gravid og trening?

x1x*tredjespire*

Glad i forumet
er gravid nå ,men har i lange tider tenkt til og bynne og trene igjen så jeg har en avtale i morra,men så tenker jeg er det noe jeg ikke kan/bør gjøre nå?

Ingen problem, tren i vei! Du bør holde deg unna trening med stor sjanse for slag og spark, og helst ikke trene i helt øverste del av pulsskalaen, men ellers har både du og babyen godt av at du har en sunn og frisk kropp [:D]

øverste del av pulsskalaen?ikke trene for hardt mener du?situps med vekter og sånn da?

Når du trener kan du dele inn pulsen i tre soner:

lav puls: den pulsen du kan holde over laaaaang tid, f. eks. når du går tur, sykler rolig osv.

middels puls: pulsen kommer opp, du blir anpusten, men kan holde nivået 30-60 minutter.

høy puls: der du bare klarer å holde nivået noen få minutter

Det er altså den siste sonen du bør holde deg unna. Men å gå, jogge lett, sykle, svømme, yoga, pilates, gå i terreng, spinning osv. er glimrende trening. Du kan godt trene styrke, men pass på at du ikke løfter for tungt. For tungt blir det når du må holde pusten for å løfte vektene. Sit-ups kan du ta, men vanlige rett opp har ingen effekt lenger etter ca. 3. måned (men det er ikke farlig).

La kroppen snakke for seg, og lytt til den. Gjør noe vondt, gir du deg, og spør gjerne en treningsveileder om råd!

Lykke til [:D]

takk takk ,a situps rett opp og ned er det lenge siden ikke hadde no effekt så jeg må legge på non vekter der tenker jeg,men magan kommer jo til og vokse uansett så tenkte jeg skulle konsentrere meg om rumpe og lår hehe siden jeg ikke akkurat trenger så ille mye mere fett der nå[:-][;)]

Back
Topp