Gravid og solarium?

FintFerdig

Betatt av forumet
jeg antar at det ikke anbefales å ta solarium som gravid. Men hva om man dekker til magen, er det «innafor» da?

Jeg ønsker meg bare 15 min sol for å bli litt «freshere» før julebord. Er ansikt, armer og skuldre jeg vil sole litt, så legger gjerne et plagg over magen om det er innafor?

Det er vel heller varmen det frarådes mot, og ikke UVstrålene. Noe over magen vil vel bare gjøre det enda varmere inni der.

Er nok ikke anbefalt nei og jeg ville ikke ha gjort det selv. Gravide er også mer utsatt for å få pigmentflekker pga alle hormonene som er i kroppen. Jeg selv har dessverre fått erfare dette. Har fortsatt en mørk flekk i panna etter jeg var i Syden da jeg var gravid for noen år siden :rolleyes:

Eg fant denne artikkelen: https://www.babyverden.no/gravid/sol-og-under-graviditeten/

Der står fylgjande:
"Ingen kan si med hundre prosents sikkerhet at solarium er ufarlig for gravide, og dermed fosteret. Selv om det ikke er dokumentert, tyder undersøkelser på at intens eller lengre utsettelse for UV-stråler bør unngås ved unnfangelse og tidlig i graviditeten. Etter de første 12 ukene av graviditeten er alle organene til babyen utviklet, og dermed reduseres risikoen for fosterskader. Bruk derfor solarium med måte."

Aner ikke hva det har å si for fosteret. For min egen del ville jeg uansett droppet det. Gravide er mer utsatt for pigmentflekker. Kjedelig å ende opp med permanente brune flekker på armene og i ansiktet.

Kan man ikke få pigmentflekker også? Jeg ville ikke tatt sjansen ihvertfall :p

jeg antar at det ikke anbefales å ta solarium som gravid. Men hva om man dekker til magen, er det «innafor» da?

Jeg ønsker meg bare 15 min sol for å bli litt «freshere» før julebord. Er ansikt, armer og skuldre jeg vil sole litt, så legger gjerne et plagg over magen om det er innafor?
Det er bare å ta sol! -så lenge det er vifte og slikt i solariumet så du ikke blir overopphetet. 15 min er ihvertfall greit! (Om sommern kan man jo være i sola hele dagen, uten at noen roper ulv) Ser ikke helt hvorfor det skal være annerledes med litt solarium i løpet av vinteren (innenfor rimelighetens grenser)

Back
Topp