Gravid og syk - Paracet?

Forventningsfull:)

Glad i forumet
Maiblomstene 2017
Hei! Jeg er 10+4 (og for øvrig ny her på forumet. Har ikke vært her siden jeg ventet første barn for 5 år siden!)
I dag ligger jeg i senga og er syk, med vond hals, hoste som river langt nedi (og jeg får trent bekkenbunnsmusklene!), smerter i brystet og kraftig hodepine. I tillegg til kvalme fordi jeg ikke orker å stå opp og hente meg mat..
Ville dere tatt smertestillende? Det nyeste nå er jo at heller ikke Paracet er trygt for gravide. Og jeg er litt ekstra redd for SA, selv om jeg var på TUL i går og fikk se en sprell levende baby, fordi jeg hadde en blødning i forrige uke. Gynekologene kunne ikke fonne årsakene til blødningen, og utelukket ikke at det kunne skje igjen…

så, tror dere smertestillende er trygt?

Jeg har ligget sengeliggende med corona et par dager nå, og har vært så dårlig at jeg har tatt Paracet et par ganger. Har tenkt at det er bedre at kroppen min får slappe av og bli raskere frisk, enn at jeg har det vondt, ubehagelig og blir stresset. Men ville hørt med legen din hvis du er veldig usikker :happy:

Jeg opererte en tann, og tok én Paracet etter det. Tror det hjelper mye bare at man er bevisst. Jeg rådførte meg med legen min før jeg tok smertestillende. Min lege svarer veldig fort på pasientsky, og har oppmuntret til å stille spørsmål der (enn å lete etter svar på nettet, hehe). Kanskje du kunne forhørt deg? Masse god bedring

Hei! Jeg er 10+4 (og for øvrig ny her på forumet. Har ikke vært her siden jeg ventet første barn for 5 år siden!)
I dag ligger jeg i senga og er syk, med vond hals, hoste som river langt nedi (og jeg får trent bekkenbunnsmusklene!), smerter i brystet og kraftig hodepine. I tillegg til kvalme fordi jeg ikke orker å stå opp og hente meg mat..
Ville dere tatt smertestillende? Det nyeste nå er jo at heller ikke Paracet er trygt for gravide. Og jeg er litt ekstra redd for SA, selv om jeg var på TUL i går og fikk se en sprell levende baby, fordi jeg hadde en blødning i forrige uke. Gynekologene kunne ikke fonne årsakene til blødningen, og utelukket ikke at det kunne skje igjen…

så, tror dere smertestillende er trygt?
I følge min lege så er de undersøkelsene om at Paracet ikke er bra for gravide gjort på de som har brukt mye (høy dose og ofte) paracet igjennom hele svangerskapet. Hun mente det var trygt å ta paracet ved behov. Men jeg ville ha fulgt rådet til de andre her, at du rådfører deg med legen din som kjenner til din sykehistorie :)

Takk for svar! Nå sendte jeg en melding til fastlegen. Problemet er at fastlegen min (som jeg likte godt) er borte, og de har satt inn en fast vikar. Henne har jeg bare vært hos en gang, på første svangerskapskontroll, og jeg var ikke imponert over pasientbehandlinga. Derfor ringte jeg rett til gyn da jeg trengte TUL, og slapp å fortelle det til fastlegen som jeg frykter ikke hadde tatt frykten seriøst i det hele tatt. Men, nå prøvde jeg å spørre henne, og håper på hodt svar!

Vi har korona i hus nå og jeg snakket med legen i dag om hva jeg skal gjøre dersom jeg blir smitta og får feber. Hun sa ta Paracet! Det er farlig med Paracet dersom der brukes daglig eller i lengre perioder med høye doser. Akkurat som hun over meg skriver. Så ta paracet med god samvittighet. Da jeg fikk barn sist var ikke dette en snakkis en gang.. :hilarious:

Vi har korona i hus nå og jeg snakket med legen i dag om hva jeg skal gjøre dersom jeg blir smitta og får feber. Hun sa ta Paracet! Det er farlig med Paracet dersom der brukes daglig eller i lengre perioder med høye doser. Akkurat som hun over meg skriver. Så ta paracet med god samvittighet. Da jeg fikk barn sist var ikke dette en snakkis en gang.. :hilarious:
Takk for svar! Nei, det er sant, det er jo helt nytt at man snakker om å ikke ta Paracet i det hele tatt. Jeg har også to barn fra før og tok Paracet i begge de svangerskapene.

