gravid og skiftarbeid...

Maritius

April 2013s nattdyr
VIP
JuniJubel2021
Juligull2021
Nå er IKKE jeg gravid da, men kom i snakk med en i går som mente at gravide har krav på tilpassa arbeidstider.
Altså at om man vil jobbe kun dagtid, så skal man få lov til det.
Stemmer dette eller? Noen som vet?

ingen som veit? Lønner seg å skrive på kveldstid her, skjønner jeg. Litt mer respons da ;) 

Du har krav på å slippe nattarbeid. Altså at nattevakter blir omgjort til dag/kveld.

okei. men ingen krav på å få slippe kveldsarbeid altså?

Jeg jobber 3-del turnus, altså dag, kveld og natt. Har aldri hørt noe om at man har KRAV på noenting, men hvis arbeidet er en belastning, og det er fare for mor og barn, så må arbeidsgiver tilrettelegge. Har de ikke mulighet til dette, er det svangerskapspenger som er den rette veien å gå. Da jeg gikk gravid ble jeg anbefalt av legen og ikke jobbe nattevakter, dette sa jeg til min arbeidsgiver, som da satte meg på andre vakter disse dagene. Jeg jobbet forøvrig 100% frem til jeg var 7 mnd på vei, da gikk jeg ned til 60%, dette pga lange dager med pendlevei, høyt stressnivå på jobben og blodtrykk og kropp som krevde litt roligere dager mot slutten. Jobbet 60% frem til permisjon startet 3 uker før termin.

Hvorfor skulle man som gravid ikke kunne jobbe kveld?

Amorosa skrev:
Jeg jobber 3-del turnus, altså dag, kveld og natt. Har aldri hørt noe om at man har KRAV på noenting, men hvis arbeidet er en belastning, og det er fare for mor og barn, så må arbeidsgiver tilrettelegge. Har de ikke mulighet til dette, er det svangerskapspenger som er den rette veien å gå. Da jeg gikk gravid ble jeg anbefalt av legen og ikke jobbe nattevakter, dette sa jeg til min arbeidsgiver, som da satte meg på andre vakter disse dagene. Jeg jobbet forøvrig 100% frem til jeg var 7 mnd på vei, da gikk jeg ned til 60%, dette pga lange dager med pendlevei, høyt stressnivå på jobben og blodtrykk og kropp som krevde litt roligere dager mot slutten. Jobbet 60% frem til permisjon startet 3 uker før termin.

Du det veit jeg ikke :P Men man er jo mer sliten på kveldene enn på dagtid kanskje. Nei, ikkeveit jeg.  Var bare noen som sa det til meg, men da har hun antageligvis misforstått litt :)

mamiii skrev:

Amorosa skrev:

Du det veit jeg ikke :P Men man er jo mer sliten på kveldene enn på dagtid kanskje. Nei, ikkeveit jeg.  Var bare noen som sa det til meg, men da har hun antageligvis misforstått litt :)

OK, hvis man blir så sliten at man ikke klarer å utføre jobben, så er nok det noe man bør ta opp med lege/jordmor... Man kan alltids ta det opp med arbeidsgiver, det kan jo hende de er villig til å gjøre noe med det (jeg vet at hos oss prøver de det de kan, alternativet er som oftest at arbeidstakeren blir sykemeldt, og det er jo ingen tjent med!)? Men er går det nok litt mer på goodwill enn krav så vidt jeg vet i hvet fall!

Men som sagt, har man ikke mulighet til å utføre jobben pga graviditet, og det er fare for mor/barn, så er nok svangerskapspenger det rette så sant ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge.

Jeg jobber skift (kveldsvakter/dagvakter) jeg kunne feks gå over på kun dag, nå gjorde ikke jeg det da, men venninnen min som også jobber der begynte å kun ta kveldsvakter pga det er mere stress på dagvakter..

MEN - dette er kommunen :)

Back
Topp