Gravid pga antibiotika?

Lille_Morell

Elsker forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Jeg ble gravid, to uker etter jeg startet opp på antibiotikabehandling mot akne (bredspektret antibiotikum). Har prøvd aktivt i nesten to år og er derfor henvist IVF. Spurte gyn hva han tenkte om dette. Han sa det kunne være pga antibiotika, men kunne også være tilfeldig. Jeg har litt vanskelig for å tro det er tilfeldig når jeg ble gravid akkurat etter jeg startet med det. Uansett bare en tanke for alle som har prøvd lenge :shy:
 
Jeg ble gravid, to uker etter jeg startet opp på antibiotikabehandling mot akne (bredspektret antibiotikum). Har prøvd aktivt i nesten to år og er derfor henvist IVF. Spurte gyn hva han tenkte om dette. Han sa det kunne være pga antibiotika, men kunne også være tilfeldig. Jeg har litt vanskelig for å tro det er tilfeldig når jeg ble gravid akkurat etter jeg startet med det. Uansett bare en tanke for alle som har prøvd lenge :shy:
Jeg gikk på antibiotika pga betent visdomstann rett før jeg ble gravid første. Kanskje det er noe i det?
 
Jeg tenker at man skal være litt forsiktig med å påstå at antibiotika kan hjelpe å bli gravid, i et forum med langtidsprøvere. Det har sikkert hjulpet i ditt tilfelle, og jeg er overbevist over at det er verdt å prøve hvis helsepersonell anbefaler det i hvert enkelt tilfelle. Men det er viktig å huske at antibiotika ikke er så bra for kroppen og skal ikke taes uten resept. :)

Ellers gratulerer med spiren hvis jeg ikke hadde sagt det før. :3
 
Jeg tenker at man skal være litt forsiktig med å påstå at antibiotika kan hjelpe å bli gravid, i et forum med langtidsprøvere. Det har sikkert hjulpet i ditt tilfelle, og jeg er overbevist over at det er verdt å prøve hvis helsepersonell anbefaler det i hvert enkelt tilfelle. Men det er viktig å huske at antibiotika ikke er så bra for kroppen og skal ikke taes uten resept. :)

Ellers gratulerer med spiren hvis jeg ikke hadde sagt det før. :3

Nei så klart skal det ikke taes uten resept. Er forsåvidt vanskelig å få fatt i uten resept også.:shy:Jeg vet ærlig talt ikke om det har hjulpet meg å bli gravid, det var bare en tanke som jeg tenker det er mulig å lufte her med såpass mange reflekterte damer.:Heartred Presiserer også at antibiotikaresistens er et såpass stort problem at de fleste norske leger aldri vil anbefale det pga infertilitet. Er selv helsepersonell så en anbefaling var det langt i fra. Tusen takk for det:happy:
 
Jeg er allergiker, så jeg tar allergi medisin ekstra nå i prøvetiden. Vet ikke om det heller hjelper, men vet at det har vært litt forsket på i Australia, hvor de mener det kan være lurt. Og jeg tar jo ikke skade av å ta allergi medisinen som jeg egentlig burde være flink å ta hele tiden selv når jeg ikke prøver å bli gravid. Men gir en ekstra motivasjon til å ta den når jeg ser på at jeg var flink i begge de periodene hvor jeg ble gravid. Men nå har jeg vært flink i over 2 år å ta medisinen, og er fremdeles ikke gravid nå. Så hvem vet.
 
Interessant. :) Hvem vet, kanskje det har positiv effekt. Vet noen steder brukes kortison også. Men leger skal nok ha god forskning til grunn for å kunne bruke det i behandling
 
Forskning er jo selvfølgelig viktig, men når det er enkle ting, uten alvorlige bivirkninger, man har tilgang på som antibiotika, antihistaminer og kortison ser jeg ikke problemet med å teste det ut for langtidsprøverne. Det er en liten gruppe, og da er det mange andre steder dette benyttes som heller burde nedreguleres spør du meg. Ikke minst tar forskning lang tid, og det hjelper jo lite for de som er i situasjonen nå. Vet ikke om dere så den saken om MS nå nylig, men jeg skjønner godt at folk drar til utlandet for å få tilgang på behandling. Har dere lest IVF serum Athen tråden her på forumet? Sååå mange i den tråden som ble gravide etter antibiotika-behandling. Jeg ønsker i hvert fall alle langtidsprøvere all hjelp de kan få og håper de møter på snille leger som tenker det samme :)
 
Last edited:
Forskning er jo selvfølgelig viktig, men når det er enkle ting, uten alvorlige bivirkninger, man har tilgang på som antibiotika, antihistaminer og kortison ser jeg ikke problemet med å teste det ut for langtidsprøverne. Det er en liten gruppe, og da er det mange andre steder dette benytte som heller burde nedreguleres spør du meg. Ikke minst tar forskning lang tid, og det hjelper jo lite for de som er i situasjonen nå. Vet ikke om dere så den saken om MS nå nylig, men jeg skjønner godt at folk drar til utlandet for å få tilgang på behandling. Har dere lest IVF serum Athen tråden her på forumet? Sååå mange i den tråden som ble gravide etter antibiotika-behandling. Jeg ønsker i hvert fall alle langtidsprøvere all hjelp de kan få og håper de møter på snille leger som tenker det samme :)

Enig med du :) det er mange veier til rom:Heartred
 
Jeg ble gravid den syklusen jeg sluttet på pillen og brukte antibiotika for 8 år siden.
Denne runden hadde vi prøvd i 5 mnd, runde 6 gikk jeg på antibiotika og ble gravid. Den endte i kjemisk, men ble gravid igjen runde 7 også. Den endte i komplisert MA:banghead:
Men jeg tror virkelig det ligger noe i dette altså.
 
