Gravid og studietur

msp84

Flørter med forumet
hei
Jeg har fått meg ny jobb og begynner 1,aug. Så viser det seg jo nå at jeg er 5 uker på vei. Utfordringen min er nå at min nye jobb planlegger en studietur i slutten av oktober til Italia (langhelg) med diverse opplegg. Jeg har allerede sagt at jeg vil være med (visste jo ikke at jeg var gravid) og må nå svare innen 16.mai på hvilken "pakke" jeg går for (med eller uten utflukt på vingård).

Jeg er jo som sagt blitt gravid og veldig betenkelig med å skulle melde meg på en sånn tur allerede nå. Jeg aner jo ikke hvordan formen min kommer til å være. (Er vel første uka i 3dje semester da)  og er generelt skeptisk til utenlandsreise i svangerskap. Samtidig hvis jeg velger å ikke bli med,syns jeg jo at jeg nesten må være ærlig på hvorfor jeg ikke vil være med likevel, selv om jeg ikke hadde lyst/tenkt å si det før jeg var ca 15 uker på vei... Er jo veldig tidlig og mye kan skje enda.. Men jeg må betale ett par tusen i egenandel for turen, så det er dumt å gamble på at alt går bra. 

Hva ville dere gjort?

Jeg dro til Miami på heavy metal cruise i uke 20. Litt vel dyrere enn en studietur til Italia. Du må bare finne ut hvor mye du vil. For om du virkelig vil, så går det :) jeg kjøpte billett i mai i fjor, 4 mnd før jeg ble gravid, så jeg kunne jo ikke vite noe om formen min eller noen ting, men jeg skulle. Og jeg var, og jeg angrer ikke selv om jeg i hele mitt liv aldri har vært så sliten :)

Man vet aldri hva som skjer i svangerskapet. Og det som ble sagt over her om at hvis du virkelig vil, klarer du det, det stemmer ikke. Mye uforutsett kan skje og det er ikke 100% sikkert at du kan være med selvom du vil. Selvom det mest sannsynlig går bra må du finne ut om du er villig til å muligens "kaste bort" egenandelen hvis du skulle være uheldig å ikke kunne reise.

okai. Takk for svar. 

Hadde det vært en ferie som var planlagt, så hadde det kanskje vært annerledes, men dette er jo en studietur med diverse opplegg som ikke jeg bestemmer. Så jeg kan ikke si at jeg er kjempe ivrig på denne turen i utgangspunktet. 

Syns jo jeg må si sannheten om hvorfor jeg da ikke vil være med da, selv om jeg syns det er utrolig kjipt å måtte fortelle om graviditeten så tidlig...

Kan du ikke finne på noe om at en i familie har 50års lag eller noe sånt? Også heller fortelle sannheten rundt uke 12 når alt er mer sikkert.

Nuppa skrev:
Man vet aldri hva som skjer i svangerskapet. Og det som ble sagt over her om at hvis du virkelig vil, klarer du det, det stemmer ikke. Mye uforutsett kan skje og det er ikke 100% sikkert at du kan være med selvom du vil. Selvom det mest sannsynlig går bra må du finne ut om du er villig til å muligens "kaste bort" egenandelen hvis du skulle være uheldig å ikke kunne reise.

Jeg prøvde å ikke være ufattelig negativ. Selvfølgelig kan det være at hun ligger med så ekstrem kvalme at det må tilføres væske intravenøst, eller at hun får invalidiserende bekkenløsning, eller at hun får kontinuerlige blodtrykksfall og ikke bør gjøre noe annet enn å være hjemme. Jeg kunne risikert 15 000 i dass for fly, hotell, leiebil og cruise, men jeg ville, og jeg skulle, og jeg gjorde. En liten tur til Italia tar også mye mindre på enn hva jeg var på, jeg sov nesten en hel uke når jeg kom hjem fordi jeg var så sliten og jetlagged.

Jeg vet bare at om jeg hadde hatt lyst å dra på den turen, så hadde jeg sagt ja. Og vært positiv til det. Kommer ikke til Italia ved å være negativ!

Mortania skrev:

Nuppa skrev:

Jeg prøvde å ikke være ufattelig negativ. Selvfølgelig kan det være at hun ligger med så ekstrem kvalme at det må tilføres væske intravenøst, eller at hun får invalidiserende bekkenløsning, eller at hun får kontinuerlige blodtrykksfall og ikke bør gjøre noe annet enn å være hjemme. Jeg kunne risikert 15 000 i dass for fly, hotell, leiebil og cruise, men jeg ville, og jeg skulle, og jeg gjorde. En liten tur til Italia tar også mye mindre på enn hva jeg var på, jeg sov nesten en hel uke når jeg kom hjem fordi jeg var så sliten og jetlagged.

Jeg vet bare at om jeg hadde hatt lyst å dra på den turen, så hadde jeg sagt ja. Og vært positiv til det. Kommer ikke til Italia ved å være negativ!

Det er ikke alle som er interesert i å bruke tusenlapper på noe som kanskje ikke blir noe. Nå skriver hun også at hun ikke er så imponert over utenlandsturer i svagerskapt, noe jeg forstår veldig godt.

Og da er det jo helt fritt å si nei takk, jeg fortalte bare hva jeg ville gjort.

Fader for negativ stemning her, ta dere en pille.

Mortania skrev:
Og da er det jo helt fritt å si nei takk, jeg fortalte bare hva jeg ville gjort.

Fader for negativ stemning her, ta dere en pille.

Jeg tror du forveksler negativ med realistisk.

Jeg elsker vanligvis å reise, spesielt flyreiser elsker jeg :)
Men jeg ville i hert fall ikke reise noen steder nå - er uke 30. Magen e i veien og æ vil hverken sitte klemt i en bus eller fly for å være helt ærlig.

Synes heller ikke det har noe med negativ å gjøre, hvis man føler man har veldig lyst til å dra er det jo bra og så gjør man det. Men når man ikke er sikker og allerede nå i tvil, så ville jeg personlig ikke risikere det. Det kan være ok med en helgetur med samboer hvor man selv bestemmer rammer, men sånn en reise hvor jeg ikke selv kan tilpasse tidsplanen til den eventuelle formen ville jeg personlig ikke gamble med. Ville nok også bare funnet på et eller annet familie greie som unnskyldning hvis jeg ikke ville sagt grunnen til det allerede nå.

Men det er bare meg og jeg ville heller alldri gå på konsert eller i en action film på kino nå mens jeg er gravid, for jeg kjenner kosn mini hopper og vrir seg i magen når bare en dør smekker eller noe faller på gulvet. Han kan ikke akkurat stappe ørepropper i ørene sine når det er for høyt, så om det nu er skadelig eller ikke, så velger jeg å være på den sikre side. Jeg vil ikke risikere å gi barnet mitt hørselsskade for livet bare fordi jeg bare MÅ ha det gøy i en time eller to med høy lyd. *shrug*

takk for gode svar :)

da har jeg sendt mail til sjefen og bare høflig takket nei til studieturen uten å gi en spesiell begrunnelse. Så får jeg heller forklare situasjonen senere om dette ikke godtas uten spørsmål. :)

Det er egentlig en veldig dårlig greie med å spørre folk om grunn når de takker nei, håper sjefen har folkeskikk nok til å bare godta det

Back
Topp