Gravid rett etter senabort?

Oceana

Andre møte med forumet
Hei,

Som jeg ser at flere opplever så vil vi bare bli gravide med en gang.

Er det noen som bare gikk rett inn i nytt svangerskap etter senabort, eller vil det normalt ikke feste seg uansett?
 
Last edited:
Jeg har ikke hørt om noen som har gått rett fra å miste så seint i svangerskapet som du har til nytt svangerskap uten mens mellom, men det er nok mulig.
Jeg har mistet 2 ganger, og blir vanligvis fort gravid. Så kroppen min har blitt gravid når livmoren har vært klar igjen. Jeg hadde 1 mens etter SA i uke 13 før jeg ble gravid, og etter å h mistet i uke 27 hadde jeg 2 menstrasjoner før jeg ble gravid. Fått 2 friske, levende barn nå ❤️
Veldig trist å høre om det lille barnet dere har mistet - sender styrkeklemmer og gode tanker for tiden fremover!

Som sagt tror jeg absolutt det er mulig å bli gravid uten mens først, men ofte skyller den første menstrasjonen etterpå ut eventuelle bittesmå rester som er igjen. Om alt er klart vil egget fint kunne feste seg.
Lykke til :)
 
Jeg har ikke hørt om noen som har gått rett fra å miste så seint i svangerskapet som du har til nytt svangerskap uten mens mellom, men det er nok mulig.
Jeg har mistet 2 ganger, og blir vanligvis fort gravid. Så kroppen min har blitt gravid når livmoren har vært klar igjen. Jeg hadde 1 mens etter SA i uke 13 før jeg ble gravid, og etter å h mistet i uke 27 hadde jeg 2 menstrasjoner før jeg ble gravid. Fått 2 friske, levende barn nå ❤️
Veldig trist å høre om det lille barnet dere har mistet - sender styrkeklemmer og gode tanker for tiden fremover!

Som sagt tror jeg absolutt det er mulig å bli gravid uten mens først, men ofte skyller den første menstrasjonen etterpå ut eventuelle bittesmå rester som er igjen. Om alt er klart vil egget fint kunne feste seg.
Lykke til :)
Tusen takk for svar, fryktelig å høre at du har mistet to Og godt å høre du har to levende barn også❤️
 
Hei, så leit at du måtte oppleve det :Heartred
Jeg ble gravid igjen 2 måneder etter min senabort, med en menstruasjon i mellom. Det endte i MA, men det hadde jo ingenting med forrige graviditet å gjøre.

Lykke til:Heartred
 
Leit å høre om din erfaring :Heartred
Da jeg mistet i uke 21 spurte jeg forskjellige helsepersonell hvor raskt vi kunne prøve igjen. Fikk høre mellom 1-3 mens. Men du har jo eggløsning før første mens kommer tilbake, så det skal jo være mulig å ha blitt gravid allerede nå
 
Det går nok mye mulig an å bli gravid før mens etter en senabort, men vet ikke om noen. Jeg ble kjapt gravid når jeg hadde tidlige spontanaborter, og da uten mens i mellom, men da har ikke kroppen vært lenge gravid og kvittet seg med embryo selv.
Etter min senabort pga kromosomavvik i april (vi fant utav det i uke 15), så trengte kroppen 3 menstruasjoner før den var klar for å bli gravid. Litt fordi jeg selv også trengte en måned eller to for å føle meg «normal» igjen, før vi valgte å prøve etter mens nr 2 :)

men bare å prøve så sant du er ferdig med renselsen, så ser dere jo om dere klaffer :)

uansett veldig trist at dere har opplevd avvik, håper dere får god oppfølgning i neste svangerskap ❤️
 
Hei, så leit at du måtte oppleve det :Heartred
Jeg ble gravid igjen 2 måneder etter min senabort, med en menstruasjon i mellom. Det endte i MA, men det hadde jo ingenting med forrige graviditet å gjøre.

Lykke til:Heartred
Åhh nei, noe så skrekkelig at det skjedde noe galt igjen! For et mareritt:( Hvordan har det gått siden?
 
Leit å høre om din erfaring :Heartred
Da jeg mistet i uke 21 spurte jeg forskjellige helsepersonell hvor raskt vi kunne prøve igjen. Fikk høre mellom 1-3 mens. Men du har jo eggløsning før første mens kommer tilbake, så det skal jo være mulig å ha blitt gravid allerede nå
Betryggende at du også fikk høre dette, utrolig leit å høre om din erfaring også❤️ Hvordan går det nå? Hvor lang tid har det gått?
 
