Gravid og solarium

Sommerfugl24

Første møte med forumet
Heisann alle sammen...

Jeg har så lyst å ta litt solarium nå før sommeren når jeg skal strutte med magen og igrunn fordi jeg føler meg så bleik etter vinteren...

Men har hørt noen sier det er skadelig å ta sol mens andre sier det ikke er det...

Hva er riktig? jeg er i uke 10 + 3 nå... så tenkte å kanskje ta sol et par ganger i uka frem til juni eller noe...

Men om det er skadelig vil jeg jo ikke gjøre det selvsagt..

Vet ikke hvor skadelig der er..Men man kan fortere få pigmentflekker av sola mens man går gravid, og disse flekkene blir man visst ikke kvitt hvis man først får det..
Er ikke sikkert du får pigmentflekker, og det vet man jo ikke helt sikkert før man har prøvd da..-så da blir det opp til deg om du vil satse på å få det...

Halloen.....
Det er visstnok Ikkje farlig og ta sol, Vet om flere som har gjort det under svangerskapet, Men man kan fort bli over opphetet av Det...

Jeg har hørt at det ikke er skadelig. Men det er det delte meninger om! Det du bør huske er at huden forandrer seg under graviditeten og at en lett kan få mørke pigmentflekker pga hormonene. Disse pigment flekkene går vissnok ikke bort, men er noe usikker...

Fann dette på doktoronline.no, det er ikke noe mer skadelig å sole seg i solarium enn i solen.

"Når de gjelder soling i svangerskapet, er det største problemet at den gravide er mer følsom for høye temperaturer og føler raskere ubehag i sterk solvarme. Det er også store sjanser for å få pigmentflekker i svangerskapet, noe som ikke er farlig, men som kan oppleves litt skjemmende, spes. i ansiktet. Dette går imidlertid tilbake før neste solsesong."
http://www.doktoronline.no/section/pregnancy/?action=showQA&url_topic=208&QAEntryId=1250334

Tenkte meg en tur i solarium litt senere, må jo varme litt opp før sommeren[:D]

Dette fant jeg om emnet:

Ingen kan si med hundre prosents sikkerhet at solarium er ufarlig for gravide, og dermed fosteret. Selv om det ikke er dokumentert, tyder undersøkelser på at intens eller lengre utsettelse for UV-stråler bør unngås ved unnfangelse og tidlig i graviditeten. Etter de første 12 ukene av graviditeten er alle organene til babyen utviklet, og dermed reduseres risikoen for fosterskader. Bruk derfor solarium med måte.

Ta sol og kos deg, bare pass på å ikke bli for varm...

Det er ingen som kan si om det er skadelig eller ikke, for poenget er at det er individuelt. Gravide blir lettere solbrent og du kan få stygge pigmentflekker i huden som aldri går vekk. Dessuten bør ikke magen bli for varm og gravide bør heller ikke ligge på ryggen på de harde solsengene, barnet kan presse på pulsåren i ryggen din og du kan besvime. Jeg føler meg også forferdelig blek om dagen, men bruker selvbruning og pudder for å få litt glød i huden. Tar ikke sjansen på å få stygge merker som aldri går vekk igjen bare for å bli litt brun!

Ok takk for svar...jeg ble litt klokere men ikke helt sikker her...så jeg får spørre jordmor også :)

Men jeg innbiller meg selv at det ikke kan være så farlig å sole seg 18 min to ganger i uka... det som var planen i tilfelle.

Men takk alle sammen :D

Ha en fin graviditet u all!

Back
Topp