Gravid og SSRI

Malle86

Betatt av forumet
Er det noen her inne som har gått på SSRI (antidepressiva) mens de er gravide? Jeg går egentlig på zoloft, men har ikke tatt det siden jeg fikk positiv test. Jeg har lest mye om forskning rundt bruken av det, og de fleste sier at det er relativt trygt. Det er ofte verre om mor sliter med depresjon og angst under svangerskapet.
Men til tross for det er jeg livredd for å starte på det igjen. Er det noen med erfaringer? Hvordan gikk det?

Jeg skal til legen neste uke, men jeg føler litt på humøret nå siden det er en uke siden sist jeg tok zoloft.

Har ikke noe svar til deg, dessverre. Men jeg lurer på det samme selv. Skal muligens begynne med ssri på torsdag, har legetime den dagen. Planlegger å prøve på et barn til fra oktober. Er redd det blir noen utfordringer :sorry: Har du noen artikler jeg kan lese?

Last edited:
Er det noen her inne som har gått på SSRI (antidepressiva) mens de er gravide? Jeg går egentlig på zoloft, men har ikke tatt det siden jeg fikk positiv test. Jeg har lest mye om forskning rundt bruken av det, og de fleste sier at det er relativt trygt. Det er ofte verre om mor sliter med depresjon og angst under svangerskapet.
Men til tross for det er jeg livredd for å starte på det igjen. Er det noen med erfaringer? Hvordan gikk det?

Jeg skal til legen neste uke, men jeg føler litt på humøret nå siden det er en uke siden sist jeg tok zoloft.
Jeg har ingen erfaringer med antidepressiva og graviditet, men ville snakket med legen om det. Er nok flere som har tatt medisiner i graviditeten mot ulike psykiske lidelser, Men er nok mer dose og hvilke medisiner en tar. Håper du får ett godt svar fra legen :Heartbigred Ellers bruker legene selv mye relis når de sjekker medisiner da de er koblet opp mot erfaringer/forskning på feltet så mulig du kan få noen gode svar der.

Det er ingen konsensus på det området desverre. Litt sprikende forsknings resultater på om det er skadelig for fosteret eller ikke. Som du sier er det også viktig å ta hensyn til mor sin psykiske helse under gravidretten for den påvirker jo også fosteret. Tror de fleste leger anbefaler at man prøver først uten, for å være på den sikre siden, men at man har mulighet til å begynne igjen hvis helsetilstanden til mor tilsier det.

her står det litt om det på Relis som er oppslagsverket leger bruker:

Lenken over er fra 2010, jeg ville lett etter nyere informasjon - men også snakke med lege, som jo er utdannet innen dette. jeg fant dessverre ikke tilbake til en artikkel jeg leste nå i helgen, faktisk, der dette var en problemstilling og der konklusjonen var at det er verre at den gravide kutter ssri enn at hun fortsetter. Jeg leter videre.

Denne er fra 2013, så fremdeles gammel, men... https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/ssri-og-graviditet-hva-er-status-relis

Her er en fra 2018: https://forskning.no/depresjon-medi...verdreven-bekymring-for-antidepressiva/284572

Lenken over er fra 2010, jeg ville lett etter nyere informasjon - men også snakke med lege, som jo er utdannet innen dette. jeg fant dessverre ikke tilbake til en artikkel jeg leste nå i helgen, faktisk, der dette var en problemstilling og der konklusjonen var at det er verre at den gravide kutter ssri enn at hun fortsetter. Jeg leter videre.

Denne er fra 2013, så fremdeles gammel, men... https://www.helsebiblioteket.no/psykisk-helse/aktuelt/ssri-og-graviditet-hva-er-status-relis

Her er en fra 2018: https://forskning.no/depresjon-medi...verdreven-bekymring-for-antidepressiva/284572
Ja den er gammel, men man har desverre ikke kommet så mye lenger forskningsmessig og det er fremdeles ingen konsensus.

Oppdaterer her om noen andre lurer.

Jeg snakket med fastlegen min før jeg fikk utskrevet ssri. I tillegg sendte jeg inn spørsmål til tryggmammamedisin, som jeg også anbefaler andre å gjøre. Mitt spørsmål var spesifikt for Escitalopram.

Svaret på spørsmål ang Escitalopram, økt risiko(?) for spontanabort og graviditet:

Escitalopram er en medisin som kan brukes under graviditet når det er klart behov for det. Dersom legen din mener at du bør bruke Escitalopram når du prøver å bli gravid og under svangerskapet kan du derfor fint gjøre det. Sannsynligheten for at dette skal ha negative effekter på fosteret eller svangerskapsforløp er liten. På det andre side bør gravide ikke bruke mer medisiner enn nødvendig, og det er sjelden slik at vi kan si helt sikkert at noe er 100 % trygt, så legen bør i samråd med pasienten vurdere hva som er best i hvert enkelt tilfelle. Du bør derfor ta kontakt med legen din for å diskutere hva som er best for deg, nå som du planlegger å bli gravid. Det er lurt å gjøre dette i god tid før du blir gravid. Under gir jeg deg litt mer informasjon om det som er kjent om bruk av Escitalopram under graviditet. Escitalopram tilhører en gruppe medisiner vi kaller SSRI. Slike medisiner har vært brukt av mange tusen gravide, og Escitalopram er blant de medisinene som anbefales til gravide som har behov for slik behandling. Det er ikke så mye data på akkurat risiko for spontanabort ved bruk av Escitalopram, men de studiene som foreligger har ikke vist noen økning i risiko for spontanabort ved bruk av denne. Det er heller ikke kjent at SSRI for øvrig skal gi økt risiko for spontanabort, men her har dataene vært noe motstridende, så det er vanskelig å trekke noen sikre konklusjoner. Det kan være mange årsaker til spontanabort, og i de fleste tilfellene har dette ikke noe med legemiddelbruken å gjøre. Det som er sikkert er i alle fall at SSRI ikke gir noen stor økning i risiko for spontanabort. Alt i alt er bruk av Escitalopram eller lignende medisiner i graviditeten i liten grad forbundet med uheldige effekter. Enkelte studier har antydet at slike medisiner kanskje kan gi en liten økt risiko for hjertefeil og høyt blodtrykk i lungene hos den nyfødte, men dette ses også av og til uten at mor har brukt medisiner under graviditeten. Det er derfor ikke helt avklart om dette faktisk skyldes medisinbruken. Hvis det virkelig er en sammenheng, er sjansen for slike effekter uansett svært liten. I mange tilfeller vil også fordelen ved behandlingen (en friskere mor) oppveie for den lille usikkerheten rundt dette. Når mor har brukt medisiner som Escitalopram helt frem til fødselen, har man sett at noen barn kan være urolige, døsige, få muskelrykninger eller ha vansker med å die de første dagene etter fødselen. Disse plagene er vanligvis milde og forbigående, men personalet på fødeavdelingen bør være informert om bruk av Escitalopram slik at de kan følge litt ekstra med på barnet den første tiden. Det er viktig for både deg og et barn i magen at du er så frisk som mulig under et fremtidig svangerskap. Jeg anbefaler derfor at du tar kontakt med legen din, slik at dere sammen kan komme frem til hva som er det beste for deg fremover. Hvis legen ønsker mer informasjon om bruk av Escitalopram under graviditet kan hun/han ta kontakt med RELIS (www.relis.no), som er vår tjeneste for helsepersonell. Jeg minner til slutt om at alle som prøver å bli gravide er anbefalt å ta tilskudd av folsyre 0,4 mg daglig, og fortsette med dette de tre første månedene av svangerskapet.

Back
Topp