På nav står det omvendt. At om mor tar ut engangstønad har far ikke rett på fedrekvoten, men kan ha rett på foreldrepenger, noe som setter krav til aktivitet hos mor. Nytt fra august 2022 er at 8 av de ukene kan tas ut uten aktivitetskrav hos mor.
Ok - da er det bare hva de kaller det, han vil uansett miste en del uker! Enten mister han fellesperiode eller fedrekvote, og sånn burde det ikke være. For tar du foreldrepenger, kan han nemlig velge fellesperiode OG fedrekvote, og det kan gi mer penger totalt utbetalt. Så bare vær obs på at det ikke er mulig med like lang permisjon for han som hvis du tar foreldrepenger
Jeg har studert med begge babyene mine. Med den første far var student så han hadde ikke rett på noe fedrekvote men fleksibel tid så vi byttet på hvem som var hjemme. Det gikk fint å studere samtidig med en sånn type baby. Med andre fikk vi sykt urolig kolikkbaby, måtte avlyse alt og ha helt fri, babyen var typ en 200% jobb
Styr både på dag og natt, sov ikke i vogn eller for seg selv på dagen - måtte bæres i søvn i over 6 mnd. Med eldste fikk jeg venninner til å trille en tur med babyen mens jeg hadde en forelesning eller skrev på en oppgave. Med yngste ville ikke det ha gått,hun hylte ved mindre vi var hjemme og far eller jeg vugget henne på en spesiell måte. Sååå det er vanskelig å spå om det funker å studere med den babyen man får eller ikke, men det tar man når det kommer. De fleste babyer er ikke så urolige som det vi hadde nå sist.
Dere får finne ut hva dere vil
ser av svarene at du allerede har barn, og da veit du hva du går til og det hjelper jo. Hvis far er villig til å ta lang perm ville jeg heller ha gjort det og blitt ferdig med studiene. Man kan bruke mye mindre tid på studiene når man er mer effektiv, og det blir man gjerne når man får barn og har mindre tid til rådighet.Bare basert på egen erfaring altså.