Gravid og vektoppgang

Mly

Andre møte med forumet
Heihei, jeg er helt ny i dette forumet, og helt ny i rollen som kommende mamma.
Fra starten av graviditet har jeg lagt på meg mer enn jeg hadde forventet, har også sluttet å snuse som kan påvirke. Mange sier dette ikke skal være et fokus, men jeg kjenner jeg er redd for å legge på meg for mye, så det går utover barnet negativt.

Jeg er i uke 8+1, og hatt en vektoppgang totalt på 6.5 kg. Føler jeg har fått litt gravidmage, men muligens bare oppblåst også

Hva er deres forhold til vektoppgang så tidlig i svangerskap, og har dere begynt å se endringer på kroppen?

Jeg er også 8 uker i dag :joyful: Men dette blir mitt 4 barn og jeg legger alltid på meg masse de første månedene, jeg blir helt ekstremt sulten også er det akkurat som om kroppen bare tar til seg absolutt alt og slutter å forbrenne :wtf: Men det roer seg etter hvert, og jeg tror det beste vi kan gjøre er å prøve å spise sunt og det vi føler vi trenger, men huske å holde litt igjen og ikke nødvendigvis spise for to. Men altså mange legger på seg kjempe mye selv om de spiser som vanlig så det er ikke så lett å styre alltid det her....

Jeg legger ikke på meg så mye i starten, men til gjengjeld veldig mye på slutten. Hvis du er bekymret kan det være lurt å ta en prat med helsesøster. Men hvis du spiser sunt og variert, så tror jeg neppe det er noen fare for barnet altså. Du er nok veldig oppblåst nå også, jeg var helt vilt oppblåst frem til uke 10-11 og etter det roet det seg.

Ble kjempesulten i starten, og har lagt på meg 2-3 kg nå (uke 8+3). Siden jeg gikk ned 15 kg mellom i vår og til jeg ble gravid, synes jeg det er litt utfordrende å se vekta øke såpass tidlig i svangerskapet. Tok det derfor opp med jordmor. Hun mente det ville stabilisere seg mer når jeg er i form til å være mer fysisk aktiv igjen, men at vi skal følge litt med på vekta framover. Føltes godt bare å få lufta det litt, så kan anbefale å ta det opp med jordmor :)

'Sniker :)

Noen går opp mye, noen går opp lite og andre går ned i vekt. Det er mye som skjer i kroppen den første tiden, så ikke vær for hard mot deg selv. Det skal mye til for at det du spiser påvirker størrelsen på den lille uansett. Lille tar det den skal ha uansett hva du spiser. Undervektige mødre eller mødre som trener mye og som spiser kjempe sunt kan få barn med høy fødselsvekt og overvektige som spiser sunt eller usunt kan få barn med lav fødselsvekt. Jeg har ikke lest så mye om det, men tror det har mer med gener å gjøre enn hva du spiser. Svangerskapsdiabetes kan gi noe større fødselsvekt tror jeg, men det vil jeg tro at helsestasjonen har peiling på om de vil anbefale deg test eller ikke.

Jeg føler deg så sinnssykt!
Gått ned nesten 20 kg fra ifjor, og nå være 8+4 og ha gått opp 4 kg er hjerteskjærende.
Jeg har store problemer med det mentalt. Gikk opp over 25 kg med førstemann, og da nektet jeg å veie meg de siste mndene av svangerskapet.
Jeg har ekstrem kvalme i tillegg, så må spise ofte og er helt inaktiv, så redd for veien videre :(

Jeg føler deg så sinnssykt!
Gått ned nesten 20 kg fra ifjor, og nå være 8+4 og ha gått opp 4 kg er hjerteskjærende.
Jeg har store problemer med det mentalt. Gikk opp over 25 kg med førstemann, og da nektet jeg å veie meg de siste mndene av svangerskapet.
Jeg har ekstrem kvalme i tillegg, så må spise ofte og er helt inaktiv, så redd for veien videre :(

Sånn jeg også har det, kvalm og må spise ofte. Huff. Kjenner at denne vektøkningen ødelegger litt av gleden med graviditeten for min del. Og føler det er vanskelig å spørre om hjelp rundt det, siden jeg kjenner litt på skam rundt dette også.

Føler med deg men godt å lese vi er flere! Jeg gikk opp nesten 30 kg med første :oops: det meste forsvant lett men de siste 10 jobbet jeg hardt for og var tilbake til startvekt 1 år etter fødsel.. gikk opp igjen ett par kg i løpet av våren når gutten sluttet å sitte i vogn men ikke mer enn at jeg trivdes godt i kroppen min. Men nå derimot har vekten bare skutt i været. Har og måtte spise en del for å holde kvalmen borte og blitt mye stillesittende pga dårlig og sliten form:( føler meg skikkelig fæl og ekkel :oops::( håper vekta stabiliserer seg igjen raskt hadde ett håp om å ikke gå opp så mye som sist. Har og spist mye sunnere enn vanlig disse ukene men uten aktivitet ser det ikke ut som det hjelper :sorry:

bruker normalt slimfit dongeribukser og tettsittende topper så føler hele dritt følelsen blir enda mer fremhevet av at jeg ikke kan bruke noen av de vanlige klærene mine pga alt presser og ser lite flatterende ut:oops:

Det som skjer med oss nå er bare midlertidig og helt nødvendig. Vi har resten av livet å perfeksjonere kroppene våre på, vi får bare komme oss gjennom dette først. ❤️

Vi gror en baby inni oss!

Tale fra sengekanten... Slapp av, kommer til å våkne opp i morgen tidlig og tenke; blæ jeg ser tjukk og blubbete ut likevel. :P

Det går opp og ned! Jeg la på meg 20 kg begge mine forrige, men i dag er jeg mer trent enn noen gang og veier det samme som før jeg ble gravid med første. Eyes on sight! Baby først, så kommer resten som det faller seg! ❤️

Back
Topp