gravid og slankeoperert

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hvordan blir man fulgt opp under svangerskapet hvis man har hatt en slankeoperasjon?

Hei!

Jeg har faktisk ikke til nå fulgt opp gravide som er slankeoperert, så jeg har ikke personlig erfaring på dette område.
Jeg tenker at det er viktig at du tar tidlig kontakt med både jordmor og fastlege. For det handler jo om at du får informasjon om hvordan du skal spise og hvilke kosttilskudd som er viktige for deg, så det lille barn i magen kan vokse godt.
Allerede nå kan du jo vite om at det er viktig å ta folinsyre fra dere begynner å prøve å bli gravide. Folinsyretabletter får du på apotek.

Lykke til videre :-)
 Vennlig hilsen jordmor Ragna.

Jeg er slankeoperert. Ble gravid 6 uker etter jeg ble operert. Jeg tar alt av blodprøver hos fastlegen hver 4 uker, og får ultralyd på sykehuset hver 4 uke for og sjekke veksten på babyen. Så jeg føler iallfall at jeg blir veldig godt fulgt opp

Jeg ble slankeoperert for snart to år siden  og er nå i uke   5 av svangerskapet
Har så langt vert  til fastlegen,tatt en Ul og en donge med  blodprøver  ,skal inn  til ernæringsfysolog i neste uke 6 juli for veiledning i forhold til hva   blodprøvene viste.
Skal også ha tett oppfølging av mor og barn senteret på st.olav

Slankeoperert mai 2012, gått ned ca 40 kg på 8-9 mnd. Ble gravid 9,5 mnd etter operasjonen. 14+4 i dag!
Oppføligingen må du be om selv, ellers skjer det nok fint lite! Går til regelmessige ultralyder hver 3-4 uke, + blodprøver. Har blitt henvist til ernæringsfysiolog og venter på å få time i forholdt til tilrettelagt kosthold. Venter også på å komme inn til fysioterapaut:)

Back
Topp