gravid og Red Bull

JeanetteR

Gift med forumet
Jeg fikk så innmari lyst på en Red Bull... På boksene fra Sverige så står det at det ikke skal drikkes av gravide og mennesker ømfintlig for koffein... Men på de boksene fra Norge, så står det derimot ingenting...
Jeg har hørt at det er ikke så gunstig å supe energidrikker for gravide, så jeg ble litt i tvil... På matportalen står det derimot:

"Mye koffein er uheldig for gravide, ammende, barn og ungdom
VKM (mattilsynet) mener at konsum av slike ”energidrikker” vil kunne representere et økt inntak av koffein, og de påpeker at gravide og ammende ikke bør ha et samlet inntak av koffein som overstiger 100 - 200 mg koffein/dag (1 boks Red Bull inneholder 80 mg).

VKM uttrykker bekymring for at det estimerte konsumet av ”energidrikker” sammen med inntak av koffein fra andre kilder hos barn, kan gi reell risiko for engstelse og anspenthet hos de barna som får i seg mest. Risikoen for negative helseeffekter av koffein fra ”energidrikker” vil likevel være størst hos tenåringer i alderen 13-15 år, ettersom denne aldersgruppen fortsatt drikker lite kaffe og derfor forventes å tåle mindre koffein enn voksne. Det antas at det er størst risiko forbundet med et akutt konsum av ”energidrikker”."

Så da må jo bare eeeen boks iløpet av et helt svangerskap være greit? [:D][:D]
Er det noen av dere som drikker Red Bull ukritisk eller? [:)]

Er ikke de boksene fra Sverige sterkere enn de man får kjøpt i Norge da? Ville ikke drukket de fra Sverige, men dersom det stemmer at norsk RedBull er svakere og inneholder 20 mg mindre enn anbefalt max-inntak, så hadde jeg ikke brydd meg så mye om å drikke en boks.

jeg drikker en burn innimellom når jeg har lyst på, passer bare på å drikke noe utenom også så den blir litt vannet ut. Leste at det gikk greit å drikke en men at det var bra med noe på siden av ;)

Jeg har drukket litt Red bull gjennom hele svangerskapet. Men max en boks om dagen. Har da ikke drukket noe kaffe eller noe sånn ekstra. Det er faktisk mindre koffein i en boks Red bull enn det er i en gjennomsnittlig kaffekopp. [;)] Er jo mange som har fått det for seg at det er så grusomme mengder med koffein i Red bull, men det er faktisk energidrikker vi får kjøpt her i Norge som inneholder MER enn det en stakkars Red bull boks gjør. Har fått høre av enkelte at de tror det er 15 kopper kaffe i en Red bull osv... [8|]

så lenge du ikke styrter en boks liksom så skal det nå gå greit mener jeg! jeg drikker jo av og til kaffe så... men da passer jeg på å drikke vann ol. ved siden av[:)]

Hvorfor skal ikke gravide drikke for mye kaffe? eller koffein drikker?

det er ikke koffein som er farlig for oss det er det stoffet de har i energidrikken, husker ikke helt navnet men er visst ikke så bra nei[:'(]

ORIGINAL: *moonpie*

det er ikke koffein som er farlig for oss det er det stoffet de har i energidrikken, husker ikke helt navnet men er visst ikke så bra nei[:'(]

koffein er ikke bra å få i seg for mye av[&:] har ikke hørt om noe annet stoff i energidrikken som ikke er bra, men det er godt mulig det[:'(] det er jo så mye rart oppi de drikkene... men tror virkelig ikke en boks iløpet av et helt svangerskap skader [:)]

Jeg har egentlig den innstillingen at om man er i tvil, så gjør man det ikke... Men nå greide jeg bare ikke ta stilling til det, for jeg fikk så jækla lyst på [:D][:)] JM sier at jeg også skal holde meg unna kaffe/koffein siden jeg er så plaget med kynnere og rier, men jeg tenkte liksom at bare liiiitt kunne vel ikke skade....

Men, jeg sto over[:D] Jeg fikk en kopp kakao med krem OG sjokoladesaus over, og ei mugge med iiiskaldt vann med sambo, så da var lysten borte[:)][:D][;)] og tørsten mer en slukket[:D]

ORIGINAL: JeanetteR

Jeg har egentlig den innstillingen at om man er i tvil, så gjør man det ikke... Men nå greide jeg bare ikke ta stilling til det, for jeg fikk så jækla lyst på [:D][:)] JM sier at jeg også skal holde meg unna kaffe/koffein siden jeg er så plaget med kynnere og rier, men jeg tenkte liksom at bare liiiitt kunne vel ikke skade....

Men, jeg sto over[:D] Jeg fikk en kopp kakao med krem OG sjokoladesaus over, og ei mugge med iiiskaldt vann med sambo, så da var lysten borte[:)][:D][;)] og tørsten mer en slukket[:D]

den innstillinga har jeg og, er ikke artig å gjøre noe når man er i tvil om det, for så å gå å bekymre seg over det[&:]

Men det er hørtes jo sååå mye bedre enn burn da[:)] mm, fikk lyst på det jeg og!

Der er så mye anbefalinger. Drikk den boksen og nyyyyyyyyt den [:)]

energidrikk er energidrikk uansett navn. jeg drikker ikke om jeg har aldri så lyst.
(er nok liv i magen fra før hehe)

ORIGINAL: Surita

Jeg har drukket litt Red bull gjennom hele svangerskapet. Men max en boks om dagen. Har da ikke drukket noe kaffe eller noe sånn ekstra. Det er faktisk mindre koffein i en boks Red bull enn det er i en gjennomsnittlig kaffekopp. [;)] Er jo mange som har fått det for seg at det er så grusomme mengder med koffein i Red bull, men det er faktisk energidrikker vi får kjøpt her i Norge som inneholder MER enn det en stakkars Red bull boks gjør. Har fått høre av enkelte at de tror det er 15 kopper kaffe i en Red bull osv... [8|]

SIGN :)

Jeg har ikke drukket energidrikker, men har drukket litt kaffe eller cola nesten hver dag av svangerskapet. Bare pass på å drikke godt med vann også, så er jeg heelt sikker på at det går bra.

Problemet er vel eigentleg ikkje om ein drikk ein boks energidrikk, men at dei flest no til dags drikk kaffi, cola/ urge anna koffeinhaldig drikke i tillegg, slik at det er lett å komme over anbefalt inntak.

Generelt bør ein jo halde seg vekke frå koffeinhaldig drikke så slepp ein å engste seg :)

*Jeg ville ikke gjort det................

Back
Topp