, sykemeldt og aktivitetsplikt?

Solbolle

Glad i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Ifølge fastlegen min var det god grunn til å sykemelde meg 100% nå. Jeg har fått meldinger av både Nav og arbeidsgiver om aktivitetsplikt, blant annet at jeg kan miste retten til sykepenger hvis jeg ikke overholder aktivitetsplikten. Er ikke legens vurdering god nok for nav lenger, en 100% sykemelding betyr vel at man ikke skal på jobb i en periode? Og hva sier man til arb.giver? Jeg har ikke fortalt min arbeidsgiver at jeg er gravid enda, og trodde ikke arb.giver har krav på å vite hvorfor jeg er sykemeldt? Stresser jeg unødig over dette? Hva har dere andre som er eller har vært sykemeldt i dette svangerskapet gjort?

Det er fortsatt aktivitetsplikt etter en viss antall uker. Du trenger ikke å si til arb.giver at du er gravid. Det har hen ikke noe med.

Jobben skal ha en samtale med deg om det er noe de kan gjøre for å tilrettelegge. Du trenger ikke si at du er gravid, men bare få en kort prat med sjefen om at det ikke er noe de kan gjøre for å tilrettelegge. Så dokumenterer sjefen for nav at dere har hatt et møte; og skriver opp dato for nytt oppfølgingsmøte. Be legen om å dokumentere godt i sykemeldingen at du er gravid (det vises ikke til arbeidsgiver), da maser nav litt mindre ;-)

Jobben skal ha en samtale med deg om det er noe de kan gjøre for å tilrettelegge. Du trenger ikke si at du er gravid, men bare få en kort prat med sjefen om at det ikke er noe de kan gjøre for å tilrettelegge. Så dokumenterer sjefen for nav at dere har hatt et møte; og skriver opp dato for nytt oppfølgingsmøte. Be legen om å dokumentere godt i sykemeldingen at du er gravid (det vises ikke til arbeidsgiver), da maser nav litt mindre ;-)

Takk for oppklaring. Har aldri fått beskjeder med ordet "aktivitetsplikt" tredd over hodet tidligere. Jeg mener å huske hoveddiagnosen i sykemeldingen min er en svangerskapsrelatert diagnose, så håper det holder. At man skal nærmest sloss med nav når man er gravid virker litt unødvendig;-P

Arb. Giver kan søke nav om å få tilbake "sykepengene" dine vis det er scangerskapsrelatert. Det gir Arb. Giver mulighet til å fylle inn stillingen din. Jeg og jobben har fått det godkjent av nav helt til termin, sålenge dem ikke kan tilrettelegge for meg.
Hvorfor ikke fortelle arb.giver? :) Det gjør jo det enklere for deg og jobben. Slipper mas fra nav :)

Altså. Hos meg betaler Arb.giver meg hver mnd under sykemelding. Men får alt tilbake fra nav :) om du er sykmeldt 100 eller 50 gjør det fortsatt lettere for jobben d dem kan fylle inn det du ikke klarer med en annen :)

Arb. Giver kan søke nav om å få tilbake "sykepengene" dine vis det er scangerskapsrelatert. Det gir Arb. Giver mulighet til å fylle inn stillingen din. Jeg og jobben har fått det godkjent av nav helt til termin, sålenge dem ikke kan tilrettelegge for meg.
Hvorfor ikke fortelle arb.giver? :) Det gjør jo det enklere for deg og jobben. Slipper mas fra nav :)

Jeg hadde nettopp begynt tilbake på jobb etter mammaperm og ble uplanlagt gravid med en gang, så det er rett og slett bare jeg som ikke vet hvordan det vil bli tatt imot ettersom jeg allerede hadde vært borte en god stund. Når jeg skal tilbake på jobb igjen etter endt sykemelding nå vil det jo være umulig å skjule magen, jeg burde kanskje heller ha sagt noe enn nå la være.

Uansett, å slippe mas fra nav er verdt det.

Back
Topp