Jeg ble gravid, to uker etter jeg startet opp på antibiotikabehandling mot akne (bredspektret antibiotikum). Har prøvd aktivt i nesten to år og er derfor henvist IVF. Spurte gyn hva han tenkte om dette. Han sa det kunne være pga antibiotika, men kunne også være tilfeldig. Jeg har litt vanskelig for å tro det er tilfeldig når jeg ble gravid akkurat etter jeg startet med det. Uansett bare en tanke for alle som har prøvd lenge :shy:
Hørtes veldig lite tilfeldig ut ❤️ Fikk nesten lyst til å begynne på deg glasset med antibiotika jeg har i skapet som jeg ikke fikk bruk for en gang for en liten stund siden. Prøvd i 1 år straks. :hilarious: Men man kan vel ikke bare ta det sånn uten videre vel☺️ Masse gratulerer igjen :) håper alt er bra ❤️
 
Hørtes veldig lite tilfeldig ut ❤️ Fikk nesten lyst til å begynne på deg glasset med antibiotika jeg har i skapet som jeg ikke fikk bruk for en gang for en liten stund siden. Prøvd i 1 år straks. :hilarious: Men man kan vel ikke bare ta det sånn uten videre vel☺️ Masse gratulerer igjen :) håper alt er bra ❤️
Det er en interessant tanke uansett :shy: Antibiotika er det jo også et hav av ulike typer av. Nei ikke ta uten å få det ordinert av lege:hilarious: tusen takk for det. Her er alt vel:Heartred
 
Å ta antibiotika uten grunn er nok ikke det smarteste, nei... Men nå har jeg lest en del tråder her og tenkt at denne om antibiotika kan ha sitt svar i en annen eldre tråd:
Når du tar antibiotika for én ting, kan de hjelpe til noe annet også. Ikke alle som har bakteriell vaginose har symptomer, men selv da kan den forhindre festing av egg (ikke befrukting). Dette er sikkert ikke tilfelle for alle, men kan være en forklaring for noen.
 
Å ta antibiotika uten grunn er nok ikke det smarteste, nei... Men nå har jeg lest en del tråder her og tenkt at denne om antibiotika kan ha sitt svar i en annen eldre tråd:
Når du tar antibiotika for én ting, kan de hjelpe til noe annet også. Ikke alle som har bakteriell vaginose har symptomer, men selv da kan den forhindre festing av egg (ikke befrukting). Dette er sikkert ikke tilfelle for alle, men kan være en forklaring for noen.
Men det er vel det som er hele poenget? At mange har infeksjoner som hindrer graviditet, som antibiotikaen ordner opp i? Det er jo ikke antibiotikaen i seg selv :)
 
Men det er vel det som er hele poenget? At mange har infeksjoner som hindrer graviditet, som antibiotikaen ordner opp i? Det er jo ikke antibiotikaen i seg selv :)
Jo i dette eksempelet her med bakteriell vaginose er det hele poenget. Men jeg hadde ikke en slik infeksjon som var helt opplagt var hinder for å bli gravid :shy:
 
Jo i dette eksempelet her med bakteriell vaginose er det hele poenget. Men jeg hadde ikke en slik infeksjon som var helt opplagt var hinder for å bli gravid :shy:
Men jeg tror helt ærlig at det handler om at det forsket for lite på hvordan infeksjoner i livmoren kan påvirke fertiliteten, og at det derfor ikke testes så godt for dette i Norge og at norske leger derfor er skeptiske for å skrive ut antibiotika. Vet at noen privatklinikker har et større tilbud nå, men så ser man på den IVF serum aten tråden som jeg nevnte over her, og ser hvor mange som blir gravide etter antibiotikabehandling, og da begynner man jo å lure! :)
 
Men jeg tror helt ærlig at det handler om at det forsket for lite på hvordan infeksjoner i livmoren kan påvirke fertiliteten, og at det derfor ikke testes så godt for dette i Norge og at norske leger derfor er skeptiske for å skrive ut antibiotika. Vet at noen privatklinikker har et større tilbud nå, men så ser man på den IVF serum aten tråden som jeg nevnte over her, og ser hvor mange som blir gravide etter antibiotikabehandling, og da begynner man jo å lure! :)
Ja det er helt sant. Derfor jeg spurte gyn om han trodde graviditeten skyldes at jeg gikk på antibiotika. Og da var svaret: det kan være det ja, men det vet man ikke sikkert. Så med andre ord: da kan det hjelpe. Men forstår at grunnet antibiotika-resistents som er et enormt problem, at ikke alle ønsker å forsvare bruken uten en tydelig infeksjon :)
 
Ja det er helt sant. Derfor jeg spurte gyn om han trodde graviditeten skyldes at jeg gikk på antibiotika. Og da var svaret: det kan være det ja, men det vet man ikke sikkert. Så med andre ord: da kan det hjelpe. Men forstår at grunnet antibiotika-resistents som er et enormt problem, at ikke alle ønsker å forsvare bruken uten en tydelig infeksjon :)
Ja, og da har vi gått full runde, for da er jeg tilbake på det helt opprinnelige innlegget mitt i denne tråden :)
 
Back
Topp