Gravid student

Contesta

Betatt av forumet
Andre her som er student? Hva er planen for permisjon/etter fødsel for dere?

Jeg er deltidsstudent og planen har egentlig vært at jeg fortsetter studiet og tar ett ekstra fag for å bli fulltidsstudent, noe som gir mannen rett til å ta ut hele permisjonen. Men nå har mannen fått seg ny jobb og ønsker ikke å være borte fra jobb så lenge.

Jeg har en deltidsjobb i tillegg, men usikker på om jeg tjener nok der til at det vil lønne seg å ta permisjon i stede for engangsstønad.

Ang engangsstønad - ring nav og hør reglene her. Da jeg fikk mitt siste barn i 2021 var det fortsatt sånn at om mor fikk engangsstønad hadde far KUN rett på fedrekvoten og kunne ikke ta ut felleskvote også selv om mor jobber/studerer. Men dette kan være endret. Ring og snakk med dem for å få helt klart svar :)
Hvis far kun skal ha fedrekvoten og ikke fellesperiode, mener jeg du fint kan ta engangsstønad. Dette er for øvrig også ganske nytt, for noen år siden mistet far alle rettigheter på permisjon dersom mor ikke hadde opptjent rett til permisjon. Men nå får han heldigvis alltid fedrekvoten uavhengig av mor.

På nav står det omvendt. At om mor tar ut engangstønad har far ikke rett på fedrekvoten, men kan ha rett på foreldrepenger, noe som setter krav til aktivitet hos mor. Nytt fra august 2022 er at 8 av de ukene kan tas ut uten aktivitetskrav hos mor.

Andre her som er student? Hva er planen for permisjon/etter fødsel for dere?

Jeg er deltidsstudent og planen har egentlig vært at jeg fortsetter studiet og tar ett ekstra fag for å bli fulltidsstudent, noe som gir mannen rett til å ta ut hele permisjonen. Men nå har mannen fått seg ny jobb og ønsker ikke å være borte fra jobb så lenge.

Jeg har en deltidsjobb i tillegg, men usikker på om jeg tjener nok der til at det vil lønne seg å ta permisjon i stede for engangsstønad.