Gravid student uten inntekt. NAV?

maibaby14

Andre møte med forumet
Begynte å studere fulltid i august 2013 og fikk en stor overraskelse da jeg fant ut jeg var gravid og har termin nå i mai 2014. Har jo ingen ekstrainntekt og lever på lån og stipend fra lånekassen, og lurer på hva jeg har rett på av penger? Etter som jeg har skjønt så fortsetter jeg å få noe fra lånekassen? Kan jeg da samtidig motta penger fra NAV? Hva har jeg krav på å få av NAV? Regner med jeg flytter tilbake til kjæresten når jeg må slutte på skolen... han har eget hus, og tjener ca 22k i mnd. Spiller dette inn på hvor mye jeg får? Når bør jeg eventuelt begynne å søke?

Noen som har vært i samme situasjon? :)

Om du kun har studert og ikke jobbet vil du kun ha krav på engangsstønad fra nav på litt over 38 000kr. Om du fortsatt er student etter fødsel kan du ha rett på fødselsstipend i 44 uker. I tillegg vil du jo få barnetrygd på 970 kr pr mnd fra mnd etter barnet er født..

Ikke "slutt" på skolen! Ta permisjon fra studiene (det har du rett til) :) du får støtte fra lånekassen (det du normalt ville fått pluss litt ekstra, og alt er stipend, ikke lån) i tillegg til at du får engangsstønad fra nav (siden du ikke har rett på foreldrepenger da du ikke har jobbet) ... viktig at du søker permisjon fra studiene, ikke bare "slutter" - da har du plutselig ikke rett på penger fra lånekassen lenger. ..

teller ned til 9.feb <3
fra appen

Om du klarer å fortsette som student får du fødselsstipend samt engangstønad fra nav.

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Du må fortsette som student og søke fødselsstipend hos lånekassa!! Da får du 'permisjonspenger' derfra i permisjonstiden. I tillegg må du søke engangsstønad hos nav. Slutter du studier mister du masse penger!!!!! (Alt av rettigheter i lånekassa- penger du nå har krav på )!!

Du må fortsette som student og søke fødselsstipend hos lånekassa!! Da får du 'permisjonspenger' derfra i permisjonstiden. I tillegg må du søke engangsstønad hos nav. Slutter du studier mister du masse penger!!!!! (Alt av rettigheter i lånekassa- penger du nå har krav på )!!

Men har jeg ikke rett på mer penger fra NAV enn den engangsstønaden? Eller får jeg ikke det siden jeg da får penger fra Lånekassen?

Men har jeg ikke rett på mer penger fra NAV enn den engangsstønaden? Eller får jeg ikke det siden jeg da får penger fra Lånekassen?

Lønnnet permisjon fra nav er et gode man opparbeider seg gjennom å jobbe og så lenge du ikke har jobbet (nok) og tjent opp rett til foreldrepenger vil du kun få engangsstønad pluss barnetrygd etter fødsel.... Det er ikke noe mer du har rett slik du beskriver situasjonen din..

Lønnnet permisjon fra nav er et gode man opparbeider seg gjennom å jobbe og så lenge du ikke har jobbet (nok) og tjent opp rett til foreldrepenger vil du kun få engangsstønad pluss barnetrygd etter fødsel.... Det er ikke noe mer du har rett slik du beskriver situasjonen din..

Okei, takk for svar :D

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Back
Topp