Gravid og reising

Babygull2016

Betatt av forumet
Novemberlykke 2016
Hei, jeg og typen har lyst å reise på en kjærestetur nå før lillegull i magen kommer. Vi har lyst å reise en plass der det både er varmt og som det er litt å se på :) Men jeg som er gravid er usikker på dette med zika viruset og hvilken land det er fare for, har dere noen tips til hvor det er kjekt å reise når man er gravid?:)

Last edited:
Dra til Polen Gdansk. Direkte (og kort) flytur. Mye kultur og gamle bygg mm å se i gdansk, og rett ved gdansk (10 min i taxi) har du sopot med lange hvite strender og vakre hotell med spa mm (var 32 grader der i fjor da vi var der). Og rett ved Sopot har du Gdynia med masse shopping til både deg, mannen og lille i magen. Ville kanskje bodd på hotel i Sopot (som Sofitel) og heller tatt dagsturer til de andre byene :)

Og ingen fare for zinka i polen, eller andre skumle sykdommer for den saks skyld :)

Jeg har også lyst å reise romantisk tur før lille i magen kommer, men synes det ikke er trygt nok. Brått skjer det noe, så skal man på sykehus der nede. Samt man må ta så mye hensyn ekstra, og med språk forskjeller kan mye misforstås. Vi satser op ferie i Norge iår, kjedelig med trygt :)

Vi skal kjøre en tur til Danmark vi :-)
Helsevesen som er like godt som vårt, god og trygg mat, og forhåpentligvis ikke alt for varmt :-)
(kjenner allerede at jeg reagerer på varme)
Kanskje ikke så eksotisk og spennende, men trygt og godt :-) Viktigste er jo å komme seg ut av heimen for en liten stund ;-)

Her holder vi oss i norges land i sommer, men i forrige svangerskap reiste jeg til Spania når jeg var rundt uke 20 og det gikk helt fint. Viktig å ha god reiseforsikring da om noe skulle skje :)

Vi hadde tenkt å kjøre til Spania eller Italia, men så kom jeg over denne artikkelen...:/
http://altformamma.no/artikler/821/article/item/null
Blir nok en kjøretur likevel bare ikke like langt som vi hadde tenkt. Kan forøvrig anbefale Polen (Krakow/Warszawa) eller Nederland(Amsterdam) :)
Jeg skal til Polen om tre uker med jobb og spurte jordmor om det var noe spesielt jeg burde tenke på. Da sa hun unngå å spise salat, for vannet som det vaskes i kan inneholde listeria.

Vi hadde tenkt å kjøre til Spania eller Italia, men så kom jeg over denne artikkelen...:/
Blir nok en kjøretur likevel bare ikke like langt som vi hadde tenkt. Kan forøvrig anbefale Polen (Krakow/Warszawa) eller Nederland(Amsterdam) :)
Jeg skal til Polen om tre uker med jobb og spurte jordmor om det var noe spesielt jeg burde tenke på. Da sa hun unngå å spise salat, for vannet som det vaskes i kan inneholde listeria.
Da må man jo unngå å spise all mat som vaskes da.. Også mat som kokken har rørt etter å ha vasket hendene..

Da må man jo unngå å spise all mat som vaskes da.. Også mat som kokken har rørt etter å ha vasket hendene..
Ja jeg synes svaret fra jordmor var litt vagt/rart... menmen...

Denne artikkelen er ikke helt korrekt.
Smitten er ikke der, men kan i teorien nå dit på sikt. :)

Denne artikkelen er ikke helt korrekt.
Smitten er ikke der, men kan i teorien nå dit på sikt. :)
Ja er klar over det og det står i artikkelen at det er sannsynlig eller mulig at zika viruset når disse landene i sommer.
Personlig vil jeg helst ikke være der hvis zika viruset kommer dit :)

Vi skal kjøre en tur til Danmark vi :-)
Helsevesen som er like godt som vårt, god og trygg mat, og forhåpentligvis ikke alt for varmt :-)
(kjenner allerede at jeg reagerer på varme)
Kanskje ikke så eksotisk og spennende, men trygt og godt :-) Viktigste er jo å komme seg ut av heimen for en liten stund ;-)
Jeg og mannen skal også på biltur i Danmark i 2 uker i sommer : D gleder oss veldig masse vi, klarer ikke tanken på flytur i uke 25/27, så tror det blir super koselig tur : D eksotisk? nei... men det er da deilig å være norsk i Danmark? : D : D

Jeg og mannen skal også på biltur i Danmark i 2 uker i sommer : D gleder oss veldig masse vi, klarer ikke tanken på flytur i uke 25/27, så tror det blir super koselig tur : D eksotisk? nei... men det er da deilig å være norsk i Danmark? : D : D
Aldri i verden om jeg ville reist til et annet sted enn Danmark nå i graviditeten. Er såå utrolig skeptisk til mat og vann og hygiene og alt egentlig! Mulig jeg er litt overhysterisk men.. :-P

Tror også turen blir knall!! Og ja, det er deilig å være norsk i Danmark :-D

Vi skal en tur til Frankrike. Har blitt litt skeptisk pga artikkelen om viruset, men får se ann når det nærmer seg.

Personlig har jeg inntil videre et ganske avslappet forhold til det. Mange mener sikkert det er på grensa til å være naiv, men foreløpig er det ingen sikker trussel i Europa. Planen er å oppholde oss 5 uker i Tyrkia. Og det blir vi å gjøre også sånn det ser ut pr. I dag :) skulle det komme annen informasjon om sikker smitte så får vi heller revurdere, men inntil da er det i grunn bare spekulasjoner.

Snakka med jordmor ang zika viruset og italia. Det er 4 bekreftede tilfeller av zika der, men alle hadde fått smitten i sør amerika. Til sammenligning er det 12 bekreftede smittede deriblandt noen gravide, her i norge. Hennes råd var og gå etter magefølelsen, men pr nå var det ikke en risiko og dra til f,eks italia. Men at man kunne følge med på fhi.no for fortløpende informasjon.

Vi drar til Bulgaria den 25 juni, jordmor sa bare at jeg bare skulle følge litt med på nyhetene osv. Ingen registrerte tilfeller i Bulgaria foreløpig

Back
Topp