Da jeg oppdaget i ettermiddag at jeg ikke bare hadde hodepine, men også nesten 39 i feber, tok jeg en Paracet, og satser på at det har lurt :)

Takk for svar! Nei, det er sant, det er jo helt nytt at man snakker om å ikke ta Paracet i det hele tatt. Jeg har også to barn fra før og tok Paracet i begge de svangerskapene.

Da jeg oppdaget i ettermiddag at jeg ikke bare hadde hodepine, men også nesten 39 i feber, tok jeg en Paracet, og satser på at det har lurt :)
Har du tatt koronatest?

Legen min sa at feber opp til 38 var ikke farlig for fosteret. Men mer enn det da måtte jeg ta paracet! Håper formen blir bedre snart ❤️

God bedring :Heartred

Jeg tok test i går - negativ.
Men testen i dag tidlig var veldig positiv, dessverre. Men formen er heldigvis mye bedre i dag. Og det er 8 timer siden forrige Paracet, og fremdeles ingen økning i feber, så kanskje baby og jeg kommer oss unna med dette…?
Masse god bedring! Krysser fingrene for dere!

Jeg tok test i går - negativ.
Men testen i dag tidlig var veldig positiv, dessverre. Men formen er heldigvis mye bedre i dag. Og det er 8 timer siden forrige Paracet, og fremdeles ingen økning i feber, så kanskje baby og jeg kommer oss unna med dette…?

God bedring ❤️

God bedring ❤️ Det er mange jeg kjenner som har korona nå, inkl egne barn. De fleste har hatt feber som gikk over etter ca et døgn. Lykke til ❤️

Jeg har tatt paracet minst et par ganger. Dveler ikke noe ved det. Det går nok helt fint:)

«Startet» hele svangerskapet med å ta to Paracet natta før jeg fikk positiv test fordi jeg hadde så vondt i magen og trodde mensen kom :hilarious: Alt så bra ut på TUL fem uker senere! Er nok overdrevet eller langvarig bruk man skal være forsiktig med, som flere sier.

Men god bedring, håper du slipper lett unna koronaen!

Takk for mange svar! Jeg har tatt noen Paracet de siste dagene nå. Har noen gode tips til noe for halsen/pusten som er trygt for gravide? Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg tatt et par drag av min sønns astmamedisin (ventoline) i dag, men det skal man helst unngå som gravid. Er det ikke sånn at til og med noen av de gode halsdropsa er dårlige for gravide? Jeg husker ikke helt, og kommer ikke gjennom på telefon til fastlegen og kan ikke akkurat gå på apoteket å spørre selv :)

Takk for mange svar! Jeg har tatt noen Paracet de siste dagene nå. Har noen gode tips til noe for halsen/pusten som er trygt for gravide? Hadde jeg ikke vært gravid hadde jeg tatt et par drag av min sønns astmamedisin (ventoline) i dag, men det skal man helst unngå som gravid. Er det ikke sånn at til og med noen av de gode halsdropsa er dårlige for gravide? Jeg husker ikke helt, og kommer ikke gjennom på telefon til fastlegen og kan ikke akkurat gå på apoteket å spørre selv :)
Her ville jeg nok også ha hørt med legen.
Selv går jeg på astma medisin, selv om jeg er gravid. Det er viktigere å få puste/få nok oksygen, tenker jeg. Men dette er det en lege som må vurdere.
Jeg har brukt repsils og curamed når jeg har hatt vond hals. Hvor mye det hjelper er jeg litt usikker på, men det smører litt i hvert fall :)

Er det tungt å puste? Hjelper det med fuktig luft eller kald luft? Type skru på dusjen og sitte i dampen? Ikke en billig løsning da. Har barn som ofte har falsk krupp. Er det noen krise med et par drag medisin?
Prøvd å ringe Jordmor for råd om du ikke kommer gjennom til legen?
Jeg var mye forkjøla sist jeg var gravid. Fribol sugetabletter mener jeg å huske at jeg brukte en del. Kan ikke huske at det var noe problem. Men dette er 6 år siden, da man kunne knaske paracet om man ville :hilarious:

Back
Topp