Gravid student

Contesta

Betatt av forumet
Andre her som er student? Hva er planen for permisjon/etter fødsel for dere?

Jeg er deltidsstudent og planen har egentlig vært at jeg fortsetter studiet og tar ett ekstra fag for å bli fulltidsstudent, noe som gir mannen rett til å ta ut hele permisjonen. Men nå har mannen fått seg ny jobb og ønsker ikke å være borte fra jobb så lenge.

Jeg har en deltidsjobb i tillegg, men usikker på om jeg tjener nok der til at det vil lønne seg å ta permisjon i stede for engangsstønad.

Ang engangsstønad - ring nav og hør reglene her. Da jeg fikk mitt siste barn i 2021 var det fortsatt sånn at om mor fikk engangsstønad hadde far KUN rett på fedrekvoten og kunne ikke ta ut felleskvote også selv om mor jobber/studerer. Men dette kan være endret. Ring og snakk med dem for å få helt klart svar :)
Hvis far kun skal ha fedrekvoten og ikke fellesperiode, mener jeg du fint kan ta engangsstønad. Dette er for øvrig også ganske nytt, for noen år siden mistet far alle rettigheter på permisjon dersom mor ikke hadde opptjent rett til permisjon. Men nå får han heldigvis alltid fedrekvoten uavhengig av mor.

På nav står det omvendt. At om mor tar ut engangstønad har far ikke rett på fedrekvoten, men kan ha rett på foreldrepenger, noe som setter krav til aktivitet hos mor. Nytt fra august 2022 er at 8 av de ukene kan tas ut uten aktivitetskrav hos mor.

Andre her som er student? Hva er planen for permisjon/etter fødsel for dere?

Jeg er deltidsstudent og planen har egentlig vært at jeg fortsetter studiet og tar ett ekstra fag for å bli fulltidsstudent, noe som gir mannen rett til å ta ut hele permisjonen. Men nå har mannen fått seg ny jobb og ønsker ikke å være borte fra jobb så lenge.

Jeg har en deltidsjobb i tillegg, men usikker på om jeg tjener nok der til at det vil lønne seg å ta permisjon i stede for engangsstønad.
Jeg var student med mine to første. Med 1 mann tok jeg ut engangsstønad. Og tok permisjon fra studiet. Valgte å ta en eksamen dvs. 50% student. Husk at det er heltidsjobb å passe barnet. Mannen min var heldigvis også student med førstemann så da var han veldig fleksibel. Men nummer 2 var jeg 100 % student og mannen tok hele permisjonen. Han også var helt ny i jobben, men de syntes bare det var fint. Ville definitivt anbefale det siste. Jeg var jo veldig fleksibel som student og følte ikke at jeg gikk glipp av noe. Nå fullammet jeg begge mine så mannen ble jo med når jeg hadde forelesning osv. da.
Hvis ikke jeg husker feil får du hele lånekasse beløpet som stipend i tillegg til engangsstønad hvis du har permisjon. Men dette ville jeg sjekket opp.

Jeg er også fulltidsstudent og litt usikker på om far har rett til permisjon med lønn. Jeg får engangsstønad iallefall og Lånekassen som stipend. Jeg skal prøve å gå halvt på skolen til høsten :)

Jeg er også fulltidsstudent og litt usikker på om far har rett til permisjon med lønn. Jeg får engangsstønad iallefall og Lånekassen som stipend. Jeg skal prøve å gå halvt på skolen til høsten :)
Sniker
Så lenge far har jobbet 6 av de 10 siste mnd før hans permisjon starter har han krav på foreldrepenger, de to ukene rett etter fødselen bestemmer arbeidsgiver om er lønnet eller ikke :)

Sniker
Så lenge far har jobbet 6 av de 10 siste mnd før hans permisjon starter har han krav på foreldrepenger, de to ukene rett etter fødselen bestemmer arbeidsgiver om er lønnet eller ikke :)
Sniker. Tror også det er sånn at om man som far/medmor har krav på foreldrepenger, og man ikke har lønnet permisjon i de to ukene etter fødsel, så kan man flytte to av de vanlige ukene frem til like etter fødsel selv om tiden etter fødsel egentlig er forbeholdt mor.

Har bare 1 år igjen med studier når babyen kommer, så å ta permisjon fra studiene er ikke aktuelt (med mindre jeg faktisk ikke klarer å fullføre såklart) Høst semesteret vil være ukesamlinger og vårsemesteret er hovedsakelig å skrive bacheloroppgaven. Får bare krysse fingrene for at babyen blir lik de 2 andre og har godt sovehjerte.
Tror det beste for oss blir at mannen tar all permisjonen og jeg tar engangstønad sånn som vi har planlagt siden vi begynte å prøve for flere år siden

På nav står det omvendt. At om mor tar ut engangstønad har far ikke rett på fedrekvoten, men kan ha rett på foreldrepenger, noe som setter krav til aktivitet hos mor. Nytt fra august 2022 er at 8 av de ukene kan tas ut uten aktivitetskrav hos mor.

Ok - da er det bare hva de kaller det, han vil uansett miste en del uker! Enten mister han fellesperiode eller fedrekvote, og sånn burde det ikke være. For tar du foreldrepenger, kan han nemlig velge fellesperiode OG fedrekvote, og det kan gi mer penger totalt utbetalt. Så bare vær obs på at det ikke er mulig med like lang permisjon for han som hvis du tar foreldrepenger :)

Jeg har studert med begge babyene mine. Med den første far var student så han hadde ikke rett på noe fedrekvote men fleksibel tid så vi byttet på hvem som var hjemme. Det gikk fint å studere samtidig med en sånn type baby. Med andre fikk vi sykt urolig kolikkbaby, måtte avlyse alt og ha helt fri, babyen var typ en 200% jobb :arghh: :hilarious: Styr både på dag og natt, sov ikke i vogn eller for seg selv på dagen - måtte bæres i søvn i over 6 mnd. Med eldste fikk jeg venninner til å trille en tur med babyen mens jeg hadde en forelesning eller skrev på en oppgave. Med yngste ville ikke det ha gått,hun hylte ved mindre vi var hjemme og far eller jeg vugget henne på en spesiell måte. Sååå det er vanskelig å spå om det funker å studere med den babyen man får eller ikke, men det tar man når det kommer. De fleste babyer er ikke så urolige som det vi hadde nå sist.
Dere får finne ut hva dere vil :) ser av svarene at du allerede har barn, og da veit du hva du går til og det hjelper jo. Hvis far er villig til å ta lang perm ville jeg heller ha gjort det og blitt ferdig med studiene. Man kan bruke mye mindre tid på studiene når man er mer effektiv, og det blir man gjerne når man får barn og har mindre tid til rådighet.Bare basert på egen erfaring altså.

Jeg er også student, og tanken er å fortsatt studere, men bytter over til samlingsbasert som gjør det litt enklere i tillegg til at praksisen på høsten tar jeg senere, tenker set blir vanskelig å få til. Så tenker vi at far tar ut hele permisjonen

Back
Topp