gravid + styrketrening

hegavik

Blir kjent med forumet
Hei! Jeg har trent styrke gjennomsnittlig 4 dager i uken i over 2 år nå, er nå gravid i 8'ende uke. Kan jeg fortsette med alle øvelsene jeg tar eller er det noen jeg bør passe meg for? Forrige graviditet sluttet jeg å trene, og har derfor stor motivasjon til å fortsette treningen denne gangen. Øvelser som står på programmet mitt er bl.annet knebøy, utfall, glute bridge, planken osv. Fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid har jeg trent med mindre kg, men flere repitisjoner og sett. Hva tenker du om det?
 
Hei! Jeg har trent styrke gjennomsnittlig 4 dager i uken i over 2 år nå, er nå gravid i 8'ende uke. Kan jeg fortsette med alle øvelsene jeg tar eller er det noen jeg bør passe meg for? Forrige graviditet sluttet jeg å trene, og har derfor stor motivasjon til å fortsette treningen denne gangen. Øvelser som står på programmet mitt er bl.annet knebøy, utfall, glute bridge, planken osv. Fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid har jeg trent med mindre kg, men flere repitisjoner og sett. Hva tenker du om det?

Hei rosa! Det er ingen grunn til å skifte rutine så lenge du har trent så regelmessig. Det er delte meninger vedr. planken og andre statiske øvelser, men det er ingen fasit. Det er neppe noe å legge mye krefter i etterhvert som magen vokser og blir tung. Vær heller nøye med å stabilisere mens du gjør de andre styrkeøvelsene slik at det er funksjonelt. Det er ingen grunn til å ned på vektbelastningen, være bare klar over at leddbåndene vanligvis blir slakkere utover i svangerskapet og så lenge du ammer, så være ekstra nøye med utførelsen. derom du merker at buktrykk gir smerter i etterkant av treningen kan det være en beskjed om å redusere vektbelastningen eller droppe/bytte ut noen av øvelsene, men dette vil du selv merke når du er såpass dreven. Men ikke bagatelliser symptomer som skarpe smerter, ekstrem utflod, blødninger mm da skal du snakke med legen. Det er mange fordeler ve då holde seg aktiv i svangerskapet! Lykke til :)

Vennlig hilsen Kari

www.trimtram.no

Her finner du mine trim-DVD’er, også for gravide: http://powermusic.no/storefront.php?c1=206&c2=206

Bok med masse tips om mat og barn: http://powermusic.no/storefront.php?pid=978
 
Back
Topp