Gravid student=)

Bebiii2011

Glad i forumet
God morgen alle mammaer=)

Er det noen andre enn meg som er student?=) Eller vet noe om hvordan det blir i forhold til stipend/ lån?=)

Jeg går 2. året på sykepleien, sitter nå med en ukes lang hjemmeeksamen om helsejus og politikk=) Kan blir vanskelig å ha full fokus når jeg har kommet meg på babyverden:) Dette var mye gøyere=)

Ha en strålende dag alle sammen<3

du kan sikkert spørre på 2010 forumet til januar? det er sikkert noen studenter som vet dette.. :)

Oki=) Tusen takk=)

Jeg er student.[:)] Var også student når vi fikk førstemann, så føler jeg kan det der.[8D]

For å få foreldrepenger fra lånekassen så må du hatt krav på stipen/lån 6 av de 10 siste månedene. Du får Foreldrepenger i 10 måneder. Er det noe mer du lurer på så er det bare å spørre.[:)]

jeg er student! Og igrunn ganske grønn..

Men har forstått det som at: Hvis min kjære tjener under 25600kr i mnd (mener det var det)
Så får jeg 10300 kr i mnd fra lånekassa.. Dette blir ikke omgjort til lån..

Men får man noe mer?

Jeg har en ekstrajobb.. Får jeg permisjonspenger herfra? Er det bare om jeg tjener over en halv G?

ORIGINAL: WishMeLuck

jeg er student! Og igrunn ganske grønn..

Men har forstått det som at: Hvis min kjære tjener under 25600kr i mnd (mener det var det)
Så får jeg 10300 kr i mnd fra lånekassa.. Dette blir ikke omgjort til lån..

Men får man noe mer?

Jeg har en ekstrajobb.. Får jeg permisjonspenger herfra? Er det bare om jeg tjener over en halv G?

Når du tar permisjon fra studiene dine eller om du velger å studere fulltid så vil alt du får fra lånekassen være foreldrepenger i 10 mnd, det vil si at du får de pengene så de blir ikke omgjort til lån.
Hvor mye hver enkelt student får fra lånekassen avhenger av om de har samboer og hva han eventulet vil tjene, eller om man er aleneforsørger. Jeg husker ikke hva grensa er, men det kan høres riktig at du får 10300 i måneden. I vårt tilfelle så tjener sambo så mye at jeg bare får det som en vanlig student får utbetalt i lån og stipend.

Selvfølgelig kan du velge å få permisjonspenger fra jobb, men du kan også få engangsstønaden på rundt 33 000. (husker ikke akkurat beløp). Men her vil det lønne seg å se på hvor mye du vil eventuelt ville fått fra jobb og sammenlignet med engangsstønaden. (Dele engangsstønaden opp i så mange måneder du skal ha permisjon) Husk du skatter ikke av engangsstønaden.
Jeg valgt engangsstønaden for jeg kom bedre ut med den, sparte et par tusen der.[:)] Men du må huske at om du velger engangsstønaden så får du ikke feriepenger året etter.

Puhh... dette ble langt, men håper du ble litt klokere.[:)]

Tusen takk=) Ble mye klokere på det du sa til meg og WishMeLuck;)

Blir forresten noe av det lånet jeg har fra før omgjort til stipend?

ORIGINAL: Bebiii2011

Tusen takk=) Ble mye klokere på det du sa til meg og WishMeLuck;)

Blir forresten noe av det lånet jeg har fra før omgjort til stipend?

Nei det gjør det nok desverre ikke. Men hvis du f.eks skulle føde i desember og du har noen eksamener etter du har født så blir litt av det omgjort til stipend, for du kan jo ikke for at du født for tidlig. :)

Er student jeg også....men kun ett år igjen....vet noen av dere hvordan det blir da...? jeg er jo da ferdig i juni, kun 5 mnd etter fødsel...får jeg fortsatt penger fra lånekassen i 10 mnd? eller må jeg melde meg opp til nye studier??? Har i grunn ikke tenkt så veldig mye på dette, men kan jo være greit å vite...[;)]

ORIGINAL: Wembie

Er student jeg også....men kun ett år igjen....vet noen av dere hvordan det blir da...? jeg er jo da ferdig i juni, kun 5 mnd etter fødsel...får jeg fortsatt penger fra lånekassen i 10 mnd? eller må jeg melde meg opp til nye studier??? Har i grunn ikke tenkt så veldig mye på dette, men kan jo være greit å vite...[;)]

Du må nok være oppmeldt til fag ja. Jeg er ferdig i desmeber nå i år, men har bestemt meg for å melde meg opp til et nytt fra fra januar av og bare ta permisjon fra det. [:D]

Kjedelig å måtte ta ekstra kurs for å få penger=/ Får ringe til lånekassen å høre hva de sier:) 

ORIGINAL: Bebiii2011

Kjedelig å måtte ta ekstra kurs for å få penger=/ Får ringe til lånekassen å høre hva de sier:) 

Trenger bare melde deg opp, ikke nødvendig å fullføre hvis du har tatt fødselspermisjon. Er iallefall sånn hvor jeg studerer. [:)]

Tusen takk jenter[:D] da har jeg en plan[:)] Mente nemlig at det var noe sånt man kunne gjøre ja[:)][:)][:)]

Back
Topp