Gravid student usikker på lånekassens regler!

Bkno8288510

Første møte med forumet
Hei!

Er det noen som har erfaring med å være gravid student med termin i september? Jeg har termin 16. september og sliter med å forstå hva jeg må gjøre og hvilken støtte jeg får fra lånekassen.

Slik jeg har forstått det:
- Jeg tar permisjon tre uker før termin (denne er grei, men må jeg da semesterregistrere meg og melde meg opp til eksamen?)
- Jeg må søke om foreldrestipend (Dette gjøres etter fødsel, og er 8-12 uker behandlingstid på)
- Jeg er fulltidsstudent, og har fått engangsstønad (Får ingenting fra NAV månedlig)

Det jeg lurer på er derfor om jeg kan forvente å få utbetalt stipend f.o.m. august av og få utbetaling som vanlig hver måned, og om søknaden om foreldrestipend omgjør alt til stipend ELLER om jeg rett og slett ikke kan forvente å få utbetalt noe som helst før 8-12 uker etter fødsel?!

Beklager rotete spørsmål, men jeg er så usikker og redd for å måtte gå 5-6 måneder uten noe som helst inntekt!
 
Søk stipend og lån, så omgjøres det til foreldrepenger.

Jeg hadde termin i mars, så da hadde jeg jo allerede søkt vanlig stipend, og jeg fikk penger. Men problemet mitt meldte seg i august, for da kunne jeg ikke semesterregistrere meg, fordi eksamenene i vintersemesteret var jeg ikke kvalifisert for (grunnet en praksis jeg ikke fikk tatt på slutten av vårsemesteret, dvs når jeg hadde perm). Hadde jeg vært tidligere ute med å søke om foreldrepengene, hadde det vært null stress. Men siden jeg da ikke kvalifiserte til vanlig stipend (som senere kunne omgjøres), så ble betalinger litt forsinket for min del. Men gikk bra, fikk foreldrepenger fra NAV i tillegg.

Så, søk så fort du kan, så blir det ikke noe tull med neste semester. Men jeg vet jo ikke hva du studerer, kanskje det ikke er krav til fullført forrige semester for å melde deg opp hos deg :rolleyes:
 
Hei!

Er det noen som har erfaring med å være gravid student med termin i september? Jeg har termin 16. september og sliter med å forstå hva jeg må gjøre og hvilken støtte jeg får fra lånekassen.

Slik jeg har forstått det:
- Jeg tar permisjon tre uker før termin (denne er grei, men må jeg da semesterregistrere meg og melde meg opp til eksamen?)
- Jeg må søke om foreldrestipend (Dette gjøres etter fødsel, og er 8-12 uker behandlingstid på)
- Jeg er fulltidsstudent, og har fått engangsstønad (Får ingenting fra NAV månedlig)

Det jeg lurer på er derfor om jeg kan forvente å få utbetalt stipend f.o.m. august av og få utbetaling som vanlig hver måned, og om søknaden om foreldrestipend omgjør alt til stipend ELLER om jeg rett og slett ikke kan forvente å få utbetalt noe som helst før 8-12 uker etter fødsel?!

Beklager rotete spørsmål, men jeg er så usikker og redd for å måtte gå 5-6 måneder uten noe som helst inntekt!
Sniker. Søk om stipend og lån som vanlig asap. Du vil få utbetalt pengene og etter fødsel vil vedtaket gjøres om til foreldrestipend. Dvs at du får uansett like mye og vedtaket omgjøres når søknaden er innvilget. Du vil få første utbetaling i august. Utbetalingene starter denne uken, så søk så fort som mulig :)

Jeg registrerte meg og meldte meg opp til eksamen, men søker om permisjon. Jeg kommer ikke til å avlegge eksamen i permisjonen.
 
Bare å søke som vanlig. I søknaden er det spørsmål om man venter barn i perioden. Så bare å krysse av på det å melde inn termindato så sender Lånekassen informasjon til deg :)
 
Back
Topp