Gravid på reise

Havmusa

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Jeg har nettopp booket reise med jobben til New York og North Carolina.

Det skal være praktisk uproblematisk, men jeg klarer ikke legge fra meg tanken på at stråling i fly kan påvirke den lille - selvom statens strålevern sier at det er godt innenfor, og at selv gravide piloter kan fly frem til uke 26…

Prøvd å se etter typ «strålingsbelte» hehe, eller om det finnes noe som beskytter, men uten hell.

Overreagerer jeg? Er det noen som har tips?
 
Ikke at jeg kan noe om dette, men hvis de lar gravide piloter fly så lenge, bør det gå veldig fint at du tar én tur-retur. Antar jo at piloter kan fly sånne turer hver dag. Hadde det vært farlig hadde de jo ikke utsatt dem for det så lenge. Og jeg vet jo det med å ikke få fly når man er lenger på vei er jo ikke fordi det er skadelig for deg og barnet sånn sett, men at de skal unngå at du føder på flyet
 
Jeg vet gravide flyvertinner ikke får jobbe lengre enn uke 12 eller noe sånt pga stråling? Men det handler om at de er utsatt for strålingen flere ganger i uken over flere måneder og år. Å reise 2, 3, 4, 5 turer i løpet av svangerskapet skal nok ikke være noen problem for deg som kun er ombord i flyet en kort tid og hverken flere ganger i uken eller måneden. Jeg ville ikke tenkt for mye på det, men er du veldig usikker så prat med jordmor om dette, hun har nok noen betryggende ord.
 
Skal reise til New Zealand nå (uke 17) og føler meg trygg på det etter at jordmor har sagt det får helt fint
 
Har reist med fly i alle mine svangerskap. Tilogmed til USA i uke 24-25
 
Har også flydd før som gravid og det går helt fint. Er bare at man skal være litt obs på ikke å reise langt så sent i svangerskapet, men er helt på slutten og da må man ha legeattest for å kunne reise. Tror de ulike flyselskapene har ulike krav på når man må ha attest.
 
Back
Topp