Gravid og renovering/oppussing

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Hvordan er det med riving og oppussing som gravid i uke 29?

Vi skal rive ned innvendig vegg og bad, bygge på, isolere yttervegg, pusse opp, flislegge, gulvvarme osv. Huset er jo gammelt, og blir nok mye støv osv.

Dette skjer vegg i vegg med soverom og kjøkken.
Går dette bra som gravid?
Kan ikke akkurat sove og spise med maske på...

Må man dekke til alt av mat osv?
Har jo ikke greie på hvor langt ting støver og virvler rundt....

Jeg gjorde det. Tenkte ikke noe over det, egentlig. Prøvde å unngå å puste inn det verste og avgrense spredningen litt. Pleier ikke å ha noe liggende fremme når vi pusser opp, hverken mat eller redskaper.

E ble kjørt til ei venninne med katta og en koffert da vi skulle pusse opp badet da e va 2 mnd på vei :P
Gubben nekta meg å være i leiligheten mens han holdte på.
E fikk "besøke" han 1 gang om dagen for å se korsen det gikk, men ble pent nødt til å sove hos venninna mi.
Greit nok da ho dro på ferie så e hadde hennes leilighet alene, hehe. (ho bodde i en leilighet på 35 kvm.)

De anbefaler vel ikke å være i hus med masse byggestøv under svangerskap, men maling og sånt går bra, såfremst du bruker sense maling.
Mat må dekkes til og huset må rundvaskes etterpå, da støv kan virvle rundt i flere uker.

Vanlig oppussing hadde ikke jeg tenkt over, kun hvis det var maling eller lim osv med løsemidler, og vask med salmiakk osv :)

Vanlig oppussing hadde ikke jeg tenkt over, kun hvis det var maling eller lim osv med løsemidler, og vask med salmiakk osv :)
Takk for svar! :-)

Ja, nå er vi i gang iallfall.
Må liksom bli ferdig også, kjedelig å måtte styre med det oppi barseltid osv.
Får vel lufte godt, (eller er det bedre med høy innetemperatur for raskere tørking av fliser, masse osv.?)

Vi holder på nå.. Gubben jobber, jeg tar med ungene ut eller på utflukter, så kommer vi hjem når d er "trygt" :) DVs når han er ferdig for dagen og har ryddet litt..

Vi holder på nå.. Gubben jobber, jeg tar med ungene ut eller på utflukter, så kommer vi hjem når d er "trygt" :) DVs når han er ferdig for dagen og har ryddet litt..
Godt å høre at det er flere! :-)
Sånn det blir her også tenker jeg.
Godt at det er vinterferie, så man kan finne på litt gøy ute også! :-)

Tror nok støvet er mer skadelig for deg enn for babyen, og de fleste malinger er trygge for gravide, hvertfall de til innendørs bruk. Men kan jo være slitsomt med dårlig luft om man er tungpustet

Back
Topp