Gravid på p-piller, bytte merke?

2x 24November

Forumet er livet
VIP
Jeg har blitt gravid på p-piller 2(3) ganger. Yasmin alle gangene. Vil da da hjelpe å bruke et anna merke, eller er det p-piller generelt som ikke funker på meg?

noen som vet?

Hadde definitivt vurdert et annet merke om det er sånn at du ikke ønsker å bli gravid. Yasmin fungerte ikke for meg heller, skal begynne på noe annet når dette svangerskapet er over

ble du gravid på de? Men du skal fortsatt bruke p-piller? bare ett anna merke?
Da jeg ble gravid sist gang med Viljar, tenkte jeg at jeg aldri skulle gå på p-piller igjen. Men nå er han 1,5 år og jeg har fortsatt ikke bestemt hva jeg vil bruke, og føler p-piller er det greieste (så fremst de ikke gjør meg gravid da). Men om jeg kan prøve ett anna merke og de vil være like sikker som "på andre" ønsker jeg å bruke det. 
Får ta en tlf til legen min på tirsdag å høre hva han mener :) 

Jeg har kjøpt meg perly, men vi har jo likevel sex de dagene vi har rødt lys, vi bare hopper av i svingen... farlig farlig... Så må finne meg noe annet!!

Hvorfor går du ikke heller for hormonspiral? Det er mye sikrere, og du slipper å tenke på det.

Jeg har ikke blitt gravid på p-piller, men jeg ville ikke tatt sjansen en gang til dersom jeg var deg.

Sukkertopp skrev:
Hvorfor går du ikke heller for hormonspiral? Det er mye sikrere, og du slipper å tenke på det.

Jeg har ikke blitt gravid på p-piller, men jeg ville ikke tatt sjansen en gang til dersom jeg var deg.

Nei, jeg vil ikke ha spiral.. 

her har eg gått på microgynon i alle år (13år) uten å bli gravid på dei,men det betyr jo ikkje at du vil ha samme hellet. det er en minipille, så bør vell taes til samme tid kvar dag.    

P-ring! eneste jeg har å si ;)  Ble selv gravid på p-piller å når jeg gikk over på p-ring så ble det andre boller :)

p-plaster kan også anbefales, samme hormonene som p-pille men det sitter på 1 uke så slipper du huske det hver dag.

Hvis man tar p-piller akkurat som man skal, så skal det vel litt til? Uansett har jeg også fått anbefalt p-ring :)

Jeg hadde byttet prevansjonsmiddel. Jeg har et Yasmine barn og et trionetta barn.... Så P piller fungerer dårlig på meg, as!

Tale09Henny11 skrev:
p-plaster kan også anbefales, samme hormonene som p-pille men det sitter på 1 uke så slipper du huske det hver dag.

uff nei p-plaster har jeg prøvd.. etter 2 dager hadde det rulla seg helt opp og lå som en tynn "sigarett"  før den festa seg i trusa og falt av. 

Fru H skrev:
Hvis man tar p-piller akkurat som man skal, så skal det vel litt til? Uansett har jeg også fått anbefalt p-ring :)

sendte samme innlegg som HI til helsenett og fikk dette svaret:

Hei der!

P-piller er svært sikkert, og hvis man blir gravid så har det som regel noe å gjøre med den som bruker pillen. Mange er ikke f_link_e nok til å bruke pillen riktig eller å bruke tilleggsprevensjon når dette er påkrevd.

P-piller hemmer eggløsning samtidig som de endre miljøet i livmorhals slik at sekretet der blir mindre gjennomtrengbart for sædceller. I tillegg skjer det kjemiske forandringer slik at sædcellenes svømmeferdigheter blir påvirket.

P-piller skal tas til omtrent samme tid hver dag. Glemmer du en pille, skal du bruke tilleggsprevensjon. Andre medisiner kan påvirke opptaket og svekke effekten. Blant annet påvirker mange typer antibiotika pillen på en slik måte at effekten reduseres. Da skal man bruke tilleggsprevensjon i hele behandlingtiden og i noen tilfeller opp til 2 ukker etter avsluttet behandling. Hvis du er plaget med oppkast og diare, eller bruker avføringsmidler, så kan dette også påvirke opptaket av hormonene som virker i p-pillene.

En del naturlegemidler påvirker også opptaket av andre medisiner. Problemet med mange naturlegemdiler er at det ikke finnes god informasjon om kjente virkninger eller bivirkninger. Man VET at Johannesurt hemmer effekten av p-piller men man må regne med at det finnes et utall naturlegemidler som faktisk påvirker opptak og utskillelse av andre legemdler. Blir du syk og trenger behandling, er det derfor viktig at du alltid forteller hva du bruker, også p-piller. Les pakningsvedlegget som følger pillen din slik at du er forberedt på når du trenger tilleggsprevensjon.

Jeg synes det høres svært usannsynlig ut at du ikke skulle ha effekt av p-piller. Det at du skal ha blitt gravid så mange ganger hvis du bruker pillen riktig er så lite sannsynlig at det er helt mikroskopisk. Skulle det imidlertid være at du er slik laget at p-piller ikke påvirker kroppen din som den skal, så vil dette gjelde all hormonell prevensjon siden de alle virker på omtrent samme måte. Slik jeg oppfatter dette, så handler det nok heller om brukerfeil enn metodefeil. Lykke til!
For en sikker vurdering av spørsmålet og hvordan du bør forholde deg, bør du rådføre deg med legen din.

Vennlig hilsen

Mona Johansen, sykepleier

"Brukerfeil", Hehe, de tar hardt i :-)

Fru H skrev:
"Brukerfeil", Hehe, de tar hardt i :-)

hehe ja.. hvor vanskelig kan det være liksom?? bare stapper de pillene oppi der så langt fingeren rekker. Ingen stor tryllekunst det  

Haha! Men over til problemet; du er sikker på at du har gjort alt riktig disse gangene? For da ville jeg nesten dessverre tenkt som du fikk til svar det, at annen hormonell prevensjon kan fungere like dårlig på deg?

første gangen var jeg nok noen timer forsinket. trudde man hadde 24 timers margin, så hadde glemt de en dag og tok da 2 dagen etter. 
Andre gangen (den i parantes) vet jeg ikke om jeg virkelig var gravid. Men hadde en del symtomer, og tok en test som var positiv og stoppet dermed å ta pillene og da kom mensen. Tenkte jo at det var sa, men kunne kanskje vært en falsk positiv test.
Så var det med Viljar. Startet på pillene 17 februar, og testa positivt 11 mars. Da tok jeg de til samme tidspunkt hver dag.

Hmm... Viss dere ikke skal ha flere barn, er kanskje sterilisering det lureste? 

Har du vurdert p-sprøyte da når du ikke vil ha spiral? Den har også lav risiko for brukerfeil.

Sjakkruta skrev:
Hmm... Viss dere ikke skal ha flere barn, er kanskje sterilisering det lureste? 

det er under sterk vurdering. Jeg hadde store planer om det, og hadde så sterk fødselsangst i siste svangerskap at alt jeg ønsket var ks. Og da hadde jeg store planer om å sterilisere meg i samme slengen. Men jeg fikk kalde føtter, og begynte tenk om og enn viss, og fødte dessuten vanlig.
Har og snakket om at han skal gjøre det.. (men trur ikke han tør).. 

Back
Topp