Gravid og skole

jente 92

Elsker forumet
Skal begynne på skole i august ( voksenopplæring ), vet ikke hvordan dagene blir enda, har en 50% stilling der jeg jobber, men finnes det noen form for støtte jeg kan få, fra nav eller Lånekassen ? Skal jo prøve å jobbe alle dagene mine fordet. Må tjene opp rett til permisjonspenger neste år.

Har termin 02.02.16 foreløbig.

Har samboer og en sønn på snart 16 mnd.

Noen som har vært igjennom det samme? :)

Skal begynne på skole i august ( voksenopplæring ), vet ikke hvordan dagene blir enda, har en 50% stilling der jeg jobber, men finnes det noen form for støtte jeg kan få, fra nav eller Lånekassen ? Skal jo prøve å jobbe alle dagene mine fordet. Må tjene opp rett til permisjonspenger neste år.

Har termin 02.02.17 foreløbig.

Ring lånekassen å sjekk. Jeg var student på høyskole da jeg fikk første, og da fikk jeg stipend (som ikke ble omgjort til lån) det året mini var liten. Gikk på skole med mini med for å fullføre studier. Vet ikke om du kan ha rett på noe fra NAV, du har jo samboer og jobb. Vil tro du får vanlig foreldrepenger, eller engangsstønad. Men du kan jo sjekke.

Ring lånekassen å sjekk. Jeg var student på høyskole da jeg fikk første, og da fikk jeg stipend (som ikke ble omgjort til lån) det året mini var liten. Gikk på skole med mini med for å fullføre studier. Vet ikke om du kan ha rett på noe fra NAV, du har jo samboer og jobb. Vil tro du får vanlig foreldrepenger, eller engangsstønad. Men du kan jo sjekke.

Takk, da skal jeg høre med de. :)

Kan man få foreldrepenger og gå på skole samtidig?

Har termin 02.02.16 foreløbig.

Nei, du får ikke støtte fordi du er gravid :) Lånekassen kan du muligens få fra, ja.
Hvis du sliter veldig er det jo sosialhjelp, ellers belager de seg på at samboeren din "tar seg av deg".

Lykke til på voksenopplæring, jeg forbedret et fag på voksenopplæring da jeg gikk gravid med førstemann (hadde termin i juni så det ble slitsomt, men det gikk!).

Takk, da skal jeg høre med de. :)

Kan man få foreldrepenger og gå på skole samtidig?
Hvis du får foreldrepenger skal du være i permisjon :) Men hør med nav, de har en chat der du kan spørre om foreldrepenger :)

Du kan studere selv om du mottar foreldrepenger. Men da får du ikke stipend utover det.

Om du tar videregående opplæring i voksenopplæring så må du undersøke om hvordan permisjonen blir, det har alt å si for utbetalinger av foreldrepenger ihvertfall.

Her måtte gubben slutte på skolen fordi han ikke fikk ta fedrekvoten. Han fikk heller ikke utsatt fedrekvoten pga videregående opplæring (han var da 34 år og hadde rett på fedrekvote grunnet AAP).

Jeg ville tatt en telefon til NAV og spurt de hvordan ting vil bli fremovet etter skolestart. Snakk også med Lånekassen, der kan du søke studielån, også får du foreldrestipend i permisjonen.

Back
Topp