Sniker
Å være gravid som student kan gå fint, og muligheten med sykemelding er tilstedet selv om det ødelegger opplegget.
Jeg studerte videre, men over veldig deltid etter babyen var født. Det anbefaler jeg egentlig ikke. Ta permisjon, bli kjent i ny tilværelse, nyt at det "eneste" du trenger å tenke på er babyen, melk, bæsj, rap, promp og hvordan klare å få tid til en kaffe og litt mat de første månedene. Jeg savnet å kunne bare slappe av helt etter svangerskap og fødsel uten noen plikter eller krav. Det å studere, som for meg da besto i noen få undervisningstimer annenhver uke samt noen arbeidskrav det første halvåret til babyen, var så mye at eg ikke hadde krefter, tid eller ork til å være sosial, treffe andre mammaer og babyer. Det ble mye til å farte til skole også prøve å finne et ledig rom og energi til å få gjlrt det nødvendigste. Jeg var hjemme til babyen var blitt 1,5 år, og da han var 1 år og 4 mnd tok jeg 2 hjemmeeksamener (en av oppgavene var på str med en bachelor 20-25 sider) og 2 muntlige eksamener. Pappaen hadde i den mest intense perioden tatt litt fri for å være med barnet så jeg fikk jobba, men i forkant måtte jeg bruke mye kvelder på skole. Og når ungen først er i seng, var jeg helt tom for energi. Det gikk i havn på et vis, men fytti så slitsomt. Likevel noe helt annet å jobbe så intenst når han var bikka året, vi bare ammet på dagtid og far og jeg kunne sove litt bra annenhver natt.
Han begynte å sove gjennom natta fra 1,5 år, men har tidligere ikke hatt mageknip eller kolikk, kan ikke huske at han gråt utenom rett før han fikk pupp som baby, eller hvis han var overtrøtt da. Men utenom at han ammet mye på natt, og hadde mye styring på natt i månedsvis (bare våken, ikke gråt) har han vært en enkel baby.
Men fra mine personlige erfaringer så anbefaler jeg å ta permisjon og heller bare ha fokuset på baby koselige aktiviteter når overskuddet er det. Med termin i august er det jo perfekt ifht til å starte studieåret igjen når babyen er 1 år.

studiene går ingen steder - babytida kommer aldri tilbake.
Men om man har et enkelt nettstudier uten mye krav til oppmøte og oppgavene kan det såklart fitn gå. Men masterstudier pleier jo å være litt krevende. Hva studerer du?