Det går nok mye mulig an å bli gravid før mens etter en senabort, men vet ikke om noen. Jeg ble kjapt gravid når jeg hadde tidlige spontanaborter, og da uten mens i mellom, men da har ikke kroppen vært lenge gravid og kvittet seg med embryo selv.
Etter min senabort pga kromosomavvik i april (vi fant utav det i uke 15), så trengte kroppen 3 menstruasjoner før den var klar for å bli gravid. Litt fordi jeg selv også trengte en måned eller to for å føle meg «normal» igjen, før vi valgte å prøve etter mens nr 2 :)

men bare å prøve så sant du er ferdig med renselsen, så ser dere jo om dere klaffer :)

uansett veldig trist at dere har opplevd avvik, håper dere får god oppfølgning i neste svangerskap ❤️
Åh, tusen takk! Er du gravid nå? Får du god oppfølging?
 
Åh, tusen takk! Er du gravid nå? Får du god oppfølging?
Ja, er 20 uker på vei og venter en frisk lillebror i april, nesten rundt årsdagen til lille engel :)

Først fikk vi en samtale med sykehuset (ettersamtale) for å snakke om avvikene, den var vel rundt 6 uker etter senaborten. Så fikk vi ultralyd i uke 8 og uke 13, samt NIPT - test via sykehuset når vi ble gravide, men har vært på privat ultralyd de ukene imellom, for min egen del :) gikk også til samtale hos jordmor, først etter senabort for å snakke ut om alt, og for å legge en «plan» for når jeg ble gravid igjen - fordi jeg selv ønsket tettere oppfølgning her også. Så hadde jeg første samtale i nytt svangerskap rundt uke 8, og deretter i uke 16, så blir det rundt en gang i måneden fra nå av :)

Noen ganger må man kreve at man blir følgt opp, for ikke alltid man bare får med mindre man spør og krever :) ❤️
 
Vil bare si at det Totlaaa viser til også er min erfaring i nytt svangerksap. Har ikke måttet krangle nødvednigvis for å få den oppfølgingen jeg har behov for, men måttet si ifra når legen sier feks "Da setter jeg opp time til deg om 6 uker, ok" så må man tørre å si "vet du, det kjennes veldig lenge ut, er det mulig med noe tidligere?"

Og for tett oppfølging i første trimester anbefaler jeg henvisning til TUL hos pirvat gynekolog med avtale i tillegg til sykehuset. Ofte har ikke sykehuset kapasitet til hyppig ul i første halvdel av svangerskapet. Hos privat gyn har jeg hatt ul i uke 8, 10 og 12 i ett svangerskap og uke 8,9 og 10 i et annet svangerskap, kun betalt rundt 60kr per gang i utstyrstillegg.
 
Betryggende at du også fikk høre dette, utrolig leit å høre om din erfaring også❤️ Hvordan går det nå? Hvor lang tid har det gått?
Nå har vi det veldig veldig fint, og sorgen er svært mye enklere å håndtere :happy:

Vi prøvde igjen etter første mens var overstått, men brukte 7 sykluser før ny spire satt. Jeg var helt desperat for å bli gravid der og da, men i ettertid ser jeg at jeg virkelig trengte den tiden på å sørge og pleie hode og kropp etter det fryktelige tapet. (EDIT: Jeg er jo sjeleglad for at vi prøvde igjen så raskt, tenk om vi hadde ventet et halvår og deretter brukt 7 mnd. Det hadde jeg håndtert dårlig!)

Mistet mars 2020, ble gravid igjen i oktober samme år. I sommer kom en frisk liten gutt til verden :Heartblue

Hvis jeg kan gi deg råd, så er det å ikke sette krav til når noe MÅ skje, f.eks at "innen da MÅ jeg ha blitt gravid igjen". Jeg gjorde det støtt og stadig, og det ble så vondt da det bare ga skuffelser. I ettertid har jo de målene jeg hadde ingenting å si, nå aksepterer jeg at ting ble som de ble :shy:

Masse lykke til, jeg håper veien foran deg blir riktig for deg :Heartred
 
@ Totlaa og Veivalsa Tusen takk for råd, skal prøve å være litt tøff og si fra isåfall❤️

@Arkimedes Det er så utrolig fint å høre at du har fått et barn❤️❤️ Og godt råd med å ikke sette sånne frister! Jeg ser for meg at jeg vil tenke veldig likt som deg angående å prøve igjen. Hvis jeg nå blir raskt gravid er det jo alt jeg vil, men sikkert lett i ettertid å tenke at man har mer tid enn det man tenkte rett etter å ha mistet. Jeg skal i allefall prøve å tenke på det du sier hvis jeg nå får en menstrasjon, at det kanskje er ok at det tar litt tid, at det kan bli perfekt allikevel. ❤️
 
Back
Topp