Gravid og tannlege

Maritius

April 2013s nattdyr
VIP
JuniJubel2021
Juligull2021
Kan man ta røntgen da man er gravid? er det helt trygt? Tenker da på både sånn vanlig tannlegerøntgen, og sånn spesialrøntgen der du står med hodet inni en sånn spesiell maskin. klønete forklart men... noen som vet? :)

Gjort det flere ganger jeg, man får sånn til å dekke over magen med. 

Ok. Men har du da sagt ifra at du er gravid, eller får du samme teppe uansett? jeg er helt grønn på dette. er supersjelden til tannlegen....

Kaffemonsteret skrev:

Jeg har måtte gå ut sv rommet når gutta har tatt røntgen hos tannlegen når jeg var gravid og fikk ikke være med inn når eldste skulle ta røntgen av hoften..... men vet ikke hvorfor?

besnik skrev:

Kaffemonsteret skrev:

Jeg har måtte gå ut sv rommet når gutta har tatt røntgen hos tannlegen når jeg var gravid og fikk ikke være med inn når eldste skulle ta røntgen av hoften..... men vet ikke hvorfor?

Ja, til og med tannlegen går jo ut da det blir tatt røntgen, men det er vel mest fordi han gjør det der hundre ganger daglig, og DET kan jo ikke være bra ;)

Ja, det kan man, og det er helt trygt, men vet mange tannleger ikke gjør det om man er gravid.
Og sånn som du står med hodet inn i en maskin aner jeg ikke hva er... MR?

*lykkeligst* skrev:
Ja, det kan man, og det er helt trygt, men vet mange tannleger ikke gjør det om man er gravid.

Men hvorfor vil de ikke gjøre det om det er helt trygt? hmmm
Nei, det er ikke MR, men et apparat de har på tannlegeklinikken. for å få et mer grundig røntgenbilde. for å oppdage mulige cyster o.l i kjevepartiet :)

mamiii skrev:

*lykkeligst* skrev:

Nei, det er ikke MR, men et apparat de har på tannlegeklinikken. for å få et mer grundig røntgenbilde. for å oppdage mulige cyster o.l i kjevepartiet :)

Aha, det vet jeg ikke. Har aldri gjort det.
Men hvorfor de ikke gjør det er fordi dersom det virkelig ikke er nødvendig skal det ikke gjøres. Og det er mulig å utføre mye rart til tannlegen uten røntgenbilder.

Hvorfor man ikke får være i rommet sammen med barna sine som tar røntgen er fordi man skal ikke utsettes for stråling dersom man selv ikke er pasient.

*lykkeligst* skrev:

mamiii skrev:

*lykkeligst* skrev:

Aha, det vet jeg ikke. Har aldri gjort det.
Men hvorfor de ikke gjør det er fordi dersom det virkelig ikke er nødvendig skal det ikke gjøres. Og det er mulig å utføre mye rart til tannlegen uten røntgenbilder.

Hvorfor man ikke får være i rommet sammen med barna sine som tar røntgen er fordi man skal ikke utsettes for stråling dersom man selv ikke er pasient.

Ok. Men jeg drar dit for å ta røntgen så slipper nok ikke unna :P
Men takk for svar iallefall. Da kan jeg ta røntgenbilder med god samvittighet ;)

mamiii skrev:

Ok. Men jeg drar dit for å ta røntgen så slipper nok ikke unna :P
Men takk for svar iallefall. Da kan jeg ta røntgenbilder med god samvittighet ;)

Du kan ha god samvittighet ja. Jeg har tatt bilder av lungene til folk som er gravide, og det er jo en del nærmere enn tennene, så ta det med ro, det er ingen fare.

Ifølge min tannlege går aldri røntgenstrålende nedover, de går bare rett igjennom der de skal. Så øverst i hodet da. Har heller ikke fått noe å dekke til magen med de gangene jeg har tatt. 

Labambie skrev:
Ifølge min tannlege går aldri røntgenstrålende nedover, de går bare rett igjennom der de skal. Så øverst i hodet da. Har heller ikke fått noe å dekke til magen med de gangene jeg har tatt. 

DET gjør de. Når de treffer der de skal er det alltid noen som spretter tilbake, og da kan de gå både opp, ned, høyre og venstre. Men det er snakk om forferdelig liten stråling da, så det er ingen fare for barnet. Før det er noe som helst mulighet for skade på foster skal man ligge og bli bestrålt midt i magen over laaaaang tid...

min tannlege tok røntgen av meg da jeg var gravid og det var ikke noe problem, han mente også at jeg ikke trengte sånn forkle som dekker magen, men det fikk jeg velge selv og jeg ville det for sikkerhetsskyld så jeg slapp å bekymre meg over det:)

Du skal få ett sånt forkle å dekke magen med og om de prøver seg uten så skal du si nei og ikke la de ta bildene uten.

delphi skrev:
min tannlege tok røntgen av meg da jeg var gravid og det var ikke noe problem, han mente også at jeg ikke trengte sånn forkle som dekker magen, men det fikk jeg velge selv og jeg ville det for sikkerhetsskyld så jeg slapp å bekymre meg over det:)

Nettopp. det er noe som stopper røntgen ettellerannet fra å treffe babyen. Ska sikkert litt til før det er skadelig, men hvorfor risikere noe?

Min tannlege ville ikke ta rtg da jeg var gravid, men det var veldig tidlig i graviditeten. Tror jeg var i første trisemester og det var derfor.

Røntgenmaskinene nå til dags avgir MINIMALE mengder røntgenstråler. Du får i deg tusenvis ganger mer stråling ved å ta rutefly fra Bergen til Oslo. De fleste bruker blyforkle som en betryggende faktor for den gravide, også er det en enkel forholdsregel å ta. OPG er den som går rundt hodet, brukes mye for å se på hvordan visdomstennene ligger i kjeven. Er veldig lite stråling fra denne også, men man kan godt vente med å ta OPG til etter svangerskapet da man bare kan ta et vanlig lite rtg. bilde om det er noe med en spesiell visdomstann. Konklusjonen er at man trygt kan ta røntgenbilder hos tannlegen selv om man er gravid :)

Jeg var gravid sist jeg var til tannlegen. Han sa at all forskning tilsier at det ikke er farlig for gravide å ta røntgen av tennene men at det selvfølgelig var mitt valg. Og så fikk jeg slikt blyteppe på magen.

Kattejenta skrev:
Røntgenmaskinene nå til dags avgir MINIMALE mengder røntgenstråler. Du får i deg tusenvis ganger mer stråling ved å ta rutefly fra Bergen til Oslo. De fleste bruker blyforkle som en betryggende faktor for den gravide, også er det en enkel forholdsregel å ta. OPG er den som går rundt hodet, brukes mye for å se på hvordan visdomstennene ligger i kjeven. Er veldig lite stråling fra denne også, men man kan godt vente med å ta OPG til etter svangerskapet da man bare kan ta et vanlig lite rtg. bilde om det er noe med en spesiell visdomstann. Konklusjonen er at man trygt kan ta røntgenbilder hos tannlegen selv om man er gravid :)

tusen takk for godt og utfyllende svar! 

Back
Topp