Gravid på sydentur uke 32

Css11

Andre møte med forumet
Hei.

Jeg skal kanskje dra til syden (Spania) nå i mai, da er jeg i uke 32. Er førstegangsfødende. Jeg er veldig bekymret om jeg tør å dra til syden ettersom jeg synes det er veldig vanskelig med det faktum at jeg må spise veldig ofte. Det er jo så mange ting man må unngå av mat og slikt. Har vært å reist innenfor norge å synes det var en utfordring med tanke på at jeg må spise og drikke ofte og at det ikke alltid er lagt opp til mat mellom slagene. Føler også at det kanskje blir litt slitsomt med tanke på hva man har energi til å gjøre også varmen da.

Er det noen som har opplevd syden så seint i svangerskapet? Fordeler/ulemper?

Skal dra lammi kollegaer og ikke min trygge partner.

Jeg hadde ikke reist for å si det sånn.. Men jeg er jo redd det skal skje noe uansett da. Ringte legen min å hørte når jeg kunne fly, og de anbefalte å ikke reise etter uke 33....

Men hadde fint reist om det ikke var så sent i svangerskapet :)

Av egen erfaring hadde jeg ikke gjort det.. Vi dro til Egypt i april/mai i fjor,da var jeg 30 uker på vei. Startet på uke 31 da vi kom hjem og dagen etter lå jeg på sykehuset med prem.rier.. Sier ikke at det er turen sin skyld,men slimproppen gikk i egypt og riene kom som kastet på meg 3 dager etter.
Jeg hadde heller ventet til høsten eller noe med en tur[:)]

Edit: Forresten var det forskjellige regler i Egypt enn her ang flyging. Der fikk man ikke fly etter uke 32 og jeg ble stoppet i innsjekkingen.De så på magen min,spurte hvor langt jeg var på vei osv. Jeg fikk med et nødskrik og tårer reise hjem.
Jeg vil ikke til syden som gravid etter det igjen. Da jeg trodde jeg måtte føde der nede tok panikken meg,særlig siden barnet i magen hadde en hjertefeil,og han hadde jo blitt født prematur der nede om ikke vi fikk reise hjem

Jeg reiste til Tyrkia i uke 32/33. Men nå var det ikke mange dagene jeg var gravid nedi der før lillegutt kom. Uansett når det gjaldt mat så spiste jeg ikke salat o.l på restaurant. Passet på at kjøttet var godt gjennomstekt. Drikke vann fra flaske. Hadde ikke problem med å spise og drikke ofte nok. Men nå var ikke vi ute og fartet så mye de dagene jeg var der. Vi var der for å ha en rolig ferie, ikke for å oppleve mest mulig.

Synes det var helt fint å reise så seint i svangerskapet, har ingen dårlig erfaring med å reise gravid til syden. Annet enn at det ikke er bare bare hvis det skjer noe. Det er jo selvfølgelig ulempen. Men alt gikk jo bra for min del alikevel. Det er ihvertfall greit å ha forsikring o.l i orden i tilfelle.

Kan jo legge til at jeg ikke ville ha reist igjen som gravid, men det sier jo seg selv at jeg ikke kan heller etter at jeg fødte nedi der.

Ingen erfaringer med å reise, men jeg ville ikke gjort det så nære termin.. Rett og slett for MYE kan skje de siste 6 ukene før termin, fødselen kan starte +++..

Eg var i Tyrkia forrige svangerskap. Var 33 veker på veg når eg kom heim. Det var ingen problem, og vi har tenkt oss til Spania dette svangerskapet. Men ha med terminbekreftelse frå lege/jordmor i tilfelle flyselskapet vil ha det. (og sjekk reglane for flyselskapet du evt skal reise med!)

Eg passa godt på kva eg spiste, passa på å vere ein del i skyggen og å få kvile litt. Hadde ein topp tur!

Jeg hadde ikke reist.. Jeg var i syden da jeg var 5-6mnd på vei og jeg syns det var jævlig. Alt for varmt. Lite liv i magen osv. Men dette er jo så klart individuelt.

Når jeg skulle hjem var det styr rundt hvor langt jeg var på vei, om jeg fikk reise med deres fly når jeg var gravid osv, så "sjekket" de magen min. Nei, hele greia var ubehagelig. Sorry hvis det ikke var svaret du håpet på[X(]

noen selskap lar deg ikke reise de siste 8 ukene før fødsel, plutselig står du i syden og kommer ikke hjem fordi de ikke vil ta deg med på flyet tilbake........

Nei, jeg ville ikke ha reist......

Jeg syns det er galskap og totalt unødvendig[:)]
Men det har med min egen erfaring å gjøre. Med sistemann så gikk jeg med en udiagostisert svangerskapsforgiftning. JEg fløy til Alta i uke 32, hjem igjen i uke 33. Dagen etter havnet jeg på legevakta med skyhøyt blodtrykk og gutten er født med hastesnitt i uke 34.
På grunnlag av dette hadde jeg heller ventet til barnet var født. En annen ting, jeg har liggi på sykehus et par ganger i utlandet. Jeg er nå veldig glad, jeg ikke har liggi der med et prematurt barn[:)]

Jeg reiste i uke 30/31 (førstegangs) til Spania. Samboer har flyskrekk, så det ble jentetur. Det gikk helt fint, mange selskaper lar deg fly helt frem til 36 uker. Ta med helsekortet og bekreftelse fra lege/jordmor.

