Gravid og veier langt over 100, bekymringer...

FrkNordby93

Glad i forumet
Jeg veier i følge vekta 117 har gått opp og ned som en jojo (mellom 115 og 118) pga vann i kroppen, men jeg er redd jeg ikke kan velge hvilket sykehus jeg vil til selv pga vekten min, men hvis jeg holder meg frisk gjennom hele svangerskapet så burde det kanskje ikke være noe problem, eller?

Jeg veier i følge vekta 117 har gått opp og ned som en jojo (mellom 115 og 118) pga vann i kroppen, men jeg er redd jeg ikke kan velge hvilket sykehus jeg vil til selv pga vekten min, men hvis jeg holder meg frisk gjennom hele svangerskapet så burde det kanskje ikke være noe problem, eller?

Jeg tenker at din jordmor vil ha god oversikt over kriteriene for sykehusene i området, men det er vel helst fødestuer man må være lavrisiko på, mens fødeavdelinger og Kvinneklinikker kan ta medium+ risiko. Det er vel ikke så mange faktiske fødestuer igjen heller...?

Jeg tenker at din jordmor vil ha god oversikt over kriteriene for sykehusene i området, men det er vel helst fødestuer man må være lavrisiko på, mens fødeavdelinger og Kvinneklinikker kan ta medium+ risiko. Det er vel ikke så mange faktiske fødestuer igjen heller...?
Jeg hadde håpet å komme nærmest der jeg bor, for det andre ligger 1t og 40min fra her jeg bor

Jeg hadde håpet å komme nærmest der jeg bor, for det andre ligger 1t og 40min fra her jeg bor
Ja, men er det fødestue? Eller er det fødeavdeling? Hvis sistnevnte, så får du nok føde der uansett, med mindre du får noe komplikasjoner som øker risikoen veldig. Men ta en samtale med jordmor? Så får du jo vite mer sikkert. :)

Jeg var egentlig akkurat over grensa for å føde på ønsket sykehus i to av svangerskapene, men jordmor spurte om hun skulle skrive en lavere startvekt sånn at jeg fikk føde på ønsket sykehus, noe jeg takket ja til :shy: Det kan hende du får samme spørsmål, og hvis ikke, så spør om det selv :shy:

Jeg starta med 107 og endte på litt over 120 forrige svangerskap i 2024, ble anbefalt å velge Rikshospitalet i Oslo for «tettere oppfølging». Dette var ikke annet enn 5 ekstra besøk hos jordmor (også utdannet ernæringsfysiolog) og ha samtale pluss kjenne etter hjerte med doppler. Tror at de bare kan anbefale/råde, men at det fortsatt er fritt sykehusvalg?

Helt irrelevant spørsmål men måtte noen av dere gå på blodfortynnende pga høy vekt? Jeg selv er 107kg og måtte på blodfortynnende grunnet risiko for blodpropp. Er i uke 37 nå og har gått bra men er mye forskjellige beskjeder å få. Blir så usikker

Back
Topp