Gravid student

Happy1991

Flørter med forumet
Heihei :-) noen her inne som er student og har satt seg inn i lover og rettigheter og hvordan det er med permisjon osv. synes det er så vanskelig å sette seg inn i alt og har hørt i fra flere hold at du må vite om «smutthullene» for at man skal komme greit utav det.

Har fått to barn i studietiden. Jeg valgte å ta et års permisjon fra studiene begge gangene. Jeg kunne velge mellom et fullt år eller ingen permisjon. Fikk foreldrestipend(gratis). Babyen er bare liten en gang, og studiene kunne for min del vente:)

Jeg var student med forrige og er det denne gangen også. Hadde ikke rett på foreldrestipend pga fars inntekt. Med sønnen min tok jeg 4.5 måned permisjon og så tok far 8 mnd. Denne gangen kommer jeg til å ta 12 mnd fordi det går bedre opp med skolen nå med termin i august. Da har ikke far rett på noe dessverre, men han sparer ferie og tar noe ulønnet så de får litt tid sammen alene :) Far har kun rett på permisjon hvis mor er i aktivitet.

Jeg var student med forrige og er det denne gangen også. Hadde ikke rett på foreldrestipend pga fars inntekt. Med sønnen min tok jeg 4.5 måned permisjon og så tok far 8 mnd. Denne gangen kommer jeg til å ta 12 mnd fordi det går bedre opp med skolen nå med termin i august. Da har ikke far rett på noe dessverre, men han sparer ferie og tar noe ulønnet så de får litt tid sammen alene :) Far har kun rett på permisjon hvis mor er i aktivitet.
Mener det har kommet nye regler i år for pappaperm når mor er student. Ville sjekket det ut:)

Mener det har kommet nye regler i år for pappaperm når mor er student. Ville sjekket det ut:)

Hmm står fortsatt på NAV at det er aktivitetskrav til mor for at far skal ha rett på permisjon! Kanskje det ikke er oppdatert? Får følge med.

For å få helt konkrete og oppdaterte råd tilpasset din situasjon ville jeg satt meg ned og lest over Lånekassen sine sider og nav foreldrepenger sine sider. Skriv ned alt som er uklart, og lag en liste med spørsmål, deretter ring nav foreldrepenger. De er kjempedyktige og kjenner systemet best :)

Hvilke smutthull du vil finne er nesten lettere å si noe om, hvis du sier hva du ønsker for permisjon, om du har rett på foreldrepenger eller engangsstønad og hva du ønsker for fars permisjon.
slik jeg har forstått systemet har han faktisk rett for fedrekvoten uansett, uavhengig av deg, men kan ikke nødvendigvis ta noe av fellesperioden med mindre du studerer minst 70% men man må søke om utsettelse dersom fedrekvoten skal tas på et annet tidspunkt enn normert.
Av andre viktige ting: skal du ta permisjon fra studiet må du ikke gjøre det før 3 uker før termin ved mindre helt spesielle årsaker foreligger, ellers mister du rett til støtte. Kanskje ikke like aktuelt når su føder i august som midt i studieåret.

Var student med første, og fremdeles student nå med andre :happy: Helt supert å få barn som student! Så mye fritid og fleksible dager! :Heartred Her er både faren og jeg studenter, så da får vi støtte fra husbanken i tillegg :)

Jeg var student med min første for snart 9 år siden. Den gang hadde ikke eg opptjent rettigheter, så far tok hele permisjonen med unntak av 3 uker før og 6 uker etter fødselen. Jeg hadde egentlig ikke tenkt noe særlig pause eller opphold, men med fødsel i mars den gang, så var det en eksamen jeg ikke hadde grunnlag for å ta, og kunne ikke ta faget som kom etter uten den eksamenen. Jeg endte derfor med å ta det over to år. Veldig behagelig da jeg hadde fri når klassen tok de fagene jeg var ferdig med, men karakterene viser dessverre tydelig at mitt hode har vært med sønnen min, og ikke i skolen. Vet mange har positive erfaringer med å få barn som student, men eg personlig syns det var mer behagelig når jeg var hjemme med nr 2 :)

Men det positive, mye tid med sønnen og sambo, bare litt ekstra lån i etterkant da jeg fikk utbetalt for fag to ganger som allerede var bestått :)

Back
Topp