Personlig synes det er litt forskjellig på Egypt og Spania med tanke på mat etc. Bare ta forhåndsregler og dropp å sitte for lenge i sola, man kan kose seg og slappe godt av i skyggen også!

Nå må jeg legge til at jeg reiste når det ikke var så varmt, gradene lå på 20-25 ca tror jeg, og jeg var i veldig god form i forhold til graviditeten. Hadde ingen plager.

Alle vil ha forskjellige oppfatninger av det, for min del ble det en herlig uke med masse avslapping, tidlige kvelder og late morgner [:)]
(Og både min jordmor og lege mente det var bare å reise)

Jeg hadde blitt hjemme.

Jeg dro til syden i uke 31 og det var ingen problem det.
Jeg lå å dyppa mye i vannet når det var varmt og passa på å drikke mye vann også passa litt på maten jeg spiste. Bare spis godt stekt mat og ikke soft is osv..

Kommer vel litt ann på hvordan du kjenner det selv på formen din...
Selv var jeg i fin form hele svangerskapet.

Jeg ville uansett betalt avbestillingsgebyr i tillfelle [:)]

Jeg var på tur til fuerteventura( ei av Kanariøyene) for 2 uker siden, var da i uke 31.
Null problemer å reise. Sist svangerskap reise jeg i uke 43 det gikk også fint:)

Er jo ikke noe mer du ikke kan spise der enn her hjemme da... jeg tenkte ikke på det i det heletatt ihvertfall.
Sjekk ut med flyselskapet som charterselskapet bruker hvilken frist de har.... Kjekt å ta med helsekort hvis de
trenger dokumentasjon på at det er ok for deg å fly.

Jeg kunne gjerne tatt en ny tur nå til uka jeg(33 uker)[:D]
Deilig å slippe sokker og sko:)

jeg hadde ikike reist, det kan som sagt skje noe når som helst og man veit aldri helt hva som kan skje, jegfødte 4 uker før terminen uten noe forvarsel.

Med førstemann var jeg på reise i uke 33.
For å si det sånn så gjør jeg aldri det igjen!
Beina mine var fulle av vann.. Kroppen verka å jeg
ble nesten sengeliggende frem til uke 38 da ble det KS.

Takk for alle svar:)

Trur ikke jeg blir å dra... ingen vits å dra når jeg er så bekymret:)

Det er vel mulig å ta med seg noe å spise på, ta med deg en pakke knekkebrød og en smøreost hjemmefra, så har du noe å spise på i hvert fall. Vann får du på flasker, og Tuc-kjeksen er grei å spise når man trenger noe salt.
Spania (hvor i Spania?) er ganske ok temperatur i mai, ikke griiiisevarmt, som regel.

Ellers kan du spise det samme som her hjemme, bare pass på at f.eks kjøtt er gjennomstekt og all frukt er godt vasket. Det finnes en sånn desinfiserende sak som du kan bruke å vaske frukten med, mener du får kjøpt den på sportsbutikker.

En fin regel når man er ute og reiser, uansett hvor man skal er "kok det, stek det, skrell det eller glem det"..

Sånn reint bortsett fra dette, ville nok ikke jeg reist i uke 32, for da er man tross alt bare 5 uker unna det som kalles å være innenfor termin og mye kan skje. Jeg ville heller født på et sykehus i Norge, enn i Spania. Sørg i hvert fall for at du har alle helseforsikringer og at du har med deg E-111 kortet ditt, slik at du kan velge det beste private sykehuset der nede om noe skulle skje.
Og sjekk opp hvilke sykehus som er der, og hvilket du vil til, om krisen skulle ramme.

ORIGINAL: Marilu

Jeg dro til syden i uke 31 og det var ingen problem det.
Jeg lå å dyppa mye i vannet når det var varmt og passa på å drikke mye vann også passa litt på maten jeg spiste. Bare spis godt stekt mat og ikke soft is osv..

Kommer vel litt ann på hvordan du kjenner det selv på formen din...
Selv var jeg i fin form hele svangerskapet.

Jeg ville uansett betalt avbestillingsgebyr i tillfelle [:)]

Har du reiseforsikring, er det bortkasta penger med avbestillingsgebyr. Kan du vise sykmelding/legeattest på at du ikke kan reise, får du hele summen igjen av forsikringsselskapet.

ORIGINAL: supernint

Jeg var på tur til fuerteventura( ei av Kanariøyene) for 2 uker siden, var da i uke 31.
Null problemer å reise. Sist svangerskap reise jeg i uke 43 det gikk også fint:)

Er jo ikke noe mer du ikke kan spise der enn her hjemme da... jeg tenkte ikke på det i det heletatt ihvertfall.
Sjekk ut med flyselskapet som charterselskapet bruker hvilken frist de har.... Kjekt å ta med helsekort hvis de
trenger dokumentasjon på at det er ok for deg å fly.

Jeg kunne gjerne tatt en ny tur nå til uka jeg(33 uker)[:D]
Deilig å slippe sokker og sko:)

I uke 43 faktisk.......godt gjort[8|][8|]

Hadde glatt reist sist svangerskap. Det som holder igjen denne gangen er at det er tvillinger. Mens vi fortsatt trodde det bare var en i magen, vurderte vi å reise bort rundt den tiden der. Slappe av og ta det med ro må man jo når kroppen sier det, men for meg er det samme om jeg gjør det her i Norge eller i sydenland, bare at resten av døgnet er litt deiligere på ferie [:D]

Hvis du er redd eller nervøs for noe, burde du nok holde deg hjemme. Men jeg ville reist. Uten å blunke [:)]

Back
Topp