Gravid og syk

Bkno4565630

Andre møte med forumet
Hei!
Er i uke 23 og har blitt syk. Er vond i halsen, hoster mye, vondt over alt og feberkropp. Tror jeg har feber, som jeg sjelden har uansett hvor syk jeg er.

Jeg har mye vondt i hodet, og noe migrene. Etter jeg ble gravid har jeg tatt minst mulig paracet, omtrent 4 ganger.

Nå lurer jeg på, hva er det beste av to onder for fosteret? (Har lest at nyere forskning råder gravide til minst mulig paracetamol.)
La det vær, eller ta paracet? (Er ikke i form, hva er «best»?)

Takk for svar!
(Skulle selvsagt ringt legen, men gidder ikke ta tlf til legevakt, regner med det er noen her som har noen form for kunnskap/erfaring :) )
 
Hei!
Er i uke 23 og har blitt syk. Er vond i halsen, hoster mye, vondt over alt og feberkropp. Tror jeg har feber, som jeg sjelden har uansett hvor syk jeg er.

Jeg har mye vondt i hodet, og noe migrene. Etter jeg ble gravid har jeg tatt minst mulig paracet, omtrent 4 ganger.

Nå lurer jeg på, hva er det beste av to onder for fosteret? (Har lest at nyere forskning råder gravide til minst mulig paracetamol.)
La det vær, eller ta paracet? (Er ikke i form, hva er «best»?)

Takk for svar!
(Skulle selvsagt ringt legen, men gidder ikke ta tlf til legevakt, regner med det er noen her som har noen form for kunnskap/erfaring :) )
Jeg fikk beskjed av jordmor at ved feber så kan man regne med at baby har det 1 grad varmere i magen. Jeg hadde 39,5 i feber ved influensa i romjulen. Kjørte på med Paracet da, for å få ned feberen.. Paracet i en sånn situasjon er helt ok.. verre hvis man tar regelmessig, det skal man være forsiktig med.. fikk og Paracet på sykehuset ved mistanke om blindtarmbetennelse, så da regner jeg med det er helt innafor å bruke :)
 
Nå er ikke jeg noe lege, men har jeg hatt behov så har jeg tatt en Paracet.

https://nhi.no/familie/graviditet/gravide-og-paracetamol/

Her er litt informasjon om Paracet og gravide. Ibux bør du dog IKKE ta som gravid. Men er du usikker så ville jeg sendt en melding til jordmoren din, eller ringt legevakt. Heller en gang for mye enn en gang for lite
 
Jeg bruker paracet hver dag i samråd med lege, det går så fint om du tar nå som du er syk.
God bedring.
 
Ved behov, tar du paracet. Feber er absolutt behov.. Greit å unngå medisiner når man egentlig klarer seg uten, men ikke for alt i verden. Fosteret har heller ikke godt av at dere har feber..

Jeg hadde så vondt en dag for en drøy måned siden, at jeg var på absolutt maks dose av paracet ila et døgn (4g). Bekymrer meg ikke av den grunn, for behovet var der. Men tar minst mulig paracet ellers.
 
Tusen takk for svar alle sammen! Det ble paracet både i går og i dag, og det var utrolig godt. kjente faktisk mer tilnærmet ‘normal’ aktivitet fra fosteret når jeg tok paracet, tar det som et godt tegn :)
 
Back
Topp